logo

Active Learning Studio

De Active Learning Studio (3B215-3B217) is een flexibele multifunctionele ruimte voor lesgeven, brainstorming, co-creatief en actief leren, workshops etc. De inrichting van de studio is zo ingericht als onderwijs- & werkruimte om deelnemers maximaal te stimuleren tot samenwerking, reflectie, ‘out-of-the-box’-thinking en dit op een meer sociale en participatieve manier om het leerproces te bevorderen. 

Deze doelstelling maakt dat de studio als volgt werd ingericht: 1 ‘zit’-ruimte in 3B215 met 12 kleine witte tafels en 30 stoelen en 1 ‘sta’-ruimte (3B217) met 4 hoge whiteboard-tafels (opgebouwd uit verstelbare schragen). Foto’s hieronder tonen de standaardopstelling van de studio, het is bij gebruik toegestaan (en wordt aangemoedigd) om het meubilair te verplaatsen. De studio heeft een maximale capaciteit van 40 personen (er zijn echter slechts 30 stoelen beschikbaar).

Daarnaast zijn volgende materialen zijn standaard aanwezig in de ruimte:

  • 10 glazen whitebords die aan de muren hangen (verdeeld over de twee ruimtes)
  • Een projector met een projectiescherm in 3B215
  • Een interactief bord met printer in 3B215
  • Materiaaldoos (viltstiften, whiteboard markers, post-its, scharen, lijm, gekleurd papier)
  • Planten en inspirerende documenten/boeken rond collaboratief leren, service learning, co-creatie & participatieve praktijken, design-thinking en sociale/educatieve proeftuinen
  • Poetsmateriaal (emmer, kuisproduct, vodden, spons, borstel, vuilblik)

Maakt u graag gebruik van overig audiovisueel en logistiek materiaal? Neem dan zeker een kijkje op de VUB-webpagina AudioVisuele Services (AV Services). 

! Omwille van de COVID-19 veiligheidsmaatregelen is de gebruikelijke doos met materiaal niet aanwezig, gelieve het nodige materiaal dus zelf te voorzien.

 

Achtergrond

In 2016 lanceerde het Departement Educatiewetenschappen (Faculteit voor Psychologie en Educatiewetenschappen) aan de VUB een Onderwijsinnovatieproject (OVP): “Active Learning Spaces: Promoting co-creation, social design thinking and peer learning”. De voornaamste doelstelling van dit project was om een omgeving te voorzien die de evolutie ondersteunt van de traditionele manier van lesgeven in de vorm van hoorcolleges naar een student-gecentreerd model gebaseerd op het gezamenlijk ontdekken en creëren van kennis. Na een literatuurstudie, verschillende bezoeken aan andere universiteiten en inspirerende praktijkvoorbeelden, interviews met stakeholders (collega’s, studenten, middenveld) en 2 co-creatieve sessies met PE/EDWE personeel, werd de Active Learning Studio gecreëerd.

De studio werd ontworpen als een alternatief, non-technologisch klaslokaal om collaboratief leren en werken te ondersteunen aan de hand van groepsvriendelijke zit- en staanmogelijkheden, whiteboards, muren die als creatieve oppervlakten kunnen gebruikt worden, creatieve materialen om prototypes te maken (bv. Play-doy, kaarten, markeerders, playmobile, lego) en basis leermateriaal. Vanaf september 2017 kan de Active Learning Studio geboekt worden door personeel en studenten van de VUB (via de Office365 agenda, zie "reserveren"). Uiteraard is de studio ook beschikbaar voor externe partners (voor reserveringen, zie “Contact”.)

Innovatie in Educatie

Ondanks de toename van onderwijsinnovatie in lessen en workshops, blijft er toch de vraag waarom de meerderheid van de lessen nog steeds georganiseerd wordt binnen het ‘klassieke’ format van hoorcolleges. Onderzoek toont aan dat het gebrek aan geschikte leerruimten één van de voornaamste obstakels vormt om onderwijsinnovaties te kunnen implementeren. Doorheen de geschiedenis zijn klaslokalen en collegezalen zodanig ontworpen dat studenten tegenover een bureau of de lessenaar van een leraar of docent zitten. Deze opstelling is ideaal voor het overbrengen van inhoud, maar verhindert een actieve betrokkenheid en het samenwerken tussen studenten.

Sociale innovatie en ontwerp-denken

De afgelopen jaren merken we een trend op in projectwerk en onderzoek om co-creatieve, co-constructieve en co-productieve methodologieën te gebruiken. Ondanks dat een definitie van co-creatie vaag blijft, kan het begrepen worden als een benadering waarbij innovatieve resultaten ontstaan door een samenwerking tussen verschillende belanghebbenden. Co-creatie en co-productie kunnen beschouwd worden als hoekstenen voor sociale innovatie in de publieke sector. Toch is het moeilijk om dit te “leren/ervaren/doceren” in een klassiek klaslokaal.

Bij het werken rond maatschappelijke uitdagingen kan het implementeren van innovatieve methodieken in het curriculum studenten helpen om nieuwe strategieën voor “change management” te ontwikkelen. Daarnaast kunnen onderwijsprocessen die co-creatie stimuleren positief bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van studenten (bv. kritisch denken) en aan het creëren van een horizontale samenwerking tussen studenten en onderwijzend personeel (professoren, assistenten).

Hierdoor groeide de ambitie binnen het Departement Educatiewetenschappen om zulke (interdisciplinaire) Design Shops te organiseren waar strategieën voor change development ontworpen konden worden om zo mogelijke antwoorden te creëren op (lokale) sociale vraagstukken, ontwikkeld door participanten uit verschillende disciplines: Agogische en Educatiewetenschappen, Psychologie, Sociologie, Geneeskunde, Computerwetenschappen, Ingenieurswetenschappen, Economie, Architectuur, Biologie…

What's in a name?

Bij het ontwerpen van de Active Learning Studio werden diverse stakeholders geïnterviewd en betrokken in co-creatieve workshops. Dit resulteerde in het ontstaan van enkele principes:

Active

  • Waarom actief? Omdat het de betrokkenheid van studenten verhoogt: studenten moeten samen werken in plaats van enkel te luisteren. Professoren worden een soort van coaches die bewegen in de ruimte om zo de activiteiten en gesprekken van studenten te observeren, en delen hun ervaringen en ideeën met hen.
  • Actief betekent ook dat studenten zowel zittend als staand kunnen werken. Rechtstaand werken maakt mensen (re)actiever.
  • De activiteit van de studenten wordt ondersteund door het ontwerp van deze ruimte, wat de Active Learning Studio duidelijk onderscheidt van een “normaal” klaslokaal.

Learning

  • Ervaringsgericht leren stimuleert interesse en betrokkenheid, en helpt studenten om zich bewuster te worden van de praktische toepassing van de theoretische concepten die ze bestuderen.
  • De voornaamste focus van leren in deze studio ligt in het samen-leren, met elkaar. Dit kan op verschillende manieren gebeuren en kan bijdragen aan de verschillende types van leren, zoals visueel, auditief of lezend.
  • Als leerkracht is het jouw doel om ervaringen te faciliteren die studenten helpen om kennis en vaardigheden te verwerven, en dit door een variatie aan leertechnieken te gebruiken en door “lerenden” actief te betrekken in de ervaring.
  • Ontwerp-denken is een innovatieve manier van werken die interessant is om studenten aan te leren.

Studio

  • Dit refereert naar de studio van een artiest, die het haast elke dag of voor elk nieuw project herbouwt.
  • De Active Learning Studio is een plek die studenten en professoren kunnen veranderen naargelang hun noden.

Meer lezen?

Wil je graag meer lezen over collaborative learning, service learning, co-creatieve en participatieve praktijken, social design thinking, sociale en educatieve proeftuinenen, ...? Of wil je graag zelf aan de slag gaan met dit soort praktijken? Neem dan zeker een kijkje op de sharepoint van de Active Learning Studio met interessante literatuur, inspirerende voorbeelden en handige templates/toolkits om je in te verdiepen: Sharepoint Active Learning Studio

Hoe ga je nu actief aan de slag in en met de studio?

Benieuwd hoe anderen reeds de studio hebben benut?

Meer tips & tricks volgen binnenkort!

Om de ruimte te reserveren, volg de stappen in het volgende document: Hoe boek ik de Active Learning Studio?

Raadpleeg de praktische handleiding zodoende de Active Learning Studio veilig te kunnen gebruiken: COVID-19 Active Learning Studio.

Locatie

VUB Campus Etterbeek, Pleinlaan 2, 1050 Elsene. Gebouw B, 3e verdieping (Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen, departement Educatiewetenschappen, lokaal Active Learning Studio (3B215&3B217)).

Toegang

Vanaf 1 oktober 2020 vind je links van de ingangsdeur (3B215) een sleutelkluisje terug met daarin de transponder die toegang geeft tot de studio. De code word je voor het gebruik van de studio via mail bezorgd. Na gebruik plaats je de transponder veilig terug in het kluisje.

Contact

Heb je vragen of ondervind je problemen bij het reserveren van de studio? Aarzel dan niet om ons te contacteren. 

Coördinator
An-Sofie Smetcoren

Telefoon
+32 (0)2 629 26 27

E-mail
an-sofie.smetcoren@vub.be
Pedagogisch medewerker
Alex de Pape

E-mail
alex.karline.e.de.pape@vub.be