Colin Waeghe maakt zich onder meer zorgen over de groeiende ongelijkheid in de wereld, de afname van privacy en een toenemende onvrijheid. Met zijn kunst reflecteert hij kritisch over maatschappij en politiek. Vooral het identiteitsbegrip houdt hem bezig. Aan de basis van zijn beeldtaal ligt een combinatie van autobiografische elementen, nieuwsfragmenten en beelden uit de populaire media. Zijn oeuvre vormt vooral een reflectie van hoe hij de wereld beschouwt: niet als een stilstaand gegeven, maar als een steeds veranderende materie. De kunstenaar werkt vaak in reeksen waarin hij telkens een bevragende boodschap naar voren schuift. Hierin schuilt het conceptuele aspect van zijn werk: het ondermijnen van gevestigde waarden door ze in vraag te stellen.

Ook uit de sculptuur Teenage Wasteland spreekt de onrust die Waeghe ondervindt. Het kunstwerk in de vorm van een schommel lijkt op het eerste zicht een zorgeloos kindertafereel voor te stellen. Niets is minder waar. Het symboliseert net een doorgesneden band met een onschuldige jeugd. De eenheid is verscheurd. Het zitvlak, dat normaal een harmonieuze slingerbeweging maakt, kan hier twee verschillende richtingen uit. Het zachte wiegen van de schommel, dat een rustgevende zekerheid geeft, maakt plaats voor een onvoorspelbare beweging, een beangstigende onzekerheid. Het desolate, disfunctionele object roept een gevoel van vervreemding op bij de toeschouwer.

Waeghe creëerde Teenage Wasteland tussen 2009 en 2010, de periode waarin hij een postgraduaat volgde aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) in Gent. De sculptuur werd vervaardigd uit de constructie van een verroeste schommel die de kunstenaar vond in de tuin van de overburen bij zijn geboortehuis. Het maakt onderdeel uit van de tweedelige serie Swing. In 2016 kwam de sculptuur als een schenking in de kunstcollectie van de VUB terecht. Het kreeg een bijzondere locatie toegewezen en prijkt boven de ingang van het lesgebouw D op de VUB Main Campus.

Plan je bezoek

Het Humanistisch Sculpturenpark  is 24/7  toegankelijk en gratis te bezichtigen.

Er is parkeermogelijkheid en het terrein is rolstoeltoegankelijk.

VUB Main Campus

Pleinlaan 2

1050 Elsene

Informatie bij de sculpturen

Bij elke sculptuur vind je een QR-code die naar een audiofragment verwijst. Open de QR-code met je smartphone en ontdek alle verhalen. Breng een hoofdtelefoon mee voor meer luistercomfort.

Permanente sculpturen

Tijdelijke sculpturen