Een eregalerij om u tegen te zeggen

Naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van onze universiteit maakten we unieke portretten van vijftig van onze eredoctoren door de jaren heen. Het is een mooie doorsnede van al onze eredoctoren. Neem een kijkje, het loont de moeite.

Korte geschiedenis van een rijke traditie

Eerst werden de eredoctoraten enkel om de vier jaar uitgereikt, telkens op een 28ste mei. Dat gebeurde altijd als erkenning van glansrijke verdiensten op wetenschappelijk gebied. In 1984 betreedt voor het eerst iemand met een maatschappelijke verdienste het podium om de titel te aanvaarden: Javier Pérez de Cuéllar, secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Twee jaar daarvoor werd voor de eerste keer een eredoctoraat uitgereikt aan een vrouw, Deborah Doniach, hoogleraar emeritus Klinische Immunologie aan de Middlesex Hospital Medical School of London. In 2013 waren alle eredoctoren vrouwen. Ondertussen worden elk jaar eredoctoraten uitgereikt, en mochten ook acteurs, fotografen, schrijvers, zangers en tekenaars het erelint van eredoctor ontvangen. De eredoctoraten van de VUB: een traditie die maar rijker wordt.

Eredoctorandus op het podium op het DHC Ceremony

Een verzameling van wereldnamen

Ilya Prigogine, winnaar van de Nobelprijs voor Scheikunde in 1977. Bioloog en etholoog Richard Dawkins, auteur van onder andere de bestseller The Selfish Gene en overtuigd atheïst. De componist en dirigent Pierre Boulez, een gigant van de klassieke muziek uit de 20ste eeuw. Nawal El Saadawi, de Egyptische feministische schrijfster, arts en psychiater die mee aan de wieg stond van de Arabische Vereniging voor MensenrechtenDeirdre McCoskey, die als econome en transgender zowel de muren tussen verschillende diciplines sloopt als die tussen verschillende genders. De lijst van alle eredoctoren van de VUB is niet alleen bijna tweehonderd namen lang, ze zit vol met individuen die - gedreven door dezelfde humanistische waarden als die van de VUB - de wereld hebben veranderd en nog steeds veranderen.

Naar een chronologisch overzicht van alle VUB-eredoctoren

Geen resultaten gevonden.