logo

You are here

Warning message

Attention! This event has already passed.

Gratis online Mindfulness lessen voor personeel en studenten

Thursday, 10 December, 2020 - 09:00 to Friday, 18 December, 2020 - 15:00
VUB sport
Online
online workshop

Wat is Mindfulness / The Wellness Foundation?
De langdurende opgelegde isolatie ten gevolge van de strikte corona maatregelen dwingen ons tot een nieuwe manier van leven.  Dit vraagt van ieder van ons een aanpassing aan de realiteit.  En dat gaat niet altijd en bij iedereen even makkelijk. Sociale interactie werd in de voorbije maanden tot een minimum herleid waardoor een gevoel van eenzaamheid kan ontstaan wat er soms voor kan zorgen dat onze geest de focus verliest die nodig is om onze dagelijkse taken en activiteiten vlot tot een goed einde te brengen.  Tijdens deze reeks van online meditatiesessies zal duidelijk worden hoe je opbouwende en positieve gedachten kan ontwikkelen die je  welzijn of gevoel van welbevinden kunnen vergroten.  Via de door Gregory Parry gebruikte methodes van the Wellness Foundation zorgen we voor meer begrip van onze emoties, verbeteren we onze mentale weerstand, verkrijgen we een betere nachtrust en geven we een boost aan onze creativiteit en effectiviteit.

Specifieke doelen van deze reeks :

  • Betere houding
  • Begrip van het belang van een goede ademhaling en het toepassen van juiste ademhalingstechnieken.
  • Betere controle op emotionele invloeden.
  • Een sterke “mind management”.
  • Een positieve kijk op ons professioneel en privaat leven met een betere “work-life balance” als gevolg.

Elke sessie verloopt via een aantal stappen (over de sessies heen worden de variabele modules afgewisseld) :

  1. Introductie en welkom (+/- 5min) : check van de connectie via Teams, toelichting omtrent veiligheid, check van houding en positie van de deelnemers en toelichting omtrent inhoud en doel van de desbetreffende sessie zodat deelnemers weten wat ze mogen verwachten (en wat niet).
  2. Posture realignment” (variabele module) : een aantal eenvoudige oefeningen om te zien wat de best mogelijke houding is voor deelname aan de sessie.  Dit is immers van invloed op de stemming en mindfow voor de deelnemer aan de sessie.  De oefeningen kunnen in zit of staand uitgevoerd worden afhankelijk van de omgeving en helpen de deelnemers geconcentreerd te kunnen deelnemen aan de sessie.
  3. Betere ademhaling (variabele module) : Ademhalingsoefeningen om het zuurstofniveau in je lichaam te verhogen.  Dit heeft als gevolg dat je je dieper kan concentreren en zorgt voor een daling in het stress niveau met als uiteindelijk gevolg een diepgaand gevoel van welzijn.
  4. Affirmation therapie” (variabele module) : hier ontwikkelen we een aantal “beste zinnen” om in je hoofd te herhalen.  Hierdoor wordt je als mens weerbaarder tegen de negatieve energie om je heen en creëer je een diepere focus via een positieve “mindset” en verhoogde concentratie.
  5. Rebalance Therapy” (variabele module) : hier bouwen we een emotioneel kader in evenwicht zodat we beter om kunnen gaan met de uitdagingen gepaard aan sociale isolatie, wat tevens een betere slaaphygiëne bevorderd en een sterker gevoel van persoonlijk vertrouwen en evenwicht.
  6. Begeleide meditatie (+/- 20min) :  Een dagelijkse uitnodiging om de stress van het dagelijks leven even los te laten, angstniveaus te verlagen en te genieten van een groter gevoel van “zijn” in deze uitdagende tijden.  Dit onderdeel zal de deelnemers helpen om hun creativiteit aan te wakkeren, hun energieniveau te stimuleren, spanningen te lossen en tijdens de nacht van een betere slaap te genieten.

Hoe deelnemen?
De sessies zijn exclusief en gratis voorbehouden aan VUB mensen (studenten en personeel).  We organiseren de sessies via Teams.  Je kan als personeelslid of student  inloggen via Teams op een sessie vanaf 16/11/2020 tot en met 18/12/2020 voor een ochtend, middag en/of avondsessie via volgende Team links:

Team Links :

Wat heb ik nodig om deel te nemen?

Een PC, laptop, tablet of smartphone met goede aansluiting tot Teams via internet, 4-10m² vrije ruimte eender waar op planeet aarde en een uurtje tijd die je vrij kan maken op één van de drie dagelijkse momenten per weekdag waarop de streaming van de mindfulness sessie zal doorgaan … en je bent klaar om deel te nemen.