logo

U bent hier

Waarschuwingsbericht

Opgelet! Dit event heeft al plaatsgehad.

Congres Nieuwe wetenschappelijke inzichten in dyslexie

donderdag, 5 juni, 2014 - 10:00 to donderdag, 5 juni, 2014 - 17:00

Opzet studiedag

De studiedag heeft tot doel op toegankelijke wijze een overzicht te geven van de belangrijkste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van dyslexie. Vlaanderen en Nederland hebben een sterke reputatie van hoogstaand wetenschappelijk onderzoek op het gebied van dyslexie. Op deze unieke studiedag komen uitsluitend onderzoekers aan het woord die actief betrokken zijn bij wetenschappelijk onderzoek met internationale uitstraling. Ze zullen op een voor ieder bevattelijke wijze hun (nieuwe) inzichten met u delen.

Doelpubliek

Alle mensen uit de praktijk (logopedisten, psychologen, pedagogen, zorgcoördinatoren, leerkrachten, directies, etc.) die interesse hebben in een helder overzicht van de wetenschappelijke stand van zaken.

Sprekers

Alle sprekers zijn actieve onderzoekers en publiceren daarover in vooraanstaande internationale wetenschappelijke tijdschriften. Sommige sprekers zijn ervaren senior-onderzoekers, anderen zijn talentvolle, jonge onderzoekers. Sprekers die al hebben toegezegd zijn: Prof. Dr. Peter De Jong (Universiteit van Amsterdam), Dr. Maaike Vandermosten (KU Leuven), Dr. Elsje Van Bergen (Oxford University), Dr. Patrick Snellings (Universiteit van Amsterdam), Dr. Astrid Geudens (Thomas More), Drs. Eva Staels (VUB), Drs. Maaike Zeguers (Universiteit van Amsterdam) en Prof. dr. Wim Van den Broeck (VUB).

Meer informatie over de sprekers vindt u hier.

Thema’s

Diagnose en definitie van dyslexie, erfelijkheidsonderzoek, breinonderzoek, onderzoek naar cognitieve determinanten, interventie-onderzoek, etc.

Kostprijs

Inschrijven voor 1 maart 2014:           €90 

Inschrijven na 1 maart 2014:         €110 

Lunch, koffiepauzes en congresbundel met abstracts van de lezingen zijn inbegrepen in de prijs

Meer informatie over dit congres via willem.van.den.broeck@vub.ac.be

Programma

  • 09u00 Onthaal
  • 09u30 Inleiding
  • 09u40 Lezing 1: Waarom komt dyslexie in bepaalde families vaak voor? Dr. Elsje van Bergen (University of Oxford)
  • 10u20 Lezing 2: Welk neuro-anatomisch netwerk ligt aan de basis van lezen en leesproblemen? Dr. Maaike Vandermosten (KU Leuven)
  • 11u00 Pauze
  • 11u20 Lezing 3: Over ‘oude’ en ‘nieuwe’ oorzaken van dyslexie. Prof. Dr. Peter de Jong (Universiteit van Amsterdam)
  • 12u00 Lezing 4: De rol van orthografisch leren en seriële orde verwerking bij dyslexie. Drs. Eva Staels (Vrije Universiteit Brussel)
  • 12u40 Middagpauze en lunch
  • 14u00 Lezing 5: De ontwikkeling van leesvloeiendheid bij kinderen met en zonder dyslexie. Drs. Maaike Zeguers (Universiteit van Amsterdam)
  • 14u40 Lezing 6: Het trainen van leesvloeiendheid. Dr. Patrick Snellings (Universiteit van Amsterdam)
  • 15u20 Pauze
  • 15u40 Lezing 7: Als leren lezen niet vanzelfsprekend is: de rol van woordspecifieke kennis in didactiek en interventie. Dr. Astrid Geudens (CODE Thomas More)
  • 16u20 Lezing 8: “Het dyslexiedebat”, implicaties voor en effecten van diagnosestelling. Prof. Dr. Wim Van den Broeck (Vrije Universiteit Brussel)
  • 17u00 Slot

 

Ik schrijf me in:

Inzenden via dit formulier is niet langer mogelijk.