logo

U bent hier

Waarschuwingsbericht

Opgelet! Dit event heeft al plaatsgehad.

Sociale media kritisch bekeken

woensdag, 22 oktober, 2014 - 10:00
campus etterbeek
pleinlaan 5
upv
02 614 82 20
upv@vub.ac.be
http://upv.vub.ac.be
Lezing

De commerce achter sociale media en de gevolgen ervan, een voordracht van Drs. Rob Heyman, onderzoeker iMinds, SMIT, Vrije Universiteit Brussel.

Met de komst van Facebook en andere sociale media lijkt delen belangrijker dan privacy: delen is leuk, hip en iedereen kijkt mee. Maar het idee dat dit zo onschuldig is als het lijkt, is ondertussen achterhaald. Zo is de alom aanwezigheid van bijvoorbeeld cookies voor marketingdoeleinden interessant, omdat de server de geschiedenis en logingegevens van de gebruikers herkent en bijhoudt. Onze spreker ontrafelt de sociale netwerken op het vlak van reclame: hoe maken ze als internetbedrijven winst door het verzamelen van persoonsgegevens? Wie heeft toegang tot de gegevens die gebruikers online zetten? Wat gebeurt daarmee? En wat zijn de mogelijke gevolgen van het feit dat derden toegang hebben tot die gegevens? We vertrekken van een concreet luik over privacy en reclame, en eindigen bij de veel grotere gevolgen van personalisatie en het verlies aan controle over de technologie die we dagelijks gebruiken.

Inschrijven op voorhand is noodzakelijk

UPV-leden: 7 euro
Leden VKP VUB/EhB/UZ Brussel: 1 euro
Studenten (alle):  1 euro op vertoon van studentenkaart
Alumni VUB: 1 euro op vertoon van alumnipas
Personeel VUB: 1 euro op vertoon van personeelskaart
Normale prijs: 8,5 euro