logo

Programma Zomerdriedaagse Binnenklasdifferentatie

Leerverschillen zijn inherent aan de klaspraktijk. Deze verschillen als troef inzetten met als doel elke leerling maximale leerkansen te bieden, is wat binnenklasdifferentiatie (BKD) doet.

Na een eerste, succesvolle editie in 2014 is de zomerdriedaagse, anno 2015, terug. De driedaagse introduceert lesgevers en onderwijsondersteuners in de principes en methodieken van binnenklasdifferentiatie. Een dagelijkse variatie aan activiteiten werkt daarbij inspirerend:

  • De plenaire sessies stellen het praktijkgericht BKD-leer-kracht model centraal; een model dat handvaten biedt om BKD te (h)erkennen en vorm te geven in lessen en op school.
  • Tijdens de coaching-sessies wordt er gewerkt vanuit concrete materialen, vragen en wensen en zoeken we naar manieren om het BKD-verhaal sterker neer te zetten in de klas of op school.
  • Keuzesessies bieden de mogelijkheid om een eigen invulling te geven aan de driedaagse. Elke dag worden er nieuwe sessies ingericht. Je bepaalt de dag zelf welke sessie jouw voorkeur heeft en sluit spontaan aan. Verschillende actoren binnen onderwijs, zoals leraren, directies, inspectie, begeleiders, lerarenopleiders en wetenschappers, verzorgen deze sessies. Er is telkens een aanbod afgestemd op BKD binnen basisonderwijs en binnen secundair onderwijs, gericht op BKD in de klas voor lesgevers en op school voor onderwijsondersteuners.
  • Het dagthema geeft telkens richting aan de sessies en het aanbod dat wordt voorgesteld.

Dinsdag 30 juni 2015: Binnenklasdifferentiatie interesses als ingangspoort

Dinsdag 30 juni: BKD, interesses als ingangspoort

Lokaal

8.00 u. - 9.00 u.

Registratie en onthaalkoffie

 

9.00 u. - 10.30 u.

Plenaire sessie: “Interesses als ingangspoort” door Katrien Struyven en Catherine Coubergs

 

10.30 u. - 10.45 u.

Pauze

 

10.45 u. - 12.15 u.

Coaching sessies: Aan de slag met materialen en vragen door o.a. Catherine Coubergs, Inge Placklé, Katrien Struyven & Esther Gheyssens

 

12.15 u. - 13.15 u.

Lunch

 

13.15 - 14.30u.

Keuzesessies:

  • Het M-decreet: uitdagingen en vragen (voor al de onderwijsvormen)

door Trui Van Rie, Annemie Desmyttere en Veerle Inghelbrecht van de Vlaamse onderwijsinspectie

  • Aan de slag met prikkelende praktijkvoorbeelden van differentiatie in het lager onderwijs en de lerarenopleiding a.d.h.v. de webtool van het praktijkgerichte onderzoek ‘gelaagdheid in differentiatie’. (basisonderwijs)

door Katrijn Vercauteren, Odisee

  • Binnenklasdifferentiatie en handboeken (secundair onderwijs)

door Wouter Smets, Karel de Grotehogeschool

  • Anchor activities in Bloom (secundair onderwijs)

door Jeroen Masson, Europese School Mol en UGent

  • Binnenklasdifferentiatie voor en door studenten in de lerarenopleiding secundair onderwijs (lerarenopleiding) – DEEL 1 & 2 sessie wordt dus maar 1 keer aangeboden, maar neemt hele middag in beslag

door Els Castelein, UCLL

  • CLS en MI als insteek om te differentiëren

door Saskia Vandeputte, Steunpunt Diversiteit en Leren

 

 

14.30 - 14.45 u.

Pauze

 

14.45 – 16.00 u.

Keuzesessies: 2de keuze uit zelfde aanbod

 

Woensdag 1 juli 2015: Binnenklasdifferentiatie: aan de slag met leerstatus en motivatie

Woensdag 1 juli: BKD, aan de slag met leerstatus en motivatie

Lokaal

9.00 u. - 10.30 u.

Key Note
door Prof. Dr. Dimokritos Kavadias

 

OF herhaling Plenaire sessie Dag 1

 

10.30 u. - 10.45 u.

Pauze

 

10.45 u. - 12.15 u.

Keuzesessies:

  • Coöperatieve werkvormen, ideaal voor convergente differentiatie, toe te passen bij alle leeftijden (voor al de onderwijsvormen)

door Wendy Meulemans, pedagogische begeleidingsdienst Gent

  • Geen excuses meer! Lerarenopleiders geven het goede voorbeeld (Lerarenopleiding)

door Karin Goosen, Elant

  • Serious gaming, onderwijs van de toekomst (secundair onderwijs)

door Sophie Geuten, VUB

 

12.15 u. - 13.15 u.

Lunch

 

13.15 u. - 14.45 u.

Plenaire sessie: ‘Binnenklasdifferentiatie: aan de slag met leerstatus en motivatie

 

14.45 u. – 15.00 u.

Pauze

 

15.00 u. - 16.00 u.

Coaching sessies: Aan de slag met materialen en vragen

 

 

Donderdag 2 juli 2015: Binnenklasdifferentiatie: leerwinst in diverse aspecten

Donderdag 2 juli: BKD, leerwinst in diverse aspecten

Lokaal

8.00 u. - 9.00 u.

Registratie en onthaalkoffie

 

9.00 u. - 10.30 u.

Plenaire sessie: “Interesses als ingangspoort”

 

10.30 u. - 10.45 u.

Pauze

 

10.45 u. - 12.15 u.

Coaching sessies: Aan de slag met materialen en vragen

 

12.15 u. - 13.15 u.

Lunch

 

13.15 - 14.30u.

Keuzesessies:

  • GOVA: samenwerking, specialisatie en differentiatie in de basisschool (basisonderwijs)

door Peter Van Hove, directeur Basisschool Atheneum Denderleeuw

  • Binnenklasdifferentiatie in de ‘kleine vakken’ van het secundair onderwijs: hoe? Zo! (secundair onderwijs)

door Lies Vandenbroele & Lien Bolle, Arteveldehogeschool

  • Blik op(ener) diversiteit (lerarenopleiding) – DEEL 1 & 2 sessie wordt dus maar 1 keer aangeboden, maar neemt hele middag in beslag

door Els Tanghe, CVO Crescendo

  • Breed evalueren en differentiatie als communicerende vaten

door Koen Mattheeuws, Steunpunt Diversiteit en Leren

  • Inspelen op verschillen tussen de leerlingen met tablet (secundair onderwijs)

door Hanne Rosius, PXL Hogeschool

 

 

 

14.30 - 14.45 u.

Pauze

 

14.45 – 16.00 u.

Keuzesessies: 2de keuze uit zelfde aanbod

 

Praktische informatie 

Data
Dinsdag 30 juni, woensdag 1 juli en donderdag 2 juli 2015, van 9u tot 16u 

Locatie
Vrije Universiteit Brussel
Campus Etterbeek
Pleinlaan 2
1050 Brussel 

Inbegrepen
Boek “Ieders Leer-Kracht”, powerpoints ter beschikking (op website na afloop van 3-daagse), lunches en koffiepauzes zijn inbegrepen in de prijs.

Mee te brengen
Tijdens de coaching sessies gaan we met concreet materiaal aan de slag. Het zou fijn zijn indien u voorbeeld(en) meebrengt van: een leerplan (dat u goed kent en/of vaak gebruikt), een jaarplan, enkele lesvoorbereidingen/lesmaterialen, enkele evaluatietaken of -toetsen.