logo

U bent hier

Waarschuwingsbericht

Opgelet! Dit event heeft al plaatsgehad.

FRED MEDNICK "EMERGENCY EDUCATION"

dinsdag, 8 november, 2016 - 18:00 to dinsdag, 8 november, 2016 - 20:00
Foyer vzw
Werkhuizenstraat 25 – 1080 Molenbeek
redelijk.eigenzinnig@vub.ac.be
www.redelijkeigenzinnig.be
Lezing

Redelijk Eigenzinnig!?

Redelijk Eigenzinnig is een interdisciplinair keuzevak voor studenten en een lezingen- en activiteitenreeks voor een breed publiek. 

Aan de basis liggen de humanistische waarden en onderwijsvisie van de VUB waarin vrije meningsuiting, sociale bewogenheid, vrij onderzoek, kritische vorming en verantwoordelijkheid centraal staan. Vanuit deze pijlers wil 'Redelijk Eigenzinnig: Nadenken over Mens en Maatschappij' aanzetten om kritisch te reflecteren over belangrijke maatschappelijke vraagstukken. We geven het woord aan academici, onderzoekers, professionals en actieve burgers. Tijdens lezingen, debatten, workshops, rondleidingen,... gaan zij in gesprek met  studenten en het brede publiek.

Tijdens academiejaar 2016-2017 buigen we ons over het thema migratie

Fred Mednick

Dr. Mednick founded Teachers Without Borders (http://twb.org) in 2000 in order to connect teacher networks to measurable social change. Today, Teachers Without Borders has a membership and partnership network in 184 countries.  His research interests and global online courses focus on education in emergencies; national curriculum and teaching standards; policies governing teacher professional development; comparative urban education; ICT classroom integration; NGO entrepreneurship; girls’ education, and education for peace and human rights. Dr. Mednick consults with Ministers of Education in Latin America and the Caribbean and holds an Assistant Professor appointment at Johns Hopkins University’s School of Education.

In this lecture Dr. Mednick will examine the relationships between education, international development, and global aid in the context of education in emergencies.  Based upon his research and personal experience in (a) disaster preparation and planning (b) intervention, and (c) reconstruction, he will explore central questions: When does a “natural” disaster become or reflect a “national” disaster? How have a lack of transparency and policy, as well as neglect and misinformation, contributed to these catastrophes? On the positive side, how have individuals, regional initiatives, and countries prepared themselves and their people to tackle these crises and prevent a disaster from becoming a catastrophe? How has the Interagency Network for Education in Emergencies (INEE) advanced the instrumental role of educators as first responders? Dr. Mednick will offer a teaching orientation for integrating disaster-risk reduction into existing curricula (for preparation and planning), and in child-friendly spaces and temporary shelters (during and following a crisis).  He will also identify areas of further research necessary to ensure that education in – and for – emergencies is accountable, coordinated, predictable, portable, culturally astute, replicable, and sustainable. 

Inschrijven

De lezing gaat door op dinsdag 08 november 2016, van 18u tot 20u, in Foyer vzw (www.foyer.be)

Enkel niet-VUB-studenten of VUB-studenten die niet zijn ingeschreven voor het vak ‘Redelijk Eigenzinnig’  dienen zich in te schrijven voor deze lezing.

Inzenden via dit formulier is niet langer mogelijk.