logo

U bent hier

Waarschuwingsbericht

Opgelet! Dit event heeft al plaatsgehad.

Studie- en ontmoetingsdag: samen werken aan de leraar van morgen

woensdag, 3 februari, 2016 - 09:00
Campus: Brussels Humanities, Sciences & Engineering campus
Faculteit: Interfaculty Department for Teacher Education
gebouw D
IDLO
02 629 24 32
idlo.nascholingen@vub.ac.be
https://www.vub.be/werken-studeren/idlo-nascholingen
IDLO-nascholing

 

Innoveer als je durft

Good practices van innovatie voor de onderwijspraktijk
Studie- en ontmoetingsdag voor leraren, directies, mentoren, pedagogische begeleiders, onderwijsverantwoordelijken, lerarenopleiders, studenten en alumni
Datum: woensdag 3 februari 2016 van 9u tot 16u

Opzet

Leraren geven zelf aan wakker te liggen van innovatie maar vinden dit moeilijk te realiseren op school. Er is nood aan goede voorbeelden om in de dagelijkse klaspraktijk te gebruiken. Deze studiedag reikt methoden en principes aan om zelf – op eigen maat – aan de slag te gaan. De focus ligt op de leraar zelf en zijn eigen professionalisering. 

In de zesde editie van de studie- en ontmoetingsdag zet de specifieke lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Brussel in op de basiscompetentie ‘de leraar als innovator en onderzoeker’. De overheid verwacht immers van de leraar dat hij/zij op de hoogte is van onderwijskundig onderzoek, reflecteert op eigen ervaringen en de eigen klaspraktijk bijstuurt door eenvoudig praktijkgericht onderzoek uit te voeren.

De studiedag zet het project Onderzoekende School?! centraal aangezien het beroep doet op die onderzoekende houding van de leraar. Het is een good practice om innoverend en onderzoekend te werken in teams. Leraren, student-leraren en lerarenopleiders werken gedurende een volledig schooljaar samen rond een werkzorg op school. De kloof tussen theorie en praktijk wordt niet enkel gedicht maar door zich naar elkaar open te stellen verhoogt het ook leren van elkaar, zichzelf en dat van de leerlingen op school. Wat maakt Onderzoekende School?! zo’n geslaagd project? Wat zijn de succesfactoren, uitdagingen en resultaten van deze aanpak? 

Tijdens de studiedag krijgen we aan de hand van concrete getuigenissen, uitgewerkte producten en interactieve workshops ook een goed zicht op andere methoden en principes van onderzoek en innovatie die bijzonder waardevol zijn voor de school- en klaspraktijk.

Programma

Programma

Vanaf 9u  Ontvangst en registratie 
9u30 – 10u Introductie: de leraar als innovator en onderzoeker
10u – 11u Rondetafelgesprekken
11u – 12u30 Workshop 1 (naar keuze - kies uit aanbod workshops)
12u30 – 13u15 Lunch met inspiratiebeurs
13u15 – 14u45  Workshop 2 (naar keuze - kies uit aanbod workshops)
14u45 – 15u30 Plenair gedeelte: De Onderzoekende School ?!
15u30 – 16u Discussie & eindconclusie
Vanaf 16u00 Afsluitmoment met receptie

 

Volg aansluitend het Congres voor Lerarenopleiders 2016 op donderdag 4 en vrijdag 5 februari. Meer info.

Praktisch

  • Doelgroep: leraren, mentoren, directies, pedagogische begeleiders, onderwijsverantwoordelijken, lerarenopleiders, studenten en alumni.
  • Kostprijs: 15/30 euro.
Inzenden via dit formulier is niet langer mogelijk.