logo

U bent hier

VUB-onderzoek toont aan: nieuwe job is als verliefdheid

De manieren waarop mensen met een nieuwe job zich aan een organisatie binden, vertonen opvallende parallellen met hoe mensen verliefd worden. Onderzoekers aan de Vrije Universiteit Brussel toonden dat aan in een onderzoek in samenwerking met Nederlandse universiteiten. Joeri Hofmans van de VUB: ‘De gevoelens van werknemers tegenover hun nieuwe organisatie zijn net zo divers als bij een beginnende relatie”

In de studie bevroegen de onderzoekers 72 starters 1 maand voor en 6 maanden na de aanvang van hun nieuwe job. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat het socialisatieproces – het proces waarbij je als buitenstaander aan de organisatie wordt ongevormd tot een “insider” – op 5 verschillende manieren kan verlopen: 

  1. “high match”
    In de eerste plaats heb je het “high match” scenario (34.5% van de deelnemers), waarbij je meteen gevoelens van fierheid ten opzichte van de nieuwe organisatie ervaart en waarbij deze positieve gevoelens blijven aanhouden. 
  2. “low match”
    Hier tegenover staat het “low match” scenario (11.5%): je begint je nieuwe job meteen met een slecht gevoel voet en deze negatieve gevoelens verdwijnen niet.
  3. “moderate match”
    Ten derde is er het “moderate match” scenario (12.5%) waarbij je je tevreden stelt met een gemiddelde match met de nieuwe organisatie.
  4.  “learning to love”
    Hiernaast vonden de onderzoekers ook evidentie voor een “learning to love” scenario (16.5%): in het begin ben je nog wat sceptisch en terughoudend, maar waar na verloop van tijd beginnen de gevoelens van fierheid ten opzichte van de organisatie te groeien.
  5. “honeymoon-hangover”
    Tenslotte vertoonden sommige nieuwkomers dan weer een “honeymoon-hangover” scenario (25%): ze begonnen met volle moed en veel enthousiasme aan de nieuwe job maar deze initiële positieve gevoelens verdwenen snel.

De resultaten van deze studie geven aan dat het zowel voor de organisatie als voor de nieuwe werknemer cruciaal is om het integratieproces in de gaten te houden, zodat men tijdig kan ingrijpen voordat zich problemen voordoen (zoals een goede werknemer die de organisatie dreigt te verlaten). Dit kan bijvoorbeeld door de doelen en missie van de organisatie duidelijk te communiceren, emotionele en/of instrumentele ondersteuning te bieden aan de werknemer (eventueel in de vorm van employee support programs), en in te zetten op een goede manager-werknemer relatie en communicatie.