logo

U bent hier

News about rekrutering

  • Traditiegetrouw worden elk jaar aan de VUB tijdens de krokusvakantie de ‘openlesdagen’ georganiseerd. Vijf dagen lang kunnen leerlingen die in hun laatste of voorlaatste jaar middelbaar zitten dan een of meerdere universitaire cursussen volgen. Bedoeling is ze wegwijs te maken in de talrijke opleidingen die aan de VUB gegeven worden en ze te helpen een doordachte studiekeuze te maken.

  • Op maandag 1 juli eerstkomend zetten de VUB-campussen van Jette en Etterbeek de poorten open voor afgestudeerde scholieren van – voornamelijk – Vlaams-Brabant. Op die datum vindt immers de allereerste ‘Beleef-de-campusdag’ plaats: een nieuw event om toekomstige universiteitsstudenten kennis te laten maken met wat de VUB zo apart maakt.

  • De derde infodag van de VUB van dit jaar was een schot in de roos. Op zaterdag 4 en zondag 5 mei 2013 kwamen massaal veel mensen naar onze campussen afgezakt om zich te informeren over studeren aan de VUB. In totaal brachten 707 personen ons een bezoek: zo’n 8% meer dan in mei van vorig jaar. Nu maar hopen dat de VUB een groot deel daarvan volgend academiejaar kan verwelkomen als student! 

  • Een van de zwaartepunten sinds het eerste Algemeen Strategisch Plan (ASP) is de rekrutering van nieuwe studenten. En met resultaat. Academiejaar 2012-2013 schreven zich 8% meer eerste generatiestudenten in aan de VUB en werd de VUB de snelst groeiende universiteit van Vlaanderen.

    De inspanningen voor rekrutering worden de komende jaren verder uitgebouwd met een aantal specifieke ASP2-projecten van de dienst Marketing, Communicatie en Evenementen (MARCOM). 

  • Het strategisch project “Toelatingsexamen arts/tandarts” is gericht op het verbeteren van de rekrutering van nieuwe studenten voor de opleiding Geneeskunde op de campus Jette.  Voor dit project werd 200.000 EU beschikbaar gesteld over een periode van vier jaar (2012-2016).

  • Het voorbije weekend, meer bepaald op zaterdag 23 februari, vond op onze campussen de eerste infodag van 2013 plaats. Vooraf hadden 649 personen te kennen gegeven langs te willen komen: 37 % méér dan voor de eerste infodag van verleden jaar. Op de dag zelf was de opkomst veeleer beperkt. Het gevolg van de kou en de snerpende wind die dag? Hoe dan ook, wie wèl kwam opdagen, kreeg een warm welkom van de vele VUB-medewerkers en proffen die de rondleidingen en de infosessies verzorgden.

  • Het is ondertussen een traditie geworden aan de VUB: de openlesdagen. Vijf dagen lang kunnen scholieren uit het laatste jaar middelbaar tijdens hun krokusvakantie aan onze universiteit lessen komen volgen. Dit jaar kwamen 448 nieuwsgierigen opdagen, oftewel 71 % van de vooringeschrevenen. Voorwaar geen slecht resultaat. Bovendien wijdde TVBrussel een uitzending aan het initiatief, wat de ruchtbaarheid errond alleen maar kan verhogen. Op weg naar een nog groter succes volgend jaar? Laten we hopen…

  • Voor de VUB is het aantrekken van nieuwe studenten een absolute prioriteit. Verleden jaar werd daarom – naast tal van andere initiatieven – de voorstellingsbrochure in een nieuw, aantrekkelijk jasje gestoken. Nu krijgt die vernieuwende aanpak een vervolg in een nieuwe onthaalsite voor geïnteresseerden. 

    Opgebouwd rond duidelijke thema’s

    Net als de voorstellingsbrochure zet de onthaalsite de voordelen van de VUB nog sterker in de verf dan voordien. Vijf duidelijk onderscheiden thema’s stelen de show: