Redelijk eigenzinnig en een hart voor sociaal engagement?

Je studeert aan de VUB, wellicht de meest eigenzinnige universiteit van Vlaanderen en daarbuiten. En natuurlijk ben ook jij een dwarsdenker. Tegen de stroom in zwemmen, dat is jouw ding. Met het keuzevak Redelijk Eigenzinnig, zet je dwarsdenken om in dwarsdoen!

In het kort

Studeren aan de VUB betekent (gelukkig) niet enkel enorme hoeveelheden aan leerstof op zo kort mogelijke tijd in je hoofd proberen opslaan. Er wordt ook verwacht dat je je kennis omzet in de praktijk en de handen uit de mouwen steekt. Het interdisciplinaire vak ā€˜Redelijk Eigenzinnigā€™ leert je samenwerken, creatief zijn en jezelf engageren. Want de wereld heeft jou nodig!

ā€˜Redelijk Eigenzinnigā€™ is een interdisciplinair keuzevak dat de mens-, maatschappij- en onderwijsvisie van de VUB in praktijk brengt. Wat kan je als student verwachten? Vier boeiende lezingen van internationaal gerenommeerde sprekers. Daarnaast werk je een jaar lang in groep -met studenten uit verschillende richtingen - aan een project rond een jaarthema, in samenwerking met een Brusselse organisatie. Het doel is om tot een onderbouwd voorstel te komen dat door de organisatie meegenomen kan worden in haar verdere werking. Tenslotte werk je samen met je groep aan een eindproduct dat jullie voorstellen tijdens een zelfgeorganiseerd slotevenement.

Tijdens het academiejaar 22-23 werpt Redelijk Eigenzinnig een kritische blik op de vraag naar waarheid. Is waarheid een puur menselijk construct? Verschilt waarheid van wetenschappelijke kennis? Wat is het statuut van ā€œalternatieve feitenā€? Verandert technologie onze visie op wat waar en vals is? En welke rol spelen media daarin?

Beginnen er hier en daar al enkele creatieve ideeƫn op te borrelen in jouw hoofd? Schrijf je dan nu in! Vakkenregistratie is mogelijk vanaf 16 augustus 2022 via SelfService.

Zit je met vragen? Stuur een mailtje naar redelijk.eigenzinnig@vub.be

Vaktitularissen: Prof. dr. Karl Vertrynge & Prof. dr. Joke Bauwens

Projectleider: dr. Bieke Abelshausen & Lisa Ahenkona

Humanities, Sciences & Engineering Campus: Gebouw C, 5de verdieping, lokaal 406

Mail: redelijk.eigenzinnig@vub.be

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform ā€œDe Wereld Heeft Je Nodigā€  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.