Student refugees project needs you: become a buddy

Ben jij een VUB’er die inclusiviteit heel belangrijk vindt? Zou je graag vluchtelingen bijstaan en hen actief bij onze VUB-community betrekken? Beheers je bovendien goed de Engelse en Nederlandse taal? Dan is het buddyproject iets voor jou!

Als reactie op de migratiestroom in België, die in 2015 een piek bereikte, heeft de VUB het Student Refugee Programme opgezet voor studenten die hun academische studies willen voortzetten of aanvatten nadat ze hun land van herkomst moesten ontvluchten. De VUB wil op die manier de toegang tot hoger onderwijs voor vluchtelingstudenten vergemakkelijken. Als buddy kan jij daar een heel belangrijke rol in spelen!

Concreet neem je de rol in van een lokale vriend die de vluchteling tips geeft over Brussel en de VUB. Je helpt hem of haar om de nieuwe, verwarrende stad beter te leren kennen en om nieuwe mensen te ontmoeten. Zo ga je met de student wandelen, neem je hem of haar mee naar leuke koffieplekjes, toon je gezellige buurten enzovoort. Daarnaast heb je de belangrijke taak om hen te helpen bij de trotsering van de taalbarrière. Zo vertaal je bijvoorbeeld belangrijke Nederlandstalige documenten naar het Engels, zodat de student(e) weet van wan hem of haar verwacht wordt. Met jouw hulp worden de vluchtelingen dus écht opgenomen in onze VUB-community en kunnen ze genieten van het fijne sociale leven dat de VUB aanbiedt. Twijfel dus zeker niet en meld je aan als buddy!

Vacature

Je bent…
  • Een VUB’er die inclusiviteit belangrijk vindt

Je hebt…
  • Een goede kennis van het Engels
  • Een goede kennis van het Nederlands (minstens B1-niveau)

What’s in it for you?
  • Je leert bij over andere culturen
  • Je hebt een eerste (minieme) tutorervaring voor taal
  • Je helpt mee om de studenten deel te laten uitmaken van de community
  • Je bouwt mee aan een nieuw verhaal
  • Je ontmoet mensen van over de hele wereld

Projectleider: Khaola Al Rifai

E-mail: Khaola.Al.Rifai@vub.be

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.