Verruim je blik op gender en diversiteit dankzij Aflamna

Het genderevenwicht in de filmindustrie is ver zoek. Tussen 2006 en 2018 werden amper twee op de tien Vlaamse films geproduceerd door een vrouw. Dat was in de rest van de wereld niet anders, maar toch zien we hier en daar andere tendensen. Zo heeft de Arabische wereld de voorbije decennia talrijke getalenteerde vrouwelijke regisseurs verwelkomd. Zij nemen niet alleen het voortouw in een door mannen gedomineerde industrie, ze vertellen ook verhalen die anders onverteld zouden blijven. Die verhalen wil Aflamna via filmfragmenten dan ook graag bespreken en in de kijker zetten. Als geĆ«ngageerde VUBā€™er is dit voor jou dan ook de uitgelezen kans om je blik op gender en diversiteit te verruimen!

Concreet laat Aflamna je de wereld door de ogen van de vrouwelijke Arabische filmmakers zien. De eerste Aflamna-avond vindt plaats op 14 september in het Kaaitheater. Op die avond duiken drie vrouwen in hun filmarchief. Aan de hand van fragmenten van films uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten gaan ze met elkaar in gesprek en laten ze je nadenken over genderstereotypering, culturele taboes en over hun eigen traject of ervaring als regisseur of programmator. Bovendien geven de fragmenten je een duidelijk beeld van de gelaagde en complexe realiteit die vaak ongekend is bij het bredere Brusselse publiek. Het is dus de ideale manier om als VUBā€™er een inclusief en samenhangend gevoel te krijgen. Een gevoel dat niet enkel binnen de VUB-community aanwezig is, maar ook ver daarbuiten. Twijfel dus zeker niet en laat je inspireren door deze sterke vrouwen!

Filmfestival: Lost Stories. Een vrouwelijke blik op migratiegeschiedenissen

Al tientallen jaren proberen vrouwelijke regisseurs uit Noord-Afrika en Zuidwest-Aziƫ een einde te maken aan genderstereotypen en culturele taboes. Door verhalen te vertellen die anders onverteld zouden blijven, proberen ze niet alleen te breken met conventionele voorstellingen, maar bieden ze ook andere inzichten in vrouwelijke ervaringen. Vrouwen ervaren migratie inderdaad anders dan mannen. Welke sociale gevolgen heeft migratie van mannen voor de vrouwen die achterblijven? Welke impact heeft migratie op het leven van vrouwen die hun thuisland verlaten? Hoe kijken ze terug op hun tradities en manier van leven? Welke verloren verhalen moeten verteld worden?

In maart 2023 richt een vierdaags filmfestival zich op het thema migratie door ondervertegenwoordigde ogen door films te tonen van vrouwelijke filmmakers uit Noord-Afrika en Zuidwest-Aziƫ.

Dit filmfestival wordt georganiseerd in het kader van Internationale Vrouwendag en de Genderweek van de VUB. Het is een initiatief van VUB Crosstalks en de VUB Fatima Mernissi Leerstoel, in samenwerking met Cinema RITCS, Globearoma, Cinema Galeries, INSAS en Lagrange Points.

PROJECTLEIDER: Goedele Nuyttens

E-MAIL: Goedele.Nuyttens@vub.be

TEL: +32 495 93 88 62

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform ā€œDe Wereld Heeft Je Nodigā€  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.