Kajak samen met Canal It Up voor een mooier Brussels kanaal!

Erger jij je ook zo aan de grote afvalberg in het Brusselse kanaal? Wil je samen met een pak andere vrijwilligers helpen om het kanaal terug plastiekvrij te maken, zodat ook de natuur haar plaatsje terug krijgt? Kajak je graag? Dan is Canal It Up iets voor jou!

Het kanaal in het centrum van Brussel heeft te kampen met een afvalprobleem, een natuurarmoede en een slechte waterkwaliteit. Daar moet dringend wat aan gedaan worden! Gelukkig biedt Canal It Up de oplossing. Het initiatief ontstond in 2019 en loopt zeker nog de komende twee jaar. Als vrijwilliger help je bij Ć©Ć©n of meer verschillende projecten. Zo sensibiliseer je de omgeving door met de kajak op het kanaal te varen. Tijdens die kajaktocht vis je naar afval, om zo het water weer proper te krijgen. Daarnaast denk je mee over oplossingen om al dat afval tegen te houden. Blijf je toch liever op het droge? Dan kan je Canal It Up ook helpen! Zo help je bij de vergroening van het kanaal door de installatie van waterplanteilanden. Die zorgt niet alleen voor een leuker zicht, maar geeft de natuur ook de kans om zich volledig opnieuw te ontplooien. Ook verbeter je samen met Canal It Up de waterkwaliteit van het Brusselse kanaal door bijvoorbeeld na te denken over een creatieve oplossingen om het opgeviste afval te recycleren en te hergebruiken.

Het project loopt het hele jaar door. Zo waren er vorige zomer maar liefst 400 mensen die per kajak afval uit het kanaal visten. Dat is al een mooi aantal, maar het kan altijd beter! Hoe meer VUBā€™ers er namelijk op het kanaal kajakken, hoe meer onze stem gehoord wordt door de politici. Ook jouw deelname is dus heel belangrijk! Het wordt tijd dat we het kanaal de zorgen geven die het verdient. Heb je ten slotte nog een ander idee om het kanaal te optimaliseren? Laat dat dan gerust weten! Twijfel dus zeker niet en sluit je aan bij Canal It Up!

Vacature

Jij bent..
  • Een VUBā€™er die zijn rol als verantwoordelijke burger op zich neemt
Jij hebtā€¦
  • Zin om te kajakken op het Brusselse kanaal
  • Een idee om het kanaal te optimaliseren
Whatā€™s in it for you?
  • Je laat je stem horen
  • Je maakt deel uit van een belangrijk klimaatprotest
  • Je maakt kennis met de milieuproblematiek
  • Je helpt druk te zetten op het politieke landschap
  • Kayakken is een leuke activiteit
  • Het is een educatief initiatief

Projectleider: Pieter Elsen

E-mail: Pieter@canalitup.org

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform ā€œDe Wereld Heeft Je Nodigā€  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.