Geef wateroverlast geen kans meer met de FloodCitiSense app!

Brussel kampt met veel wateroverlast en waterschade. Zou je graag helpen om dat probleem op te lossen? Heb je bovendien een smartphone? Dan is FloodCitiSense iets voor jou!

Verschillende grootsteden zoals Brussel zijn in het regenseizoen gevoelig voor wateroverlast, wat ernstige schade aan het stedelijke milieu als gevolg kan hebben. Het is daarom hoog tijd dat er eindelijk iets aan gedaan wordt! De VUB neemt daarin haar verantwoordelijkheid en ondersteunt daarom de organisatie HYDR in haar nieuwe project. Die ontwikkelde FloodCitiSense, een app die dient als waarschuwingssysteem voor, maar ook met burgers en overheden.

Om het waarschuwingssysteem zo goed mogelijk te laten werken, is er nood aan gedetailleerde informatie rond regenval en waar in de stad die regenval mogelijks problematisch is. Als VUB’er en dus als Brusselse burger kan jij daar het belangrijke verschil in maken. Via de FloodCitiSense app geef je namelijk jouw eigen observaties rond regenval en wateroverlast in de stad door. Die gegevens worden verzameld en zo kan HYDR makkelijk in kaart brengen wanneer en waar er wateroverlastgevaar is. Die vroegtijdige waarschuwing kan mensen uiteindelijk ook beter voorbereiden op stedelijke overstromingen. Hoe meer data de app kan verzamelen, hoe gedetailleerder en juister dat beeld wordt. Jouw input kan Brussel dus van haar wateroverlastprobleem afhelpen! Twijfel dus niet en download FloodCitiSense!

Meer info

Vacature

Je bent…
  • Een VUB’er die een belangrijke bijdrage aan het milieu wil leveren
Je hebt…
  • Een smartphone om de app te installeren
What’s in it for you?
  • Je draagt bij aan de oplossing voor wateroverlast
  • Je draagt bij aan de wetenschap
  • Je draagt bij aan klimaatsverbetering

Projectleider: Boud Verbeiren

E-mail: Boud.Verbeiren@vub.be

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.