Word vrijwilliger bij Ladder’op en geef kansarme Brusselse kinderen het onderwijs dat ze verdienen!

Vind je het belangrijk dat elk Brussels kind de kans krijgt op goed onderwijs? Wil jij graag lerarenervaring opdoen en daarbij ook nog eens bijdragen aan de Brusselse maatschappij? Dan is Ladder’op iets voor jou!

Brussel kampt met een grote onderwijskloof tussen de rijke en arme scholieren. Niet elk kind krijgt namelijk dezelfde kansen op goed onderwijs, omdat het bijvoorbeeld niet in het Nederlands wordt opgevoed of omdat het niet genoeg geld heeft om de tram naar school te nemen. Dat probleem is ook de studenten van de VUB niet ontgaan. In 2015 startte ze daarom de VZW Ladder’op. Als vrijwilliger binnen dit project geef je kansarme Brusselse kinderen de kans op een mooie toekomst. De focus ligt op het beheersen van de Nederlandse taal, maar daarnaast bied je het kind ook hulp bij sociaalmaatschappelijke problemen. Op die manier geef je een duidelijk signaal dat het kind of de familie er niet alleen voor staat!

Concreet krijg je als vrijwilliger bij Ladder’op eerst een startlezing met alle informatie over het project en de kinderen waarmee Ladder’op samenwerkt. Daarna matcht het digitale systeem jou als tutor met een kind op basis van jouw reistijd. Vervolgens volgt er een eerste kennismakingsgesprek tussen jou, de moeder van het kind en andere medewerkers van Ladder’op. Eens dat proces is afgerond, geef je het kind gepersonaliseerde thuisbegeleiding. Op die manier creĂ«er je een band met het kind en krijgt het opnieuw hoop op een mooie toekomst. Die hoop hebben veel kansarme Brusselse kinderen vaak niet meer, en het is dus heel belangrijk dat daar iets aan gedaan wordt! Bovendien is het voor jou ook heel leerzaam, want je leert via het kind ook een volledig andere cultuur kennen. Voel je het al kriebelen? Twijfel dan niet en word vandaag nog vrijwilliger bij Ladder’op!

Vacature

Je bent…
  • Een VUB’er die gelijke kansen voor onderwijs voor alle Brusselse kinderen belangrijk vindt
  • Een VUB’er die goed met kinderen overweg kan

Je hebt…
  • Een goede kennis van het Nederlands
  • Een grote motivatie om Brusselse kinderen ondersteuning te bieden

What’s in it for you?
  • Je geeft het kind zelfvertrouwen
  • Je doet lerarenervaring op
  • Je krijgt toegang tot andere culturen
  • Het is een unieke ervaring
  • Je kan rekenen op opvolging en begeleiding van Ladder’op
  • Je kan workshops volgen rond relevante thema’s zoals bijvoorbeeld meertaligheid en opvoeding en racisme

Contactgegevens

Projectleider: Hadiatou Diallo, Hannelore Piens, Luna Batota en Cinzia Tgliavini

E-mail: Info@ladderop.be

Tel: 0485 75 45 07

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.