Help jonge nieuwkomers om Brussel te leren kennen via Masir Avenir!

Ben jij een VUB’er die inclusie heel belangrijk vindt? Wil jij jongeren de kans geven om te integreren in Brussel? Dan is het inburgeringstraject Masir Avenir iets voor jou!

“Masir Avenir” betekent “De weg naar de toekomst”, vertaald vanuit het Dari en het Frans. Dat is ook exact waar het project voor staat.

Tijdens een zomercursus leren niet-Europese jongeren die recent naar Brussel kwamen de stad en België beter kennen via workshops en krijgen ze oefenkansen Nederlands. De deelnemers zijn tussen de 17 en 19 jaar oud. Dit is een cruciale leeftijd: ze zijn bezig met identiteitsontwikkeling en ondergaan cognitieve en fysiologische veranderingen. Door hun migratieachtergrond hebben ze geen netwerk en kennen ze de Belgische maatschappij nog niet zo goed.

Hier kan jij als vrijwilliger het verschil maken! Jij helpt hen op weg en zorgt ervoor dat zij kunnen bijdragen aan de Brusselse én de Belgische maatschappij. Concreet help je als vrijwilliger bij Masir Avenir met het organiseren en geven van workshops: oefenen van Nederlands, culturele participatie, vrije tijd, etc. Ook zijn we op zoek naar buddies. Dit zijn vrijwilligers die met de deelnemers van Masir Avenir samen leuke dingen willen doen: uitwisselen over het studentenleven, de stad leren kennen, events bezoeken, … Daarom is jouw deelname aan Masir Avenir zo belangrijk voor het leven van deze jongeren! Als vrijwilliger krijg jij ook de nodige begeleiding. Zo krijg je bij aanvang een vorming over de leefsituatie van de deelnemers en de inhoud van het programma. Op die manier ben je goed voorbereid om de kwetsbare jongeren de hulp te bieden die ze niet alleen nodig hebben, maar vooral verdienen.

Vacature

Jij bent…
  • Een VUB’er die sterk sociaal geĂ«ngageerd is
  • Een sociaal persoon die graag praat met verschillende mensen
Jij hebt…
  • Een vrije agenda voor de komende zomer
  • Veel zin om een belangrijk verschil te maken voor kwetsbare jongeren
What’s in it for you?
  • Je krijgt een vorming over de doelgroep en inhoud
  • Je draagt bij aan een uniek traject om jongeren met een migratie-achtergrond te ondersteunen
  • Je verrijkt jezelf met cultuur en maatschappelijke kwesties van nieuwkomers
Jouw taken
  • Organisatie van Oefenkansen Nederlands: workshops geven (ludieke activiteiten in het Nederlands) tijdens de zomer
  • In het najaar organiseren we terugkommomenten voor de deelnemers. Voor deze momenten kunnen vrijwilligers activiteiten rond vrije tijd en culturele participatie organiseren.
  • Buddyproject: vrijwilliger-studenten van de VUB koppelen aan een jongere met migratieachtergrond. De student helpt de jongere met concrete, dagelijkse taken (bijvoorbeeld het nalezen van een cv voor een studentenjob), bezoeken samen evenementen (bijvoorbeeld jobbeurzen) en ondernemen samen vrijetijdsactiviteiten.

Projectleider: Antonia

E-mail: Antonia.Orihuela@integratie-inburgering.be

TEL: 0486641077

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.