Dit project is afgelopen

Ga op een uitwisseling dankzij A resilient exchange van Globelink

Zeggen de termen ‘veerkracht’, ‘peer to peer’ en ‘interculturele uitwisseling’ jou iets? Of juist nog niet, maar wil je er dolgraag over bijleren? Stel je dan kandidaat als begeleider of deelnemer voor “A resilient exchange”!

A resilient exchange is een uitwisseling van Globelink die plaatsvindt in de zomer van 2021. Van 1 tot en met 8 augustus komen 10 Catalaanse en 10 Belgische jongeren samen in Het Verloren Bos in Lokeren. Per land zijn er ook een tweetal begeleiders die een extra verantwoordelijke rol opnemen tijdens de uitwisseling. Tijdens die week organiseert Globelink allerlei activiteiten rond Ă©Ă©n bepaald thema.

Dit jaar is het thema van de uitwisseling veerkracht. Het is een thema dat in ieders leven voorkomt, zelfs al heb je dat niet door! Veerkracht is namelijk het vermogen om goed om te gaan met veranderende situaties in je leven. Dat kan op verschillende niveaus: hoe reageer je op persoonlijke tegenslagen? Hoe reageert een gemeenschap op een veranderde situatie? En de wereld? Tijdens de uitwisseling denk je over die vraagstukken na en focus je bovendien op de interculturele kennismaking. Daarnaast sta je stil bij de verschillende sociale, ecologische en economische veerkrachten in de groep. Als begeleider ga je daarbovenop in het voortraject aan de slag om sessies te begeleiden voor alle deelnemende jongeren tijdens de uitwisseling. Op die manier leer je zowel als deelnemer als begeleider op een ontspannende manier veel bij over het thema veerkracht. Heb je interesse? Twijfel dan zeker niet en schrijf je in voor de uitwisseling of stel je kandidaat als begeleider!

Meer info

Vacature

Jij bent

• Een VUB’er met een leeftijd tussen 16 en 21 jaar (deelnemer)
  • Een VUB’er met een leeftijd tussen 21 en 26 jaar (begeleider)
  • Vrij van 1 tot en met 8 augustus
Jij hebt

• Een goede kennis van het Engels (spreken en begrijpen)
  • Interesse in het thema
  • Een sterke motivatie om samen deze uitwisseling mee vorm te geven
What’s in it for you?
  • Je ontwikkelt je eigen visie op een duurzame wereld en onderneemt samen met anderen actie in de publieke ruimte
  • Je mening zindert op innovatieve manieren na in de samenleving
  • Jeugddienst Globelink vertrekt vanuit het pedagogisch kader ‘Educatie voor Duurzame Ontwikkeling’ (EDO). Dat betekent dat ze zich richten op het ontwikkelen van jouw competenties om duurzame plannen te maken die rekening houden met jouw impact, nu en in de toekomst, voor jezelf en voor anderen, hier en elders in de wereld
  • Als medebegeleider krijg je de kans om coördinerende-, animerende-, groepsbindende-, vormings-, taal-, en andere talenten in te zetten

Projectleider: Fien Morren

E-mail: Fien@globelink.be

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.