Mobility for everyone dankzij SIEM!

Uitwisselingsprogramma’s zoals Erasmus+ zijn al jarenlang razend populair bij studenten. Jongeren krijgen de kans zichzelf te ontdekken in een spannende, nieuwe omgeving waar ze kennismaken met andere talen, culturen en studenten die van allerlei verschillende landen komen. Je leert op je eigen benen staan dankzij een ervaring die je je voor de rest van je leven zult herinneren. Helaas zijn er bepaalde groepen die ondergerepresenteerd blijven in deze mobiliteitsprogramma’s. SIEM zoekt uit hoe dat juist zit.

Social Inclusion and Engagement in Mobility  (SIEM) is een samenwerking van Europese universiteiten, waaronder ook VUB, en uitwisselingsprogramma’s in Europa dat gesteund wordt door de Europese Commissie. SIEM onderzoekt de struikelblokken in het systeem van mobiliteitsprojecten waardoor minder bevoordeelde studenten of ondergerpresenteerde groepen slechts zeven procent uitmaken van de deelnemers aan initiatieven als Erasmus+. De onderzoekers streven naar het includeren van deze groepen in de programma’s aan de hand van bevragingen bij studenten en personeelsleden van universiteiten van over heel Europa en erbuiten.

Op basis van die bevindingen formuleert SIEM beleidsaanbevelingen om de mobiliteitsproggramma’s toegankelijker te maken voor iedereen. Daarbij komt dat ze richtlijnen opstellen voor een meer inclusieve communicatie met de groepen in kwestie. Het is namelijk van groot belang dat iedereen de kans krijgt zo’n buiteinlands avontuur aan te gaan. Mensen die tijdelijk in het buitenland studeerden scoren beter op examens, vinden sneller een job op hun opleidingsniveau.

SIEM wil ook jouw meningen, ideeĂ«n en/of suggesties horen over sociale inclusie van ondergerepresenteerde groepen in mobiliteitsprogramma’s en de richtlijnen en adviezen die zij hieromtrent formuleerden. Ben jij geĂŻnteresseerd in sociale inclusie of voer je hier onderzoek naar? Stoot je zelf soms op grenzen die een uitwisselingsprogramma voor jou bemoeilijken of wil jij er mee voor zorgen dat iedereen een even fantastische ervaring met studeren in het buitenland als jij kan beleven? Surf dan even naar de SIEM-website en deel jouw feedback over hun onderzoeksrapport!

Meer info

Vacature

Jij
  • Werkt voor, of studeert aan de VUB en voert onderzoek naar sociale inclusie of mobiliteit?
  • Engageert je graag voor sociale inclusie
  • Botst zelf ook op de tekortkomingen omtrent toegankelijkheid van mobiliteitsprogramma’s

What’s in it for me?
  • Je draagt bij aan het sociale inclusief maken van de Europese universiteiten
  • Uitwisselingsprogramma’s creĂ«ren wereldburgers, dus door SIEM te sturen draag jij ook jouw steentje hiertoe bij!

Projectleider: Eugenia Marchetti en Eric Valck

E-mail:  Eugenia.Marchetti@vub.be en Eric.Valck@vub.be

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.