Positive energy what?

Een positieve energiewijk is een bewoonde buurt, vaak nieuwbouw, die op jaarbasis even veel energie produceert als verbruikt. Een efficiënt en duurzaam energieplan, dat willen we natuurlijk overal. Daarom lanceert nu ook Cosmopolis, het centrum voor stedelijk onderzoek aan de VUB, een project dat positieve energiewijken introduceert in België. Eerste testcase: Kuregem Abbatoir in Brussel!

Maar hoe wordt je wijk nu zo’n positive energy district? Cosmopolis bouwt sinds twee jaar een netwerk op met andere positieve energiewijken in de Europese Unie. Momenteel werkt VUB samen met Zweden en Oostenrijk en zijn er vijf wijken die regelmatig ideeën en adviezen onderling uitwisselen. Iedere wijk heeft de andere wel iets aan te leren op vlak van efficiëntie, en zo stimuleren ze elkaar om het beste uit iedere buurt te halen. Het uiteindelijke doel is om een zo efficiënt en duurzaam mogelijk energieplan te bepalen voor iedere buurt.

Heb jij een passie voor duurzaamheid en doen concepten als urban farming of herbruikbare energie bij jou een belletje rinkelen? Of kun je dit project aan je thesis of je onderzoek koppelen? Neem dan eens een kijkje op de website en help Cosmopolis door mee te brainstormen en ideeën uit te wisselen. Misschien help jij ons land wel de energiedoelstellingen van Europa te behalen!

Meer info?

Website komt binnenkort!

Vacature

Jij
  • Weet wel wat van duurzaamheid en energie af
  • Hebt creatieve ideeën die de positieve energiewijken in Brussel te realiseren
What’s in it for me?
  • Het project kan iets betekenen in jouw onderzoek of thesis
  • Je helpt België de energiedoelstellingen van de EU te behalen!
  • Je draagt bij tot een meer duurzame samenleving

Projectleider: Griet Juwet

E-mail: Griet.Juwet@vub.be

TEL: 0474528911

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.