Met weKONEKT.brussels dragen de Vrije Universiteit Brussel (VUB), de Université libre de Bruxelles (ULB) en Brusselse partners bij aan de ontwikkeling van een vrije, verbonden en geëngageerde gemeenschap. Samen versterken ze de Brusselse gemeenschap door het organiseren van onderwijs met, in en voor Brussel. Onderzoekers zetten hun expertise in om Brussel sterker te maken door antwoorden te bieden op grootstedelijke, maatschappelijke uitdagingen. Initiatieven omvatten onderwijs, sport, cultuur, wetenschap, kunst, recht en meer. Tijdens de we.konektweek worden al deze partnerships samengebracht in een gevarieerd programma.

weKONEKT.tafels

Je persoonlijk welzijn wordt bij de VUB als een prioriteit gezien. Daarom nodigt weKONEKT.brussels je graag uit voor een gezellig en inspirerend diner. Onder leiding van VUB-experts bespreken kleine groepen van elk 5 tot 6 studenten onderwerpen zoals kunst als therapie, slaap, uitstelgedrag, psychosociale gezondheid en nog zoveel meer. Slam poet, muzikant en kunstenaar Lisette Ma Neza gaat met ons mee op een onvergetelijke reis geĂŻnspireerd door jouw inzichten, gedachten en gevoelens.

De weKONEKT.tafels, een samenwerking tussen weKONEKT.brussels en het PILAR ASAP Festival, gaan over welzijn en kunst. De avond vindt plaats in de Pilar Box op de VUB-campus. Meer info.

Data: woensdag 30 maart 2022 - 18:00

Talen: Nederlands en Engels

2022_Logo_We Konekt_Brussels_VUB
2022_Brussel_Tour_S_1720054192

Stadsrondleiding St. Verhaegen: (schijn)heilig studentenerfgoed

Ontdek de bijzondere geschiedenis en folklore van Sint-Verhaegen, een uniek staaltje studenterfgoed. Medewerkers van CAVA (Centrum voor Academische en Vrijzinnige Archieven- VUB), gidsen je met kleurrijke anekdotes langs de herinneringsplaatsen van St V in het centrum van Brussel.

Data:

• Dinsdag 29 maart 2022 - 11:00
  • Donderdag 31 maart 2022 - 17:00

Bezoek CAVA archief

Voor WeKONEKT richten we het archiefdepot van CAVA (Centrum voor Academische en Vrijzinnige Archieven - VUB) speciaal in als Wunderkammer met Brusselse Touch. Zo krijg je een inzicht in het erfgoed van het Brusselse studentenleven en de universiteit

Data:

• Maandag 28 maart, 13:00 - 14:00
  • Woensdag 30 maart, 13:00 - 14:00
  • Vrijdag 1 april, 13:00 - 14:00

2022_Bibliotheek_Boeken_Archief_S_149463557
2022_Student _Fiets_Fietstour_S_1772737061

Fietstour: Huren voor starters

Wil je na je studententijd graag in Brussel blijven wonen? Heb je een job in de stad en zie je op tegen het pendelen? Brussel biedt huurders heel wat mogelijkheden: samenwonen met vrienden in een gemeenschapshuis, een verdieping huren bij particulieren of misschien een eerste eigen stekje. Tijdens deze fietstour toont een echte Brusselkenner je leuke en betaalbare opties in het centrum van Brussel, Schaarbeek en Sint-Joost-ten-Node. Hoe geraak je snel van Schaarbeek naar het centrum? Waar zijn de gezellige cafeetjes? Waar doe je je boodschappen? Bewoners vertellen over hun woonervaring in Brussel.

Data: Donderdag 31 maart, 18:00 - 21:30

Fighting spirits - panelgesprek en filmscreening Cool Abdoul

De Vrije Universiteit Brussel en het Risicovechtsportplatform slaan de handen in elkaar voor de filmscreening van Jonas Baeckeland’s Cool Abdoul. In Fighting Spirits belichten we het bewogen levensverhaal van Ismail Abdoul, en praten we over vechtsporten en ieders ultieme gevecht van het leven. Dat met jezelf. Fighting Spirits is een panelgesprek gevolgd door de filmscreening met gasten Ismail Abdoul, Ish Ait Hamou, Fran Vanderstukken en Jolan Kegelaers. Moderatie door Hebe SchaillĂ©e.

Data: Woensdag 30 maart, 19:00 - 23:00

2022_Cinema_S_1192797694

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.