Over de leerstoel

Roularta Media Group treedt op als schenker van de leerstoel Personalisation, Trust and Sustainable Media. Deze leerstoel stimuleert fundamenteel academisch onderzoek naar duurzame innovatie binnen de informatiemedia.

Verschillende factoren zetten de rol van de media als vierde macht onder druk. Vandaag dingen meer merken en diensten dan ooit mee naar de aandacht van nieuwsgebruikers. De leerstoel onderzoekt hoe mediamerken én economisch rendabel kunnen zijn én hun maatschappelijke rol kunnen spelen, zonder het vertrouwen van hun gebruikers te verliezen.

De leerstoel maakt deel uit van de faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School.

De rol van de media onder druk

Om de aandacht van nieuwsgebruikers te krijgen, moeten nieuwsmedia vandaag vaak keuzes maken die op korte termijn hun competitiviteit garanderen, maar op langere termijn hun geloofwaardigheid op het spel zetten. Die competitieve omgeving verleidt nieuwsmedia tot strategieën zoals clickbait en branded content. Hoewel die strategieën op korte termijn succesvol kunnen zijn, zijn ze niet duurzaam als de mediamerken én economisch rendabel willen zijn én hun maatschappelijke rol willen spelen. 

Focus op clicks en personalisering zetten de poort open voor desinformatie en polarisering van maatschappelijke discussies. Hierdoor daalt het vertrouwen in het nieuws in het algemeen. Maar er ligt ook een opportuniteit om het vertrouwen terug te winnen via kwaliteitsvolle journalistiek.

Onderzoeksprojecten

Imec-SMIT onderzoekt innovaties die een duurzame media- en informatiesector kunnen garanderen.

2022_Voorbereiding voor het opnemen van een concert op televisie_Filmstudio_S_1708636954

De innovaties zetten vertrouwen centraal en houden rekening met het tweevoudige karakter van nieuwsmedia:

  • enerzijds zijn het commerciële bedrijven binnen een veranderend medialandschap
  • anderzijds zijn het maatschappelijke actoren met een bijzondere verantwoordelijkheid binnen het democratische publieke debat

Leerstoelhouder

Prof. dr. Ike Picone is leerstoelhouder en academisch coördinator. Hij doceert aan de vakgroep Communicatiewetenschappen binnen de faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School en is actief in de onderzoeksgroep Studies on Media, Innovation and Technology (imec-SMIT).

2022_Portret_Prof. dr. Ike Picone_VUB

Prof. dr. Ike Picone

Ike doceert Journalistiek en democratie, Journalism Practice en Journalism Trends and Technologies. Hij is als senior researcher verbonden aan de Media Unit van imec-SMIT. Daar is hij verantwoordelijk voor de strategische onderzoekslijn Media and Disinformation. Zijn onderzoek focust op hoe mensen deelnemen aan media als een sociale praktijk, en welke motivaties en drempels daarbij een rol spelen. Ike is copromotor van het Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie waar hij het onderzoek naar mediagebruik en mediawijsheid opvolgt. Sinds 2015 verzorgt hij ook het Belgische luik van het jaarlijkse Digital News Report van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Ike is lid van de Raad voor Journalistiek.

Ontdek al onze actieve leerstoelen

Details over deze academische leerstoel

Faculteit: Faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School
Type leerstoel: Onderwijs
Opgericht in: 2019