Ken je deze Vlaamse woorden?

Hoe goed is jouw kennis van het Vlaams? Met deze snelcursus kan je voortaan elke buitenwipper met een snotvalling vlotjes te woord staan.

Net als Nederland, maar dan anders

Na de zoveelste ‘wablief’ in een luidruchtig café gaan de gesprekken toch altijd snel over de komische verschillen in ons gezamenlijke taaltje. Om even te gluren welke woorden gebruikelijk zijn bij de buren en om vervolgens te gniffelen om het contrast. Juist die verschillen in taal en cultuur dragen bij aan de charme van studeren in België. De stad Brussel is dicht bij huis, maar tegelijkertijd voelt het anders. In vergelijking met elke andere Nederlandse studentenstad en de meeste Vlaamse universiteitssteden biedt Brussel een internationale ervaring op een paar uur afstand.

Dat betekent studeren op z’n Vlaams, aan een Nederlandstalige universiteit, in het hart van Europa. Juist die dynamiek maakt studeren in Brussel zo uniek. Waar anders vertoef je op een grote, groene, gezellige campus te midden in een wervelende wereldstad? De internationale allure van de hoofdstad trekt ontelbaar veel culturen die allen het ontdekken waard zijn. Dat geldt evengoed voor het alternatieve lesaanbod waarmee België zich onderscheid van Nederland. Tel het hoogstaande onderwijs erbij op en je verrijk je cv zonder dat je ver van huis bent. Zie het als een buitengewone kans om je Frans bij te spijkeren doordat elke straatnaam voorzien is van de vertaling. Hoe simpel is dat?

2022_VUB Main Campus_Etterbeek_VUB

Studeren in Brussel is een beetje zoals in Nederland, maar dan net even anders. Je hoeft er niet te vragen naar iemand zijn '06-', de mensen hebben een bloedhekel aan Heineken en studentenkamers zijn er voor de verandering in overvloed. Op de bruisende campus, in de omringende studentenwijk, of in het nabijgelegen centrum. Keuzes voor een kamer (een 'kot') naar wens zijn er genoeg en dat zonder te hoeven hospiteren. Dat scheelt in ieder geval een hoop teleurstelling en een reeks onnodige ritjes de grens over (met als bijgevolg dat je niet telkens je stoel wordt uitgewipt vanwege het belabberde wegdek). De rustige sfeer rond de studentenkoten op zaterdag en zondag zijn voor de Nederlandse student even wennen. Onder Vlaamse studenten is het traditie om in het weekend terug te keren naar pa en ma. Een goed excuus dus om op ontdekkingstocht te gaan met andere internationale studenten en van de sfeervolle Vlaamse steden te proeven. Of om af en toe zelf een tripje naar huis in te lassen natuurlijk. Je bent er immers zo.

Brussel, letterlijk een home away from home.

2022_Meisje op kot_Etterbeek_VUB