logo

U bent hier

Contact

Onderwijs- en Studentenadministratie (OWSA)
Pleinlaan 2 - 1050 Brussel

Locatie
Gebouw C, 2e verdieping (C2.02)

Maandag - donderdag
10 u - 14 u

E-mail: studentenadministratie@vub.be

Inschrijven op vakken

De studentenadministratie is niet bevoegd voor vragen en/of problemen met betrekking tot het inschrijven op vakken. Daarvoor neem je contact op met je faculteit.

Een handleiding voor het inschrijven op vakken vind je hier.

Hou er rekening mee dat tijdens de examenperiode je functionaliteiten (zoals het inschrijven op vakken) beperkt zijn in je Student SelfService. Deze mogelijkheden zijn terug beschikbaar na de proclamaties.

Deadlines:

vakken 1ste semester: 15 oktober
vakken 2de semester: 28 februari

Na deze deadline is inschrijven op vakken niet meer mogelijk.

Inschrijven als gaststudent

Inschrijven als gaststudent kan je doen door het formulier in te vullen op onze website. De verwerking van deze aanmelding kan even duren. Zodra deze is afgerond krijg je een e-mail met een activatiecode om je studentenaccount van de Vrije Universiteit Brussel te activeren.

Je studentenkaart zal worden opgestuurd per post. Indien je geen adres hebt opgegeven tijdens het aanmelden kan je de kaart komen ophalen tijdens de openingsuren van de studentenadministratie.

Inschrijven onder creditcontract

Indien je slechts enkele vakken wenst te volgen kan dit onder creditcontract. Je hebt hiervoor de toestemming nodig van je faculteit. Die kan je bekomen via dit formulier.

Na deze toestemming moet je online aanmelden en het formulier toevoegen aan je aanmelding.

Je vindt hier een stappenplan.

Nadat de Onderwijs- en Studentenadministratie (OWSA) je aanvraag heeft verwerkt zal je een e-mail ontvangen met de vervolgstappen. Als creditcontract student dien je zelf niet te registreren voor vakken. Dit zal de faculteit voor je doen.

Inschrijven

Studenten die willen inschrijven doen dit via onze aanmeldingsapplicatie. Indien je reeds student bent aan de VUB kan je inloggen met je netID, ben je nog geen student dan klik je op 'nieuwe account aanmaken'.

Om je aanvraag automatisch te laten verwerken dien je:

1. aan te melden met je e-ID
2. een diploma behaald te hebben in Vlaamse gemeenschap
Indien je niet voldoet aan deze criteria zal je aanvraag steeds worden geëvalueerd door een medewerker van de Onderwijs- en Studentenadministratie (OWSA).

Ondervind je problemen met je Student SelfService of tijdens het aanmelden voeg dan zeker ook onderaan een printscreen toe van het probleem.

Uitschrijven vakken

Je kan zelf je vakken stopzetten via de Student SelfService. Hier vind je het stappenplan.

Is de optie niet meer beschikbaar binnen je Student SelfService, neem dan contact op met je faculteit en vermeld onmiddellijk welke aanpassingen je wil doorvoeren aan je jaarprogramma.

Uitschrijven

Je uitschrijving kan je regelen door het online formulier in te vullen.

OPGELET:

  1. We raden aan om vooraf contact op te nemen met je studietrajectbegeleider.
  2. Heb je vragen over de gevolgen voor het recht op kinderbijslag of je studietoelage, neem dan contact op met de Sociale Dienst Studenten
  3. Houd rekening met de bepalingen in het Onderwijs- en Examenreglement betreffende je leerkrediet en je studiegeld.
  4. Bij een uitschrijving na 1 december is het volledige studiegeld aan de Universiteit verschuldigd.

Attesten

Attesten vraag je hier aan.

Je attesten zullen dan vervolgens worden opgestuurd naar het adres zoals door jou opgegeven.

OPGELET:

  1. Wij leveren geen puntenlijsten af, daarvoor neem je contact op met je faculteit.
  2. Wij leveren geen vakkenoverzicht. Je kunt je vakken raadplegen via je Student SelfService.
  3. Wij leveren geen digitale attesten af.

Aanvraagdossier

Studenten die willen inschrijven moeten zich aanmelden. Deze aanmelding wordt beoordeeld door het Admissions Office binnen de Onderwijs- en Studentenadministratie (OWSA) als studenten:

  1. niet beschikken over een Vlaamse vooropleiding behaald na 2004;
  2. beschikken over een diploma behaald aan de Vlaamse Examencommissie;
  3. beschikken over een niet-Vlaams diploma;
  4. twee opleidingen met elkaar wensen te combineren;
  5. zich willen inschrijven voor een doctoraat.

Een aanvraag indienen doe je via de aanmeldingsapplicatie. Na het invullen ontvang je een e-mail met verdere instructies.

Application fee

Studenten die zich aanmelden op basis van een niet-Vlaams diploma zullen een bericht krijgen om de application fee van €50 over te schrijven.
Pas na ontvangst van je application fee zal de aanvraag worden verwerkt.

Indien je vermoedt dat er problemen zijn bij het verwerken van je application fee laad dan je betalingsbewijs op zodat wij over alle informatie beschikken om je betaling te traceren.

Opladen documenten

Voor het toevoegen van extra documenten volg dan volgende stappen:

  1. ga naar je Student Student SelfService;
  2. log in met je V_... gebruikernaam;
  3. ga naar self service>toelating studenten>Self Service inschrijvingen;
  4. selecteer je opleiding;
  5. klik op 'doorgaan';
  6. voeg je documenten toe door op de paperclip te klikken.

Indien je reeds bent ingeschreven en je wil documenten toevoegen aan je dossier kan je dit door de documenten te versturen per e-mail naar studentenadministratie@vub.be

Studiegeldberekening

Het studiegeld bestaat steeds uit een vast gedeelte dat je 1x per academiejaar betaalt en een variabel gedeelte dat je betaalt per opgenomen studiepunt. De bedragen verschillen voor beurs-, bijna-beurs- en niet-beurstariefstudenten. Daarnaast zijn er verhoogde studiegelden voor niet-EER studenten.

Je kunt de exacte bedragen hier raadplegen.

Je persoonlijke studiegeldberekening kun je raadplegen via je Student SelfService Hoofdmenu>Self Service>Campusfinanciën>Rekeningoverzicht

Je kunt hier tevens ook opvolgen of we je betaling reeds ontvangen hebben.

Studiegeld factuur

Je ontvangt je studiegeldfactuur steeds op je VUB e-mail. Daarnaast kan je je openstaand saldo steeds raadplegen via je Student SelfService door te navigeren naar Hoofdmenu>Self Service>Campusfinanciën>Rekeningoverzicht

Heb je reeds betaald en ontvang je opnieuw een factuur? Kijk dan even na in je Student SelfService of we je betaling reeds ontvangen hebben. Het kan tot twee weken duren voor je betaling is verwerkt. Bij twijfel stuur je ons best een betalingsbewijs op zodat we je betaling kunnen traceren.

Betaling studiegeld

Heb je reeds betaald en ontvang je opnieuw een factuur? Kijk dan even na in je Student SelfService of we je betaling reeds hebben ontvangen door te navigeren naar Hoofdmenu>Self Service>Campusfinanciën>Rekeningoverzicht . Het kan tot twee weken duren voor je betaling is verwerkt.

Bij twijfel voeg je best een betalingsbewijs bij zodat we je betaling kunnen traceren.

Wil je betalen met opleidingscheques? Dat kan aan onze balie, lokaal 2C203. Breng alvast een ingevuld formulier mee, dan is de wachttijd korter.

Kan je niet langskomen, dan kan je de opleidingscheques opsturen per aangetekende zending naar:
Vrije Universiteit Brussel
Onderwijs- en Studentenadministratie
Pleinlaan 2
1050 Brussel

Terugbetaling

Bezorg ons alvast ook je rekeningnummer

Uitwisseling 

Meer informatie voor uitwisselingsstudenten vind je hier: "https://student.vub.be/en/exchange#home".

Voor vragen neem je contact op met het Exchange Team.

Puntenlijst

Je kan je puntenlijst na je proclamatie* raadplegen via je Student SelfService. Indien je niet geproclameerd bent is je puntenlijst niet beschikbaar. Je kan dan echter wel je cijfers raadplegen.

Wil je een officieel puntenblad dan kan je dit vragen op je faculteitssecretariaat.
Ook fouten of onduidelijkheden op je puntenblad meld je aan je faculteit.

NetID

Heb je nog geen netID activeer het dan hier. Je hebt hiervoor je rolnummer en pincode nodig. Je vind deze terug op je studentenkaart of de e-mail die je ontvangt na je inschrijving.

Ben je je netID vergeten dan kan je hier je account opnieuw activeren.

Bij vragen of problemen neem je contact op met de ICT helpdesk.

Adreswijziging

Indien je reeds een postadres hebt kan je dit zelf aanpassen via je Student SelfService.

Heb je nog geen postadres kan je hier je adreswijziging doorgeven.

Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg jpeg png txt rtf html pdf doc docx odt ppt pptx odp xls xlsx ods xml.