logo

Welkom op de website van het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (SEL) of Study Centre for Experimental Literature (SEL). Via de koppelingen vindt u hier meer informatie over onze projecten, activiteiten en leden.

Bezoek ook onze zusterpagina op de website van de UGent.

Nieuws

Lees hier informatie over de meest recente activiteiten en initiatieven van de Studiegroep Experimentele Literatuur

Masterclass “Paper, web and stage: Cross-medial interactions between database and narrative”

Op 12 juni organiseert CLIC (Centre for Literary and Intermedial Crossings - VUB) in samenwerking met SEL en WOLEC (Werkgroep Literatuur en Cultuur - VUB) de online masterclass “Paper, web and stage: Cross-medial interactions between database and narrative”. De lezingen worden verzorgd door Bertrand Gervais (Université du Québec à Montréal), Claire Swyzen (VUB), Alexandra Saemmer (Université Paris 8 / CLIC Lorand Chair for Intermediality VUB), Ruben Vanden Berghe (Ghent University), Erika Fülöp (Lancaster University), René Audet (Université Laval à Québec) & Siebe Bluijs (Tilburg University).

U kan zich voor het evenement registreren bij Stefan Clappaert en Anthony Manu (WOLEC).

Master class:

Paper, web and stage:
Cross-medial interactions between database and narrative”

17 June 2021, 2 – 6.30 pm (CET), online (via Zoom)

For several decades, authors are experimenting with the narrative and poetic potential of databases and generative grammars. Although the web medium appears spontaneously welcoming to these literary forms, they are also remediated on stage and in paper books. With recent developments in machine learning, the aesthetics and poetics of the database give rise to further experimentation. This masterclass will be dedicated in particular to cross-medial interactions between database and narrative.

 

The master class is a collaboration between CLIC – Centre for Literary and Intermedial Crossings (VUB), the inter-university group SEL – Centre for Study of Experimental Literature (UGent/VUB) and WOLEC – the Study Group for Literature and Culture (VUB).

Please register for the master class via the organizers of the WOLEC (Stefan.Clappaert@vub.be & Anthony.Manu@vub.be).

Programme:

Bertrand Gervais (Université du Québec à Montréal)
“Exhaustiveness as an Aesthetics. Using Databases in a Narrative Context”

Claire Swyzen (Vrije Universiteit Brussel)
“The Computer as Performer – the Performer as Computer”

Alexandra Saemmer (Université Paris 8 / CLIC Lorand Chair for Intermediality VUB)
“My databased others - writing fictional profiles on social media”

Ruben Vanden Berghe (Ghent University)
“Digital Hallucinogens: Patterns of Linearity and Randomization in Tonnus Oosterhoff’s Database Writings”

Break

Erika Fülöp (Lancaster University)
“From small data to grand narrative, or how storytelling squares digital circles”

René Audet (Université Laval à Québec)
“When textual bots meet literature: what about authority, aesthetic assessment, and readability”

Siebe Bluijs (Tilburg University)
“The ideology of ‘dataism’ and its historical antecedents in Public Thought’s Fact and Figures

Symposium van het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (UGent/VUB)

Beelden lezen. Scheppende kunstkritiek in België (1945-1985) / Lire les images. Critique d'art créative en Belgique (1945-1985)

Bozar/Brussel

[version française et programme (FR): voir au-dessous]
[programma: zie onder]

In de periode tussen 1945 en 1985 deden tal van belangrijke Belgische schrijvers aan ‘creatieve kunstkritiek’, een variant van de literair-journalistieke kunstkritiek. Zij plaatsten zich daarbij in een traditie die ging van Charles Baudelaire, over Oscar Wilde en Rainer Maria Rilke tot Yves Bonnefoy. De Belgische schrijvers – Hugo Claus, Christian Dotremont en vele anderen – namen moedwillig afstand van een zakelijke beschrijving en maakten lyrische en verhalende teksten die in sommige gevallen even scheppend waren als de besproken kunst. Doordat ze een nauw contact onderhielden met beeldende kunstenaars of zelf beeldend actief waren, verscheen hun kunstkritiek niet alleen in kranten en tijdschriften maar ook in monografieën, catalogi en tentoonstellingsbrochures, dragers die de auteurs niet langer bonden aan de vereisten van de journalistiek.
Uitgaand van enkele belangwekkende schrijvers-critici, zowel Nederlandstalige als Franstalige, wil dit symposium een globaal beeld geven van het Belgische kunstleven na ’45, waar de neo-avant-garde in de kunst het genre van de kunstkritiek aan een literair experiment onderwierp. Schrijvers-critici die aan bod komen zijn, onder meer Louis Paul Boon, Marcel Broodthaers, Hugo Claus, Christian Dotremont, Jean Dypréau.

Het symposium wordt besloten met een hommage aan de dichtende kunstcriticus Roland Jooris, naar aanleiding van zijn 85ste verjaardag.

Organisatie SEL/Bozar met de steun van de onderzoeksgroep Centre for Literary and Intermedial Crossings (CLIC/VUB).

Organisatoren: Stefan Clappaert & Hans Vandevoorde (Vrije Universiteit Brussel/SEL-CLIC) ism Bozar

Contact: stefan.clappaert@vub.be

 

Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (UGent/VUB) –

Symposium du 7 mai 2021

 

Beelden lezen. Scheppende kunstkritiek in België (1945-1985)/ Lire les images.Critique d’art créative en Belgique (1945-1985)

Bozar/Bruxelles

 

Entre 1945 et 1985, de nombreux écrivains belges importants se sont engagés dans la « critique d'art créative », une variante de la critique d'art littéraire journalistique. Ils s’inscrivent dans une tradition qui va de Charles Baudelaire à Yves Bonnefoy en passant par Oscar Wilde et Rainer Maria Rilke. Les écrivains belges – Hugo Claus, Christian Dotremont et bien d'autres – se sont délibérément éloignés de la critique « objective ». Ils ont produit des textes lyriques et narratifs qui, dans certains cas, sont aussi créatifs que l'art dont il est question. Parce qu’ils étaient en contact étroit avec des artistes visuels ou eux-mêmes actifs dans les arts visuels, leur critique d'art était publiée non seulement dans les journaux et les magazines mais aussi dans des monographies, des catalogues et des brochures d'exposition. Ces supports permettaient aux auteurs de se libérer des exigences du journalisme.

En examinant plusieurs écrivains-critiques d'art belges, tant du côté francophone que néerlandophone, ce symposium vise à donner une image globale de la vie artistique après 1945, lorsque l’art néo-avant-gardiste pousse les écrivains-critiques d'art à une expérimentation littéraire. Parmi ces écrivains et ces critiques, on trouve Louis Paul Boon, Marcel Broodthaers, Hugo Claus, Christian Dotremont et Jean Dypréau.

Le symposium se terminera par un hommage au poète-critique Roland Jooris, à l'occasion de son 85e anniversaire.


Organisé par SEL/Bozar avec le soutien du groupe de recherche Centre for Literary and Intermedial Crossings (CLIC/VUB).
 

Contact: stefan.clappaert@vub.be

7 mei 2021
BOZAR, Brussel

 

9u15 – 9u30

Verwelkoming door de organisatoren

9u30 – 10u00

Inleiding (20min + 10min vragen)

Hans Vandevoorde & Stefan Clappaert (VUB/SEL):  Beelden lezen (met als casus Hugo Claus). Wat is scheppende kunstkritiek?

10u00 – 11u00

 

 

 

 

Lezingen (20min + 10min vragen)

-       Denis Laoureux (ULB, CreA-Patrimoine): Broodthaers critique d’art

-       Lars Bernaerts (Universiteit Gent/SEL): ‘Une moule égale un moule.’ De letterkundige kunstcriticus Freddy de Vree in de ban van Broodthaers

11u00 – 11u30

Pauze

11u30 – 12u30

Lezingen (20min + 10min vragen)

-       Stéphane Massonet:Christian Dotremont – Préfacer le Noir (Zwart)

-       Tom Van Imschoot (LUCA): De meest opbouwende-Afbrekersvraag van de wereld. Louis Paul Boon als scheppend criticus

12u30 – 13u30

Lunchpauze

13u30 – 14u30

Lezingen (20min + 10min vragen)

-       Eric Clémens: Tracements de la création. Max Loreau n’est pas un critique d’art

-       Simon Delobel (KASK): La critique prosélyte, amoureuse et engagée de l’avocat-poète-collectionneur Jean Dypréau

14u30 – 15u00

Pauze

15u – 16u00

Keynote: (40min+20min vragen)

Steven Jacobs (UGent/Universiteit Antwerpen): Gepakte verdachten: Roland Jooris en Raoul De Keyser

16u00 – 17u00

Hommage Roland Jooris met interview door Tom Van de Voorde (Bozar)

Le 7 mai 2021
Au BOZAR, à Bruxelles

9h15 – 9h30

Accueil par les organisateurs

9h30 – 10h00

Introduction (20min + 10min de questions)

Hans Vandevoorde & Stefan Clappaert (VUB/SEL):  Beelden lezen (met als casus Hugo Claus). Wat is scheppende kunstkritiek?

10h00 – 11h00

 

 

 

 

Conférences (20min + 10min de questions)

-       Denis Laoureux (ULB, CreA-Patrimoine): Broodthaers critique d’art

-       Lars Bernaerts (Universiteit Gent/SEL): ‘Une moule égale un moule.’ De letterkundige kunstcriticus Freddy de Vree in de ban van Broodthaers

11h00 – 11h30

Pause

11h30 – 12h30

Conférences (20min + 10min de questions)

-       Stéphane Massonet:Christian Dotremont – Préfacer le Noir (Zwart)

-       Tom Van Imschoot (LUCA):De meest opbouwende-Afbrekersvraag van de wereld. Louis Paul Boon als scheppend criticus

12h30 – 13h30

Pause déjeuner

13h30 – 14h30

Conférences (20min + 10min de questions)

-       Eric Clémens: Tracements de la création. Max Loreau n’est pas un critique d’art

-       Simon Delobel (KASK): La critique prosélyte, amoureuse et engagée de l’avocat-poète-collectionneur Jean Dypréau

14h30 – 15h00

Pause

15h – 16h00

Keynote: (40min + 10min de questions)

Steven Jacobs (UGent/Universiteit Antwerpen): Gepakte verdachten: Roland Jooris en Raoul De Keyser

16h00 – 17h00

Hommage à Roland Jooris, suivi d’une interview par Tom Van de Voorde (Bozar)

Lars Bernaerts (UGent): ‘Une moule égale un moule.’ De letterkundige kunstcriticus Freddy de Vree in de ban van Broodthaers

De Vlaamse criticus, radiomaker en dichter Freddy de Vree (1935-2004) was in de jaren zeventig, tachtig en negentig een zeer actief bemiddelaar van de eigentijdse beeldende kunst. Over die kunst schreef hij veelvuldig, in een coherent kunstkritisch oeuvre. Het bestaat uit catalogusteksten, essays en kunstenaarsmonografieën over hedendaagse kunstenaars uit de avant-garde, zoals Pierre Alechinsky, Hugo Claus, Constant, Jan Cremer, Etienne Desmet, Jan Vanriet en Maurice Wyckaert. In zijn monografieën (1976-1986) voor de reeks kunstpockets van Kunstforum (Schelderode) ontwikkelt De Vree een distinctieve stijl als criticus, waarin de literatuur nooit ver weg is. Mijn lezing zal de creatieve vorm van de kunstkritieken karakteriseren als een soepele, gebalanceerde, soms frivole mix van biografie, karakterschets, kunstgeschiedenis, ekphrasis en lyriek. De literaire dimensie is opvallend: De Vree trekt kunstenaars als het ware de literatuur binnen, leest hun werken met literaire referentiekaders, doet aan literaire interpretatie en benadrukt hun literaire activiteiten. Bovendien gebruikt hij zelf literaire middelen om de inhoud en werking van abstracte doeken te vatten, bv. door de personificatie van kleuren of een doorgedreven inleving in het perspectief van de kunstenaar. De lezing maakt een en ander concreet in de lectuur van Marcel Broodthaers, Marcel Broodthaers (1979) en Marcel Broodthaers. Oeuvres 1963-1975 (1990), de meest doorgecomponeerde kunstkritische teksten. Daarin wordt De Vrees scheppende kritiek, die hij verrijkt met persoonlijke anekdotiek via ingelaste feuilletonfragmenten, op een interessante manier vergelijkbaar met die van zijn kompanen Hugo Claus (Karel Appel: schilder, 1964) en Ivo Michiels (Luister hoe dit beeld hoe die lijn hoe die kleur hoe dit vlak luister, 1979).

 

Simon Delobel (KASK): La critique prosélyte, amoureuse et engagée de l’avocat-poète-collectionneur Jean Dypréau

J'envisage d'évoquer les conditions de la rédaction des textes critiques de Jean Dypréau en m'attardant sur son activité littéraire de jeunesse, sur son hypermobilité sur la scène artistique européenne grâce au développement de la locomotion automobile et sur son rapport intime avec les artistes et leurs oeuvres par le biais de la collection. Au travers de divers exemples seront également mis en valeur le goût de Dypréau pour la naïvité et son intérêt pour ce qu'il nommera la surfiguration.

 

Tom Van Imschoot (LUCA): De meest opbouwende-Afbrekersvraag van de wereld. Louis Paul Boon als scheppend criticus

Wie het literatuur- en kunstkritische werk van Louis Paul Boon leest, heeft de indruk terecht te komen in een open laboratorium. Boon schrijft zijn kritieken niet alleen duidelijk als maker, vanuit de belangstelling van een vakgenoot. Hij spreekt zijn lezer ook als een medemaker aan, al vanaf de eerste bijdrage (‘Het boek dat gij te schrijven hebt’, De roode vaan, 8 oktober 1945). Bovendien wordt de grens met zijn eigen maken steeds vager. Het ene vloeit in het andere over. De vraag is dan ook waarop zijn creatiegerichte kritiek juist mikte. ‘Ook de afbreker bouwt op’, luidt in volle wederopbouw de provocatieve titel van een columnreeks in Parool (1946-1947). Puin ruimen was nodig, maar wat werd daardoor opgebouwd? En hoe kunnen we het verband met Boons ‘constructief met de grond gelijkmaken’ in de boeken over de Kapellekensbaan begrijpen? In mijn bijdrage grijp ik de creatie van Boons eenmanstijdschrift Reservaat (1954-1957) aan om de vormende impact van zijn kunst- en literatuurkritisch werk op zijn scheppend proza na te gaan, niet in tekstgenetisch opzicht maar vanuit het spel met de lezer. Ik onderzoek hoe zijn kritische reflectie gepaard ging met de creatie van een ‘impliciete lezer’: een fictieve dialoog die de reële lezer in eenzelfde kritische houding als de auteur manoeuvreert, ‘met zichzelf als maatstaf’ maar ‘meestal met [zich]zelf niet accoord’ (Boon, 10 oktober 1951).

 

Steven Jacobs (UGent): Gepakte verdachten: Roland Jooris en Raoul De Keyser

De namen van dichter Roland Jooris en schilder Raoul De Keyser zijn nauw met elkaar verbonden. Jooris schreef niet alleen diverse kunstkritische teksten over de kunstenaar, de werken en het universum van De Keyser duiken ook geregeld op in gedichten van Jooris. Bovendien werkten de beide kunstenaars ook meermaals samen zoals in de met behulp van zeefdrukken vormgegeven bundel Een verpakte gedachte (1967) en de map en het boekje More Is Less (1972). Naast het exploreren van de belangrijkste thema’s in de samenwerking tussen dichter en schilder, gaat deze lezing ook in op de structurele en formele verwantschappen tussen de poëzie van Jooris en de schilderkunst van De Keyser.

 

Denis Laoureux (ULB, CreA-Patrimoine): Broodthaers critique d’art

À la fin des années 1950, Marcel Broodthaers n’a pas encore cherché à se positionner comme artiste. Il travaille notamment comme journaliste pour divers périodiques. Parmi ceux-ci, on peut citer la revue Les Beaux-Arts qui est la tribune du Palais des Beaux-Arts de Bruxelles. Broodthaers y publie six articles intitulés Un poète en voyage à Londres. Notre communication se propose de lire cette série de textes publiés entre 1958 et 1963. En deux temps. D’une part, on verra que ces six lettres de Londres associent la critique journalistique à l’exercice d’un regard poétique. Elles permettent en cela de mettre en évidence la part créative en jeu dans le processus rédactionnel de Broodthaers. D’autre part, on verra que ces articles sont tournés vers l’observation du monde de l’art contemporain. Ils constituent en cela des sources éclairant les circonstances dans lesquelles Broodthaers envisage la reconfiguration de ses activités dans le champ de la création plastique au début des années 1960.

 

Stéphane Massonet (ULB): Christian Dotremont – Préfacer le Noir (Zwart)

Christian Dotremont a écrit près de 130 textes sur la peinture et des peintres. Très tôt, il développe à partir des principes de l’esthétique baudelairienne une approche poétique de la critique d’art. Le modèle artistique par excellence sera celui de la collaboration entre le peintre et le poète qu’il découvre chez Picasso et Éluard. Ce modèle établit un rapport privilégié entre peinture et poésie qui l’amène à concevoir l’approche expérimentale des peintures-mots avec Jorn, Atlan et Alechinsky. Ces échanges amènent Dotremont à intensifier son rapport et son travail avec les peintres et justifie une critique d’art qui articule des thèmes de sa poétique, comme l’école buissonnière, la forêt, l’écriture gauche du cancre, etc… Notre présentation montre comment ceux-ci opèrent à travers les écrits de Dotremont sur l’art et la peinture, tout en nous focalisant sur les textes qu’il consacre à Pierre Alechinsky (publié en 2007 sous le titre L’Arbre et l’Arme). On suivra les étapes de sa lecture de la peinture d’Alechinsky pour aboutir à ce dernier projet Cobra : « Encre à deux pinceaux / Zwart ». Ce travail à deux montre les peintures d’Appel et Alechinsky, accompagné par des poèmes de Hugo Claus et une préface de Dotremont qui met en avant l’approche expérimentale d’un travail en commun. Nous verrons comment le rapport de la critique d’art se lie à la pratique de la peinture et du logogramme, comment l’écriture des textes sur les amis peintres préparait Christian Dotremont a travailler avec eux, et comment son travail se distingue de celui des autres peintres Cobra. 

 

Lars Bernaerts doceert moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Gent. Zijn onderzoek en publicaties gaan over narratologie, experimentele literatuur, de hedendaagse roman en het literaire hoorspel. Recent verschenen Luisterrijk der letteren. Hoorspel en literatuur in Nederland en Vlaanderen (2019, red. L. Bernaerts & S. Bluijs) en Confrontational Readings. Literary Neo-Avant-Gardes in Dutch and German (2020, red. I. Arteel, L. Bernaerts & O. Couder). In 2021 verschijnt Audionarratology: Lessons from Radio Drama (red. L. Bernaerts & J. Mildorf).

Eric Clémens poursuit une double activité, de fiction et de philosophie, marquée par la passion du langage. Il a participé à l'aventure, d'écriture et de performance orale, courue pendant plus de vingt ans par la revue TXT. Une anthologie de ses textes poétiques et critiques parus dans cette revue, composée par Dominique Costermans et Christian Prigent, a été publiée sous le titre TeXTes (éd. du C.E.P., 2020). Il a donné et donne des cours et des ateliers de philosophie comme de littérature dans diverses universités et institutions de Belgique, de France et du Québec. Auteur de nombreux textes de poésie et de philosophie, il a publié en dernier Pour un pacte démocratique (Presses universitaires de Louvain, 2018) et Le Fictionnel et le Fictif. Essai sur le réel et les mondes (éd. du C.E.P., 2020). De Max Loreau, il a édité et présenté le chef-d’oeuvre posthume, Genèses, avec Francine Loreau, et une anthologie de textes, intitulée De la création.

Formé à l'Ecole du Louvre à Paris, Simon Delobel a rejoint la Belgique en 2007 et concentré depuis son activité scientifique, critique et curatoriale sur l'art moderne et contemporain. Ses fonctions de commissaire d'exposition et de directeur de la Verbeke Foundation de 2009 à 2012 et du Centre d'Art Hugo Voeten de 2014 à 2019 l'ont amené à s'intéresser aux domaines du collage, du bio art ou de l'art bulgare. Soucieux de présenter les travaux d'artistes de sa génération, il a également animé la galerie trampoline à Anvers de 2014 à 2020, organisant quelques 50 expositions individuelles d'artistes vivants belges et internationaux. Il est depuis octobre 2021 directeur du centre d'art contemporain KIOSK à l'académie royale des Beaux-Arts de Gand. 

Tom Van Imschoot (1978) doceert literatuur, scheppend-kritisch schrijven en essayistiek aan LUCA School of Arts, in Gent (Beeldende Kunsten) en in Brussel (Audiovisuele Kunsten). Hij promoveerde op een proefschrift over lezen als verbeelding van de literaire schrijfervaring (Iser, Blanchot) aan de hand van L.P. Boon (FWO, UGent, 2006). Zijn onderzoek betreft vooral de wisselwerking tussen artistieke creatie en verbale reflectie, zowel in verbeeldingsgprocessen als in de kritische respons erop (zie o.a. Woorden worden werken, 2017). De kunstenaarstekst, het kritische essay en ervaringsfenomenen zoals fascinatie, illusie, intuïtie en vanzelfsprekenheid, op de grens van het visuele en het verbale, het verbeelde en het lichamelijke, dragen daarbij zijn interesse weg. Hij was daarnaast stichtend redacteur van het kunst- en cultuurkritische tijdschrift rekto:verso, publiceert en participeert geregeld in artistieke en kritische projecten (recent o.a. het creatief-kritische Passage Journal) en is actief betrokken bij kunstorganisaties als CAMPO, Kunsthal Gent en Smoke & Dust (019).

Steven Jacobs is kunsthistoricus en publiceert uitvoerig over beeldende kunst en film. Hij doceert aan Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen.

Denis Laoureux est docteur en histoire de l’art de l’Université libre de Bruxelles où il enseigne, depuis 2005, les matières relatives à l’art moderne et contemporain. Ses travaux sont consacrés au patrimoine artistique belge des XIXe et XXe siècles. Il a d’abord orienté ses recherches sur les relations entre l’art et l’écriture. Il s’intéresse actuellement aux protocoles de médiation de la production artistique ainsi qu’à la situation des artistes femmes. On lui doit la publication et la direction d’une quinzaine d’ouvrages sur ces matières.

Stéphane Massonet est Docteur en Philosophie de l’Université Libre de Bruxelles. Il s’intéresse à l’imaginaire, à la poétique, la théorie de l’avant-garde et les rapports entre écriture et arts visuels. Il a publié chez Didier Devillez « Dada Terminus » et un roman inachevé de Christian Dotremont (Le papier à cigarettes de la nécessité, 2007). Il a également édité les écrits de Roger Caillois sur l’art (Gallimard, 2008) et ses écrits sur la poésie sous le titre Aveu du Nocturne (Fata Morgana, 2018). Il a dirigé le numéro de la revue Europe sur Christian Dotremont et publié le livre « Dotremont et le cinéma » (Nouvelles Éditions Place, 2021). Il a également publié avec Francine Loreau et Richard Miller les poèmes de Max Loreau sous le titre « Ode à la pluie des fous » (Éditions du CEP, 2021). Il a obtenu en 2021 le Prix Jacqueline Nonkels de la Fondation Roi Baudouin pour la publication des écrits de Christian Dotremont sur l’art et la littérature.

------------

Charlotte Mutsaers wint VUB-Luc Bucquoyeprijs

De VUB-Luc Bucquoyeprijs gaat in 2020 naar de Nederlandse schrijfster en beeldende kunstenares Charlotte Mutsaers. Eerder won zij onder meer de Constantijn Huygensprijs en de P.C. Hooft-prijs, beide voor haar gehele oeuvre. De jury van de Luc Bucquoye-prijs loofde Mutsaers’ werk omdat het getuigt van “eigenzinnigheid, engagement, tegendraadsheid, vrijheid van denken en het stimuleren van emotie en intellect”. De officiële uitreiking vindt plaats op 27 mei 2021 in BOZAR. Later dit jaar zal Mutsaers tevens enkele keren te gast zijn aan de VUB in het kader van colleges van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte.

Lees hier het nieuwsartikel van VUB Today.

------------

Tweede lezing van de schrijver-kunstenaar Pjeroo Roobjee

Op woensdag 3 april 2019, om 16u, geeft de schrijver-kunstenaar Pjeroo Roobjee, eerste laureaat van de VUB-Jean Bucquoyeprijs, een lezing op de VUB (E.0.6). Hij zal het hebben over ‘overbodige luxe of noodzaak’ van de titels van zijn beeldend werk, ‘en niet alleen dat’. Willem Elias brengt een inleiding.

Iedereen is van harte uitgenodigd,

Ronald Geerts, Pieter Martens & Hans Vandevoorde

Info: hans.vandevoorde@vub.be

------------

Lezing Pjeroo Robjee: 'De rodeo van een lassowerper'

Pjeroo Roobjee, de eerste laureaat van de VUB-Luc Bucquoyeprijs, geeft op 11 december de lezing ‘De rodeo van een lassowerper’ voor de studenten van het mastervak Hedendaags proza aan de VUB. De lezing over Robjees schrijverschap en kunstenaarschap wordt georganiseerd in samenwerking met SEL en vindt plaats in lokaal D.2.09 om 11 uur. Iedereen is uitgenodigd.

Pjeroo Roobjee (¨1945) is kunstenaar,  schrijver en performer. Voor zijn literair werk, dat bestaat uit romans, verhalen, gedichten en beschouwingen, werd hij zopas bekroond met de VUB-Luc Bucquoye-prijs 2018. Eerder werd zijn debuut De nachtschrijver (1966) bekroond met de Leo J. Krijn-prijs en kreeg hij de Arkprijs van het Vrije Woord en de Cultuurprijs van de stad Gent.

Als kunstenaar maakt hij monumentale doeken (zie gebouw D van de VUB) en nam hij onder meer deel aan de belangrijke biënnales van Sâo Paulo en Venetië.

------------

De missie van SEL


SEL is een onderzoekscentrum dat zich bezighoudt met de experimentele traditie in de Nederlandse literatuur sinds het einde van de negentiende eeuw tot op vandaag.

Meer over SEL

Wie maakt deel uit van SEL?


SEL bestaat uit onderzoekers van verschillende universiteiten

Leden

Onderzoek naar experimentele literatuur

Welke projecten zijn er bij SEL?
voorzitter SEL
Hans Vandevoorde

Telefoon
+32-2-6292666

E-mail
Hans.Vandevoorde@vub.ac.be
covoorzitter SEL
Lars Bernaerts

Telefoon
+32-9-2644067

E-mail
Lars.Bernaerts@ugent.be

Mission Statement

Het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (SEL) of Study Centre for Experimental Literature (SEL) van de UGent-VUB is een onderzoekscentrum dat zich bezighoudt met de experimentele traditie in de Nederlandse literatuur sinds het einde van de negentiende eeuw tot op vandaag.

Het wil onderzoek stimuleren en verrichten naar literatuur die bewust afwijkt van de gangbare conventies en op zoek gaat naar formele vernieuwing. Er wordt gefocust op auteurs en teksten uit het symbolisme, de historische avant-garde, de neo-avant-garde (vijftigers, nouveau roman, Ander Proza) en het postmodernisme. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de genres waarin het experiment zich in het bijzonder manifesteert, zoals het prozagedicht en het paraproza.

Zowel de tekst en context van het experiment als de theoretische implicaties van het experiment komen aan bod op workshops en congressen, in projecten en publicaties.

Lopend onderzoek

De weg naar Alexandrië. De zintuiglijke ervaring van landschappen in Europese reisverhalen, 1919-1939
Onderzoeker: Florian Deroo
Promotores: Hans Vandevoorde & Christophe Verbruggen

Naar een model voor humor in negentiende-eeuwse poëzie - Een conceptuele studie en een analyse van een groeiende subjectiviteit
Onderzoeker: Anthony Manu
Promotor: Hans Vandevoorde

Lyrische kunstkritiek: Vlaamse dichters over schilderkunst (1890-1980)
Onderzoeker: Stefan Clappaert
Promotor: Hans Vandevoorde

Geboren in het verkeerde verhaal. Een belichaamde benadering van transgender verhalen in Nederlands verhalend proza
Onderzoeker: Sven Van den Bossche
Promotor: Bart Eeckhout (Universiteit Antwerpen), copromotor: Lars Bernaerts

Netwijdte. Kennis en de roman in het internettijdperk
Onderzoeker: Ruben Vanden Berghe
Promotor: Lars Bernaerts

Tussen compassie en solidariteit. Constellaties van empathie in de sociaal-kritische roman (1848-1980)
Onderzoeker: Ellen Beyaert (UGent, BOF)
Promotor: Lars Bernaerts

Afgerond onderzoek

Transgenerische migratie: lyricisering van Nederlandstalig proza (1955-1975)
Onderzoeker: Nele Janssens (UGent, BOF)
Promotor: Lars Bernaerts, copromotor: Hans Vandevoorde

Het literaire hoorspel in de Lage Landen (1960-2000): vorm, functie en vernieuwing
Onderzoekers: Siebe Bluijs (UGent, FWO) en Evelien Verschueren (UGent, FWO)
Promotores: Inge Arteel en Lars Bernaerts

Absurdistische humor in absurde literatuur vanuit een cognitief perspectief
Onderzoeker: Olivier Couder (VUB-UGent, FWO)
Promotores: Inge Arteel en Lars Bernaerts

De surrealistische metafoor vanuit een cognitief perspectief
Onderzoeker: Elke Depreter (VUB, FWO)
Promotor: Hans Vandevoorde, copromotor: Lars Bernaerts

Documentair proza in Vlaanderen en Nederland tijdens de jaren zestig en vroege jaren zeventig
Onderzoeker: Lieselot De Taeye (VUB, FWO)
Promotor: Hans Vandevoorde, copromotor: Gunther Martens

Dagelijks leven en crisis in literaire dagboeken. Een multiperspectivische lezing van dagboeken uit de Tweede Wereldoorlog
Onderzoeker: Janna Aerts (VUB)
Promotor: Hans Vandevoorde

De evolutie van plastische (ding)beschrijvingen in proza uit de Nederlandstalige literatuur van de twintigste eeuw
Onderzoeker: Alyssa Verhees (VUB)
Promotor: Hans Vandevoorde

Het lichaam in de Nederlandstalige prozavernieuwing (1960-1970) 
Doctoraat; onderzoeker: Hans Demeyer (UGent, FWO)
Promotores: Yves T'Sjoen, Bart Keunen en Bart Vervaeck

Zelfironie bij Harry Mulisch (1987-2002)
Doctoraat; onderzoeker: Marc van Zoggel (VUB)
Promotor: Hans Vandevoorde

Literaire vernieuwing en spel: voorbij de metafoor
Postdoctoraal onderzoek; onderzoeker: Lars Bernaerts (UGent, FWO)
Promotor: Bart Vervaeck

De vernieuwing van de historische roman na 1975
Doctoraat; onderzoeker: Steven Stroobants (UGent, FWO)
Promotor: Bart Vervaeck

'Alles heeft een rand' Intermediale verwijzingen naar beeldende kunst in het werk van Peter Verhelst (1987-2005)
Doctoraat; onderzoeker: Kim Gorus
Promotores: Hans Vandevoorde en Bart Vervaeck

Celan auseinandergeschrieben. Paul Celan in de Nederlandstalige poëzie
Doctoraat; onderzoeker: Carl de Strycker
Promotores: Bart Vervaeck en Dirk de Geest

Van schuldbewustzijn naar taalbewustzijn. Taalhandelingen en de constructie van bewustzijn in het werk van Ivo Michiels
Postdoctoraal onderzoek; onderzoeker: Lars Bernaerts (UGent)
Promotores: Bart Vervaeck en Jürgen Pieters

 

Meer informatie over de nummers van de SEL-reeks is raadpleegbaar op de website van Academia Press, waar ze ook aangekocht kunnen worden.

SEL-reeks 13

Luisterrijk der letteren. Hoorspel en literatuur in Nederland en Vlaanderen

Onder redactie van Lars Bernaerts & Siebe Bluijs
 

De rodeo van een lassowerper (2019)

Schrijver-kunstenaar Pjeroo Roobjee gaf, naar aanleiding van zijn bekroning met de VUB-Luc Bucquoyeprijs, twee lezingen voor de studenten van het mastervak Hedendaags proza aan de VUB, georganiseerd in samenwerking met SEL. De teksten die hij bracht, werden uitgegeven als het boekje De rodeo van een lassowerper (2019) bij uitgeverij Demian.

De rodeo van een lassowerper (2019) bestellen kan hier.

SEL-reeks 12

Gewaagde geschriften. Interacties tussen pornografie en literatuur in Vlaanderen en Nederland

Onder redactie van Karen Van Hove & Bart Vervaeck

  

Pjeroo Roobjee. Dag- en nachtschrijver (2019)

Naar aanleiding van de bekroning van Pjeroo Roobjee met de VUB-Jean Bucquoyeprijs analyseerden de studenten van het mastervak Hedendaags proza aan de VUB literair werk van de schrijver-kunstenaar. Ze bundelden hun beschouwingen in het boekje Pjeroo Roobjee. Dag- en nachtschrijver (2019) dat onder meer onderzoekt in welke mate Roobjees werk als cultliteratuur gelezen kan worden.

Redactie: Elle Collin, Lotte Testaert en Hans Vandevoorde

Een exemplaar van Pjeroo Roobjee Dag- en nachtschrijver (2019) kan verkregen worden via Hans Vandevoorde.

SEL-reeks 11

Woekering en weigering. Metamorfosen en identiteit in het werk van Jacq Vogelaar

Onder redactie van Hans Demeyer & Sven Vitse

SEL-reeks 10
Legendes van de literatuur. Schrijvers en het artistieke experiment in de jaren zestig
Onder redactie van Tom Van Imschoot & Bart Van der Straeten / Lars Bernaerts & Hans Vandevoorde

SEL-reeks 9

Het 'nouveau journal'. Dagboekexperimenten voor een nieuwe tijd

Matthieu Sergier

SEL-reeks 8

Het lab van de sixties. Positionering en literair experiment in de jaren zestig

Onder redactie van Lars Bernaerts, Dirk De Geest, Hans Vandevoorde & Bart Vervaeck

SEL-reeks 7

Gust Gils in zijn experiment

Onder redactie van Matthias Velle, Hans Vandevoorde, Els Van Damme en Yves T’Sjoen

SEL-reeks 6

De ruimte van Roggeman

Onder redactie van Hans Demeyer, Carl De Strycker en Sven Vitse

SEL-reeks 5

Ivo Michiels intermediaal

Onder redactie van Lars Bernaerts, Hans Vandevoorde en Bart Vervaeck

SEL-reeks 4

Het binnenste buiten. Werk en leven van Willem Brakman

Onder redactie van Lars Bernaerts en Bart Vervaeck

SEL-reeks 3

Paul de Wispelaere, De moderne roman

Onder redactie van Bart Vervaeck 

SEL-reeks 2

Breuken en bruggen. Moderne Nederlandse literatuur / Hedendaagse perspectieven

Onder redactie van Lars Bernaerts, Carl de Strycker en Bart Vervaeck

SEL-reeks 1

Jan Walravens en het experiment

Onder redactie van Lars Bernaerts, Hans Vandevoorde en Bart Vervaeck 

Afdeling Nederlandse Literatuur en Algemene Literatuurwetenschap: website van de vakgroep Nederlandse Literatuur en Algemene Literatuurwetenschap aan de Universiteit Gent, met informatie over onderwijs, onderzoek en medewerkers

CLIC: website van de onderzoeksgroep CLIC (Centre for Literary and Intermedial Crossings) aan de Vrije Universiteit Brussel

EAM: website van het Europese netwerk van avant-garde- en modernismestudies

ENAG: website van de internationale onderzoeksgemeenschap ENAG (European Neo-Avant-Garde) gesponsord door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek.

LIST: website van LIST (Linguistic Studies), de vakgroep van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte die de opleidingen van TALK (Taal- en Letterkunde) en TTKA (Toegepaste Taalkunde) herbergt aan de Vrije Universiteit Brussel

OELN: website van OELN (Online Encyclopedia of Literary Neo-Avant-Gardes), de encyclopedie van ENAG (European Neo-Avant-Garde) die literaire neo-avant-gardes van rond de ganse wereld zichtbaarder en beschikbaarder maakt voor onderzoekers, studenten en lezers  

TALK: website van de opleiding Taal- en Letterkunde aan de Vrije Universiteit Brussel

Vakgroep Letterkunde UGent: website van de vakgroep Letterkunde aan de Universiteit Gent, met informatie over onderwijs, onderzoek en medewerkers

 

Stuurgroep

Lars Bernaerts, Hans Vandevoorde, Bart Vervaeck

Leden

Inge ARTEEL (Vrije Universiteit Brussel)
Lars BERNAERTS (Universiteit Gent)
Benjamin BIEBUYCK (Universiteit Gent)
Ronald GEERTS (Vrije Universiteit Brussel)
Kim GORUS (Sint Lucas Antwerpen)
David GULLENTOPS (Vrije Universiteit Brussel)
Janine HAUTHAL (Vrije Universiteit Brussel)
Ilse LOGIE (Universiteit Gent)
Gunther MARTENS (Universiteit Gent)
Sarah POSMAN (Universiteit Gent)
Yves T'SJOEN (Universiteit Gent)
Hans VANDEVOORDE (Vrije Universiteit Brussel)
Hannah VAN HOVE (Vrije Universiteit Brussel)

Geassocieerde leden

Jan BAETENS (KU Leuven)
Sascha BRU (KU Leuven)
Marco CARACCIOLO (Universiteit Groningen)
Thomas CROMBEZ (Universiteit Antwerpen)
Dirk DE GEEST (KU Leuven)
Carl DE STRYCKER (Poëziecentrum Gent) 
Jane FENOULHET (University College London)
Jaap GRAVE (Freie Universität Berlin)
Luc HERMAN (Universiteit Antwerpen)
Jos JOOSTEN (Radboud Universiteit Nijmegen)
Mary KEMPERINK (Universiteit Groningen)
Lut MISSINNE (Westfälische Wilhelms Universität Münster)
Matthieu SERGIER (Université Catholique de Louvain & FUSL)
Erik SPINOY (Université de Liège)
Dirk VAN HULLE (Universiteit Antwerpen)
Tom VAN IMSCHOOT (LUCA School of Arts & KU Leuven)
Bart VERVAECK (KU Leuven)
Sven VITSE (Universiteit Utrecht)

Partners

Er wordt nauw samengewerkt met

het CLIC (VUB-onderzoeksgroep, Centre for Literary and Intermedial Crossings);

het EAM (European Network for Avant-garde and Modernism Studies), dat in een internationaal verband interdisciplinair en intermediaal onderzoek verricht naar experimentele esthetica's en poëtica's van de avant-garde en het modernisme;

ENAG (Eupean Neo-Avant-Garde), een internationale onderzoeksgemeenschap gesponsord door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek;

het Letterenhuis, de algemene letterkundige archiefinstelling van Vlaanderen, die zich in Antwerpen bevindt;

het MDRN (KULeuven) waarbinnen onderzoek gedaan wordt naar het literaire modernisme van de eerste helft van de twintigste eeuw;

en het Poëziecentrum: het in Gent gevestigde centrum voor de promotie, documentatie en verspreiding van poëzie. 

Via deze samenwerkingsverbanden wordt de centrale doelstelling van het centrum (het onderzoek van de experimentele Nederlandstalige literatuur) verruimd: de Nederlandstalige literatuur wordt in een internationale, comparatieve context geplaatst.

SEL-Studiedag: Oproer in de Nederlandse letteren

Op maandag 28 mei 2018 organiseert SEL een studiedag over 'Oproer in de Nederlandse letteren. Tekst en contestatie in de jaren zestig' in BOZAR. Het is die dag exact vijftig jaar geleden dat kunstenaars en schrijvers het toenmalige PSK (nu BOZAR) bezetten. Tijdens de dag staat nieuw onderzoek over de literatuur en cultuur van de opstandige jaren zestig centraal. De keynotelezingen worden verzorgd door Geert Buelens en Ralf Grüttemeier. Het definitieve programma vind je hier.

De dag vindt plaats in de VUB City Campus in BOZAR (in de Ravensteingalerij) en duurt van 09u15 tot 17u30. Inschrijven kan door een e-mail te sturen naar nele.janssens@ugent.be

 

------------

Iedereen is van harte uitgenodigd op woensdag 18 april 2018 om 16u in lokaal D.3.09

voor

VAN HET EERSTE TOT HET BLAUWSTE GEDICHT

onvergetelijke poëtische sporentocht met

Peter Holvoet-Hanssen

Deze moderne troubadour (o.a. Debuut-, Cultuur- en Arkprijs), ex-stadsdichter van Antwerpen, voert u mee op een avontuurlijke rit door de poëziegeschiedenis tot aan zijn net verschenen testament-bij-leven ‘Blauwboek’. De reis gaat van de oudste klanken en gezangen via de troubadours naar Gezelle en tot heden, naar zijn nieuwe ‘gedichten voor de grote reuzin’. ‘H.-H.’ brengt zijn schatkaart ‘Wereld van de Poëzie’ op zijn onnavolgbare wijze tot leven en na een meezingfinale brengt hij tot slot met zijn mooiste ‘muziekdoosgedichten’ verstilling én vervoering!

Kom dat zien, maar horen wil wie hoort… De reus die komt… 

Organisatie i.s.m. het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (SEL)

Meer informatie: hans.vandevoorde@vub.be

------------

Conferentie: Tuning in to the Neo-Avant-Garde

Op 28 en 29 november 2018 organiseert SEL in samenwerking met ENAG een conferentie over het hoorspel en de neo-avant-garde in Gent. De call for papers kan je hier bekijken.

------------

Lezing van de dichter Roland Jooris – Driejaarlijkse Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Poëzie 2001

Op woensdag 22 november 2017, om 16u, komt de dichter Roland Jooris een lezing geven op de VUB (D.2.13), in het kader van het vak ‘Poëzie na 1945’, dat dit jaar gewijd is aan ‘Beeldgedichten’. Hij zal het hebben over zijn eigen werk.

Iedereen is van harte uitgenodigd,

Hans Vandevoorde (CLIC/SEL) 

------------

Op 30 november en 1 december komt ENAG in Brussel bijeen rond het onderwerp Hybrid Genres and the Contemporary Neo-Avant-Garde.

------------

Het tiende deel in de SEL-reeks is verschenen. Legendes van de literatuur is een bijzonder boek met auteursinterviews (afgenomen door Bart Van der Straeten en Tom Van Imschoot) en hoofdstukken over kunstencentra, zoals Celbeton en Raaklijn, die actief waren in de hoogdagen van de neo-avant-garde. Het boek werd voorgesteld op vrijdag 10 november 2018 om 19u in galerie S&S in Antwerpen. Tot 27 november 2018 was daar ook een tentoonstelling te zien over het onderwerp.  

------------

De leesgroep Beeldbepalers bespreekt ook in het academiejaar 2017-2018 belangrijke teksten uit de Nederlandse literatuurstudie, met een focus op de moderne periode. Meer informatie vindt u op deze pagina.

Pas verschenen in de SEL-reeks: Matthieu Sergier, Het 'nouveau journal'. Dagboekexperimenten voor een nieuwe tijd.

------------

In het kader van het vak ‘Verklaring van de Nederlandse literatuur 1850-1945’ gaf Kurt De Boodt een gastcollege over 'de Vlaamse literaire en artistieke avant-garde van kort na de Eerste Wereldoorlog' op 3 mei in D.1.06 om 10u.

Kurt De Boodt (°1969) is dichter, dramaturg en tekstschrijver van de artistieke directie van het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) in Brussel. Als freelance curator stelde hij diverse tentoonstellingen samen, o.a. 'Van uw tijd. 'Kunstgrepen omtrent 1958' (2008), 'Rik Wouters & co. Beeldhouwers in Mechelen' (2011) en 'Prosper De Troyer. Schilder in beweging' (2013). Hij publiceerde tot nu toe zes dichtbundels, waaronder bij Wereldbibliotheek Waarop de klok ontwaakt! (2008), Minnezang (2011) en Ghostwriter (2015).

------------

Op dinsdag 25 april, om 10u, gaf Prof. dr. Simon Richter (UPenn) een lezing op de VUB (D.3.15), over “‘Self-Expression’ and the Cook’s Body in Documentary Film”.

Simon Richter is professor German and Environmental Humanities aan de University of Pennsylvania. Hij publiceerde onder meer Women, Pleasure, Film: What Lolas Want; Missing the Breast: Gender, Fantasy and the Body in the German Enlightenment en Laocoon’s Body and the Aesthetics of Pain. Verder schreef hij artikelen over Duitse eetgewoontes en Hegels 'dialectics of digestion'. Aan Penn doceert hij een populair college over voedsel en film.

------------

26 February 2016: Masterclass met Peter Stockwell (University of Nottingham) over 'Cognitive Approaches to Modern and Contemporary Prose and Poetry'. 

Tijdens deze masterclass stellen vier doctorandi van Vlaamse universiteiten hun onderzoek voor waarin ze verschillende methodes uit de cognitieve studies toepassen op twintigste-eeuws proza en poëzie. De organisatoren nodigen alle geïnteresseerde onderzoekers (doctorandi, postdocs, professoren en masterstudenten) hierbij graag uit om mee te discussiëren over de theoretische gronden van de gepresenteerde projecten en om de uitdagingen te bespreken waarmee de onderzoekers te maken krijgen. Peter Stockwell (University of Nottingham) verzorgt de keynote-lezing van deze masterclass, over taalgebruik in surrealistische teksten. Achteraf neemt hij ook deel aan de feedbacksessies. 

Deelname is gratis, maar wie graag komt (de hele dag, of enkel voor de keynote), laat het best iets weten op het volgende e-mailadres: elke.depreter@vub.ac.be

------------

Onlangs verschenen in de SEL-reeks twee nieuwe boeken: Gust Gils in zijn experiment en Het lab van de sixties. Op woensdag 20 mei 2015 vond in Brussel de boekvoorstellingplaats in samenwerking met Passa Porta. Met bijdragen van Bart Van Kerkhove en Jeroen Kuypers over Gust Gils, muziek van Sep François en een interview met auteur Patrick Conrad over de evolutie van zijn werk en plaats in de Vlaamse literatuur sinds zijn debuut in de jaren zestig.

------------

Op vrijdag 27 februari 2015 organiseerden drie UGent-VUB-onderzoeksgroepen een studiemiddag omtrent Empedokles, de voorstelling van Theater Zuidpool die gebaseerd is op Hölderlins Der Tod des Empedokles. De sprekers gingen een dialoog aan over theatraliteit, experiment en vertaling naar aanleiding van het stuk. De middag was een samenwerking tussen CLIV (Centrum voor Literatuur in Vertaling), THALIA (Theatre, Literature and Media in Performance), en SEL. 

------------

Op 8 en 9 september 2015 organiseerden de onderzoeksgroepen SEL en OLITH de conferentie 'Confrontations - Experimental Dutch and German literature of the long sixties'. Het gebeuren vond plaats in de KVAB in Brussel. Het programma kunt u hier bekijken.

De Oostenrijkse dichter Gerhard Rühm, mede-oprichter van de legendarische Wiener Gruppe en de Duitse artieste Monika Lichtenfeld waren de speciale gasten van deze conferentie. Ze gaven samen een lezing op dinsdag 8 september 2015, om 17u in de KVAB. Voor meer informatie en een klein voorsmaakje, klik hier

------------

CONFRONTATIES

Op vrijdag 5 december organiseerde SEL een workshop over Duitstalige en Nederlandstalige experimentele literatuur. De bijeenkomst bereidde een congres voor dat op 8 en 9 september 2015 plaatsvindt in de KVAB in Brussel. Over deze 'Confrontaties' kan u hier informatie vinden.

"TELLING STORIES BY SOUND"

Onder de titel "Telling Stories by Sound" geeft dr. Elke Huwiler (Universiteit van Amsterdam) op vrijdag 20 februari 2015 in Gent een lezing over de narratologie van het hoorspel. De lezing vindt plaats om 14u in de Grote Vergaderzaal (3de verdieping; lok. 130.007, Blandijnberg 2, 9000 Gent).

GASTCOLLEGE VAN DE VISUELE DICHTER LUC FIERENS OP WOENSDAG 29 OKTOBER OM 16U

In het kader van de cursus ‘Poëzie na 1945’, die dit jaar gewijd is aan visuele en auditieve poëzie, komt Luc Fierens een lezing geven op woensdag 29 oktober om 16u. Iedereen is welkom in lokaal D.2.15.

Sinds de jaren tachtig vermengt Luc Fierens (Mechelen, 1961) woord en beeld in zijn visuele poëzie, collages en mailart. Eind 1982 was hij een van de medeoprichters van Parallel, een internationaal georiënteerd tijdschrift waarin werd gezocht naar een ‘literair alternatief voor poëzie en beeldende kunst’. Het laatste nummer van dit blad was de aanzet tot de Postfluxbooklets (1987-2013), die vaak tot stand kwamen door samenwerkingen met andere kunstenaars. Fierens nam deel aan een groot aantal internationale tentoonstellingen.

Deze activiteit gebeurt in samenwerking met SEL.

 

SEL EN STUDENTEN ORGANISEREN BIJEENKOMST MET DICHTER BOBB BERN OP 24 APRIL, 14U IN D.2.20

Op donderdag 24 april om 14u komt de experimentele dichter Bobb Bern (°1940) naar de VUB, lok. D.2.20. De auteur leeft in Frankrijk en deze ontmoeting met een van de overlevenden van de roemruchte Antwerpse avant-gardescene van de jaren zestig is daarom een uniek evenement.

Van 1959 tot 1961 studeerde Bern Germaanse talen aan de KU Leuven, in 1986 behaalde hij zijn kandidatuur in de filosofie, ATW en Engelse literatuur aan de UFSIA. Hij oefende verschillende beroepen uit, waaronder tolk-vertaler, verkoper en scenarioschrijver. In 1963 was hij een van de oprichters van het tijdschrift Baal, een van de vele tijdschriften die in de jaren zestig ontstonden en na een paar jaar weer verdwenen. Monnik tee. Woorden om zacht te verbranden (1961) was zijn debuutbundel, waarna in de jaren zestig nog vier bundels volgden. In de jaren tachtig gingen verschillende ongepubliceerde gedichtencycli verloren. In 1997 verscheen zijn laatste dichtbundel, Wonde L.

Deze lezing wordt georganiseerd door de alliantieonderzoeksgroep SEL (Studiecentrum voor Experimentele Literatuur) in samenwerking met de studenten Nederlands 3Ba van de VUB. Iedereen is van harte welkom. 

Contact: lauranne.harnie@vub.ac.behans.vandevoorde@vub.ac.be

 

SCHENKING ZONDAGSPOST MET LOUIS PAUL BOON DOOR POL HOSTE

De auteur Pol Hoste (°1947) schonk aan SEL een waardevolle collectie van het weekblad Zondagspost, waarin de oerversie van de roman Mijn kleine oorlog (1946) van Louis Paul Boon voor het eerst verscheen (zie:http://www.dbnl.org/tekst/vanh008want01_01/).

 

STUDIEMIDDAG OVER DE POËZIE VAN ALBERT BONTRIDDER IN HET LETTERENHUIS OP 24.05.13 VAN 13.30 TOT 17.00 UUR

Vorig jaar verscheen bij Poëziecentrum een nieuwe bundel van Albert Bontridder,Wonen in de vloed; dit jaar werd door ASP een nieuwe editie van de Tijd en Mens-poëzie gepubliceerd en een editie van de verzamelde gedichten van deze dichter wordt voorbereid.

Naar aanleiding van de nieuwe publicaties houden het Letterenhuis, het Poëziecentrum en het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (SEL) een studiemiddag rond het werk van Bontridder. Op het programma staan lezingen van Bontridder-kenners die reflecteren over zowel het vroege als het latere werk en peilen naar het belang van deze dichter voor de Nederlandstalige poëzie.De dichter leest zelf ook een aantal van zijn gedichten.

Bontridder (1921°) zette zijn eerste voetstappen als dichter in 1936. In 1945 werd hij redactielid van het vernieuwende tijdschrift Tijd en Mens, waarbij o.m. ook Hugo Claus, Louis Paul, Ben Cami en Jan Walravens betrokken waren. Naast dichtbundels publiceerde hij tevens over architectuur, op het vlak waarvan hij eveneens belangrijk werk leverde.

Programma:
• Verwelkoming door Leen van Dijck, directeur van het Letterenhuis
• Jos Joosten over de vroege receptie van het werk van Bontridder
• Tom van Imschoot over De beelden van Bontridder
• Elke Depreter over het surrealisme in zijn werk
• Patrick Peeters over Bontridders invloed op Nolens en Van Bastelaere
• Albert Bontridder leest enkele gedichten
• Receptie

Toegang gratis - aanmelden via letterenhuis@stad.antwerpen.be
of tel. 03 222 93 20 (kantooruren)

 

SEL-REEKS 5: IVO MICHIELS INTERMEDIAAL

Ivo Michiels intermediaal, het vijfde boek in de SEL-reeks is verschenen:

Inhoud:

Ivo Michiels en de kunsten

Lars Bernaerts, Hans Vandevoorde en Bart Vervaeck

VERKENNING

Intermedialiteit

Jan Baetens

Ivo Michiels en Jef Verheyen. Langs lijnen van verwantschap

Lars Bernaerts en Bart Vervaeck

DE OPGEDOEKTE TEKST

Alfa, Cobra, Zero. Abstractie, abstracte kunst en De alfa-cyclus

Lars Bernaerts

De kunstenaarsbrieven. Briefwisseling tussen Ivo Michiels en beeldend kunstenaars 1954-1968

Isabelle van Ongeval

‘Lost in translation'. Intermediale verwijzingen naar beeldende kunst in het werk van Ivo Michiels en Peter Verhelst

Kim Gorus

KATERN: De kunstwerken bij het werk, zij komen en gaan

DE TEKST IN UITVOERING

Ivo Michiels intertheatraal. De theaterteksten uit De alfa-cyclus in de context van de naoorlogse performatieve cultuur

Thomas Crombez

Ivo Michiels filmschrijver

Ronald Geerts

Tussen romantekst & film. Van Het afscheid tot Een tuin tussen hond en wolf

Jan M. Meier

DE KRITIEKE TEKST

Ivo Michiels en de moderne muziek

Sven Vitse

Michiels als kunstcriticus. Poëticale verschuivingen in de opstellen in Het Handelsblad (1948-1957)

Yves T’Sjoen en Bart Nuyens

Over Ivo Michiels, Lucio Fontana, Romy Schneider en de anderen

Hugo Bousset

ENVOI

Ivo Michiels – Het kapitaal van de voortvluchtige

Mark Insingel

---

Redactie:
Lars Bernaerts, Hans Vandevoorde en Bart Vervaeck

 

30 MEI 2013: WORKSHOP MET MICHAEL GAMPER

SEL-workshop over literatuur en experiment

Donderdag 30 mei 2013, 17u-19u
Vrije Universiteit Brussel, campus Etterbeek, lokaal 5C402
De voertalen zijn Duits en Engels.

Gastspreker: Michael Gamper (Hannover), met een lezing – in het Duits – over "Experiment und Literatur: eine wissensgeschichtliche Perspektive"

Respondenten: Inge Arteel (Vrije Universiteit Brussel), Thomas Crombez (Universiteit Antwerpen), Achim Küpper (FNRS-Université de Liège), Gunther Martens (Universiteit Gent), Arne De Winde (FWO-KULeuven – Sint-Lucas Gent).

Organisatie SEL: Inge Arteel, inge.arteel@vub.ac.be

Informatie en aanmelding: Mathias Meert, mathias.meert@vub.ac.be

Na aanmelding ontvangt u ter voorbereiding twee teksten van Michael Gamper:
• “Dichtung als Versuch”, uit: Zeitschrift für Germanistik, Neue Folge XVII (2007), 593-611.
• „Experimentelles Nicht-Wissen“, uit: Michael Gamper (Hg.), Experiment und Literatur. Themen, Methoden, Theorien, Göttingen 2010, 511-545.

PhD-studenten van de VUB en de UGent krijgen 1 credit na deelname aan deze workshop.

Abstract:
Ein Workshop mit Michael Gamper, Professor für deutsche Literatur an der Leibniz Universität Hannover und Leiter des Projekts „Experiment und Literatur“ an der ETH Zürich. Drei Aspekte stehen im Zentrum dieses Projekts: erstens der wechselseitige Austausch zwischen den Wissensformen und die jenseits etablierter Disziplinen und Diskursformen konstituierten experimentellen Zwischenräume des Wissens, zweitens die Weisen der Reflexion wissenschaftlicher Wissensbestände durch die Literatur und die Künste, drittens eine spezifische literarische Traditionsbildung des Experiments als ‚Versuch‘. Im Fokus der Forschung von Gampers Team steht das Anliegen, zunächst präziser zu bestimmen, was, in historischer wie in systematisch-funktionaler Hinsicht, das Phänomen des ‚Experiments‘ ausmacht und worin seine Relevanz für das moderne Wissen besteht, um dann auch neue Stoffbestände bearbeiten zu können.

 

12 FEBRUARI, 14U: SYMPOSIUM OVER DANIËL ROVERS’ "DE FIGUUR IN HET TAPIJT"

Op 12 februari om 14u organiseert het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur ism de onderzoeksgroep CLIC op de VUB (lok. D.3.13) een klein symposium rond De figuur in het tapijt, de nieuwste essaybundel van Daniël Rovers, oud-doctorandus van de VUB. Christophe van Gerrewey, Sofie Gielis, Marc Kregting en Matthieu Sergier spreken elk tien minuten over een hoofdstuk uit het boek, in aanwezigheid van de auteur. Iedereen is van harte welkom. Het symposium wordt besloten met een korte drink.

Over het boek:
Wie onbevooroordeeld een literair werk wil lezen, heeft het niet gemakkelijk. Het schrijversimago staat hem in de weg. De foto op een boekomslag, de uitspraken in interviews, de opgebouwde reputatie – deze elementen vormen samen dit schrijversimago, dat tussen de tekst en de lezer staat. Er is maar één oplossing: terug naar de bron. In het werk kijken naar de zinnen die een auteur heeft geschreven, naar de metaforen die hij munt, de komma’s die hij zet. Alleen daardoor is het schrijversbeeld te ontdekken dat een auteur in zijn werk heeft willen oproepen.
Dit is het uitgangspunt voor Daniël Rovers, die in De figuur in het tapijt in de oeuvres graaft van zes toonaangevende Nederlandse auteurs: Frans Kellendonk, Willem Jan Otten, Tonnus Oosterhoff, Marie Kessels, M. Februari en Marc Kregting. En bij ieder van hen stuit hij op de vraag waarom hun baanbrekende teksten zulke scherpe reacties opriepen.
(Flaptekst: http://www.wereldbibliotheek.nl/)

Over de auteur:
Van Daniël Rovers verschenen eerder de romans Walter (2011) en Elf (2010) en de essaybundel Bunzing (2005).
http://www.danielrovers.nl/

Over de sprekers :
Sofie Gielis schreef een doctoraat over de analyse van mengvormen van beschouwende en verhalende tekstsoorten in de postmoderne, Nederlandstalige roman aan de hand van narratologie en de theorie van de Yale Critics. Ze werkt als onderzoekscoördinator voor MAD-Faculty en recenseert proza voor De Standaard der Letteren.

Marc Kregting schrijft proza, poëzie en essays. Al die genres tegelijk beoefent hij in zijn elfde titel Koffie. Een doeboek, die in februari 2013 bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Kregting werkt als redacteur en docent. Weblog:http://dehoningpot.blogspot.com/.

Matthieu Sergier doceert Nederlandse letterkunde aan de Université Saint-Louis Bruxelles, de Université catholique de Louvain en aan de Université libre de Bruxelles. Hij heeft een proefschrift gemaakt over de waarneming van de andersheid en de ethiek van de lectuur in de romans van Frans Kellendonk (1951-1990). Een bewerkte versie daarvan verscheen in 2012 bij Academia Press.

Christophe Van Gerrewey studeerde architectuur aan de UGent en literatuurwetenschap aan de KULeuven. In 2012 verscheen zijn romandebuut Op de hoogte bij De Bezige Bij Antwerpen. Hij publiceert kritieken, essays en verhalen in onder meer nY, De Witte Raaf, Streven, Ons Erfdeel, De Reactor, De Leeswolf en Rekto:Verso. Aan de vakgroep Architectuur & Stedenbouw bereidt hij een proefschrift voor met als werktitel De architectuur, een gebruiksaanwijzing. Theorie, kritiek en geschiedenis volgens Geert Bekaert. Hij is lid van de redacties van DWB en OASE.

 

PUBLICATIE SEL-REEKS 4: HET BINNENSTE BUITEN

Het vierde boek van de reeks van het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (SEL) is verschenen:

Het binnenste buiten. Werk en leven van Willem Brakman
Onder redactie van Lars Bernaerts en Bart Vervaeck

Op 8 mei 2008 stierf Willem Brakman, 86 jaar oud en auteur van een indrukwekkend oeuvre. Hij schreef meer dan veertig romans, zes verhalenbundels en drie verzamelingen essays. Hij werd bekroond met de P.C. Hooftprijs 1981 en gold als een van de meest vernieuwende en virtuoze auteurs van zijn generatie. Veel over zijn werk moet nog gezegd worden.

Het binnenste buiten werpt een nieuw licht op het werk en het leven van Willem Brakman. Een tiental specialisten buigt zich over het begin van Brakmans literaire carrière, zijn autobiografische blik, zijn spel met de romanruimte, zijn humor en parodieën. Naast Brakmans Den Haag verkent de lezer hier zijn ideologiekritiek en zijn verbeeldige taalhandelingen. Zelfs over de paus en porno biedt Het binnenste buiten nieuwe inzichten. Bovendien is er een interview met de auteur en wordt voor het eerst een deel van zijn onvoltooide laatste roman gepubliceerd. Ook de talrijke illustraties en fragmenten van manuscripten zorgen er ten slotte voor dat de binnenwereld van Brakman in al zijn facetten naar buiten gebracht wordt.

 

GASTLES MARCO CARACCIOLO (RIJKSUNIVERSITEIT GRONINGEN) OP 13 NOVEMBER

Phenomenological Metaphors in Readers' Engagement with Characters

Op 13 november 2012 geeft Dr. Marco Caracciolo van de Rijkuniversiteit Groningen een gastles in het kader van het vak hedendaagse literatuurwetenschap (L. Bernaerts). Hij zal het hebben over fenomenologische metaforen en legt uit hoe metaforen lezers de illusie geven dat ze verhaalwerelden ervaren via het bewustzijn van personages. Wie de gastles, die in het Engels verloopt, wil bijwonen, is welkom in lokaal F.5.206 om 11u. De les duurt 2u.

 

SEL-LEZING CARL DE STRYCKER

Iedereen is van harte welkom op het SEL-gastcollege van Dr. Carl De Strycker (UGent) over Intertekstualiteit in de poëzie na 1945 op woensdag 9 november 2011 om 16u in lokaal D.2.13

 

VOORSTELLING SEL-REEKS: 15 SEPTEMBER

Boekvoorstelling: Drie nieuwe studies over moderne Nederlandse literatuur 

 

Op 15 september 2011 om 17u stelt het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (SEL) in samenwerking met de vzw Geert van Bruaene drie nieuwe boeken voor in Het Goudblommeke in papier, Cellebroerstraat 55, 1000 Brussel.

Ter gelegenheid van de voorstelling leest Albert Bontridder voor uit eigen werk. Kevin Absilis (UA) interviewt Julien Weverbergh over de woelige jaren zestig.

SEL-reeks 1

Jan Walravens en het experiment

red. Lars Bernaerts, Hans Vandevoorde & Bart Vervaeck 

In deze bundel staat het werk van Jan Walravens (1920-1965) centraal. Walravens heeft in de Vlaamse letterkunde een belangrijke rol gespeeld als wegbereider van het literaire experiment. Daarnaast staat hij bekend om zijn diepgravende filosofische essays over onder anderen Kierkegaard, Sade en Sartre. Zijn zoektocht naar vernieuwing komt op vele vlakken tot uiting: hij is literair criticus, kunstcriticus, essayist, romanschrijver en brengt mensen uit het literaire en culturele veld met visie samen.

Uniek is de reproductie in kleur van de nooit eerder gepubliceerde bundel met gedichten en plastisch werk van Albert Bontridder, Florent Welles en Jan Walravens, Die slanke byzonderheid uit 1938, een van de eerste surrealistische getuigenissen in de Nederlandse literatuur.

ISBN: 9789038217079; kostprijs €25; 229p. met vierkleurendruk

SEL-reeks 2

Breuken en bruggen. 
Moderne Nederlandse literatuur / Hedendaagse perspectieven

red. Lars Bernaerts, Carl de Strycker en Bart Vervaeck

De literatuurgeschiedenis leert ons dat in de negentiende- en twintigste-eeuwse Nederlandstalige literatuur de ene vernieuwingstendens de andere opvolgt. Breuken en bruggen maakt deze literaire dynamiek tastbaar en inzichtelijk, maar nuanceert de vernieuwing ook door de aandacht voor continuïteit en traditie. Op drie domeinen laat dit boek zien hoe de moderne Nederlandse literatuur op dit moment bestudeerd wordt: op het vlak van de literaire teksten, de theoretische literatuurstudie, en tot slot de relaties tussen literatuur en andere kunsten, media en discoursen.

De bundel bevat teksten van Elke Brems, Anne van Buul, Thomas Crombez en Ciska Hoet, Dorian Cumps, Els van Damme, Gillis J. Dorleijn, Herman van der Heide, Odile Heynders, Jos Joosten, Mary Kemperink, Esther Op de Beek, Mathijs Sanders en Tom Sintobin, Steven Stroobants, Hans Vandevoorde, Pieter Verstraeten en Sven Vitse.

ISBN: 9789038217314; kostprijs €25; 294 p.

SEL-reeks 3

Paul de Wispelaere, De moderne roman

Redactie en inleiding door Bart Vervaeck 

In 1998 ontving Paul de Wispelaere voor zijn hele oeuvre de Prijs der Nederlandse Letteren, de hoogste onderscheiding in het Nederlandse taalgebied. Voordien waren zijn essays al bekroond, onder meer met de Essayprijs van de Jan Campertstichting en de Driejaarlijkse Prijs van de Maatschappij voor Letterkunde te Leiden. Voor zijn romans kreeg hij onder meer de Belgische Staatsprijs voor verhalend proza.

De moderne roman en zijn verspreiding zijn in Vlaanderen nauwelijks denkbaar zonder De Wispelaere. Precies die moderne roman staat centraal in dit boek. Het bundelt voor het eerst dertig besprekingen van Vlaamse en Nederlandse romanciers die De Wispelaere tussen 1965 en 1979 in de Haagse krant Het Vaderland publiceerde. Die worden aangevuld met zes kernessays over de vernieuwingen in het proza. In de inleiding belicht Bart Vervaeck het beeld van De Wispelaere en in het afsluitende gesprek met de auteur wordt het verlevendigd.

ISBN: 9789038218052; kostprijs €25; 220 p.

De drie boeken worden uitgegeven door SEL, het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur. SEL is een onderzoekscentrum van de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Gent dat zich bezighoudt met de experimentele traditie in de Nederlandse literatuur sinds het einde van de negentiende eeuw tot op vandaag. Het wil onderzoek stimuleren en verrichten naar literatuur die bewust afwijkt van de gangbare conventies en op zoek gaat naar formele vernieuwing.

De studies zijn te bestellen bij de Academia Press:http://www.academiapress.be/reeksen/studiecentrum-voor-experimentele-literatuur-sel.html

Voor meer informatie kunt u terecht op onze website (http://www.sel.ugent.be) of bijlars.bernaerts@ugent.be  

 

NIEUWE PUBLICATIE SEL-REEKS: BREUKEN & BRUGGEN

Breuken en bruggen. Moderne Nederlandse literatuur / Hedendaagse perspectieven

red. Lars Bernaerts, Carl de Strycker en Bart Vervaeck.

Zopas verscheen bij Academia Press het tweede deel uit de SEL-reeks: Breuken en bruggen. Moderne Nederlandse literatuur / Hedendaagse perspectieven.

De literatuurgeschiedenis leert ons dat in de negentiende- en twintigste-eeuwse Nederlandstalige literatuur de ene vernieuwingstendens de andere opvolgt. Breuken en bruggen maakt deze literaire dynamiek tastbaar en inzichtelijk, maar nuanceert de vernieuwing ook door de aandacht voor continuïteit en traditie. Op drie domeinen laat dit boek zien hoe de moderne Nederlandse literatuur op dit moment bestudeerd wordt: op het vlak van de literaire teksten, de theoretische literatuurstudie, en tot slot de relaties tussen literatuur en andere kunsten, media en discoursen.

De bundel bevat teksten van Elke Brems, Anne van Buul, Thomas Crombez en Ciska Hoet, Dorian Cumps, Els van Damme, Gillis J. Dorleijn, Herman van der Heide, Odile Heynders, Jos Joosten, Mary Kemperink, Esther Op de Beek, Mathijs Sanders en Tom Sintobin, Steven Stroobants, Hans Vandevoorde, Pieter Verstraeten, Sven Vitse.

Het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (SEL) is een VUB-UGent-onderzoekscentrum dat zich bezighoudt met de experimentele traditie in de Nederlandse literatuur sinds het einde van de negentiende eeuw tot op vandaag. Het wil onderzoek stimuleren en verrichten naar literatuur die bewust afwijkt van de gangbare conventies en op zoek gaat naar formele vernieuwing.

Te bestellen bij: Academia Press: ISBN: 9789038217314; kostprijs €25; 294 p.http://www.academiapress.be/reeksen/studiecentrum-voor-experimentele-lit...

Volgende deel in de reeks:

3. Paul de Wispelaere, De moderne roman. Onder redactie van Bart Vervaeck

 

SEL-LEZING VAN ROGER M.J. DE NEEF OVER HET SURREALISME IN ZIJN POËZIE

 

Roger M.J. de Neef spreekt over zijn poëzie en het surrealisme op woensdag 27 april 2010 om 16u in lokaal E.2.01. Iedereen welkom!

 
ROGER M.J. DE NEEF (Wemmel, 1941) publiceerde in 2010 zijn veertiende bundel: Luchthaven voor vogels. Vijfentwintig jaar geleden kreeg hij voor De vertelkunst van de bloemen de driejaarlijkse Staatsprijs voor Poëzie. In de bloemlezing uit zijn werk die in 2003 in de reeks Dichters van nu (Poëziecentrum) verscheen, kan de lezer uitstekend zijn ontwikkeling volgen van een hermetisch dichter naar een dichter die een maximale communicatie nastreeft. De Neef bekleedt een speciale plaats in de Nederlandse poëzie onder meer door zijn jazzgedichten en door zijn werk dat door plastische kunsten geïnspireerd werd.
Roger M.J. de Neef ziet zichzelf als de dichter van de verwondering en de diepste herkenning. Zijn gedichten zijn geëvolueerd van de sacrale formulering naar de alledaagse zegging, van de absolute ernst naar de lichte zelfspot en relativerende ironie. Maar hij blijkt evenzeer een maker van liefdesverzen. Een van de mooiste en kortste liefdesgedichten uit onze literatuur is van zijn hand. ‘‘Ik/Min jou/Is niets’.
EERSTE PUBLICATIE IN DE SEL-REEKS: JAN WALRAVENS EN HET EXPERIMENT

Jan Walravens en het experiment
red. Lars Bernaerts, Hans Vandevoorde, Bart Vervaeck

Onder het Ginkgo-imprint verscheen zopas het eerste deel uit de SEL-reeks: JanWalravens en het experiment. In deze bundel artikelen staat het werk van Jan Walravens (1920-1965) centraal. Walravens heeft in de Vlaamse letterkunde een belangrijke rol gespeeld als wegbereider van het literaire experiment. Daarnaast staat hij bekend om zijn diepgravende filosofische essays over onder anderen Kierkegaard, Sade en Sartre. Zijn zoektocht naar vernieuwing komt op vele vlakken tot uiting: hij is literair criticus, kunstcriticus, essayist, romanschrijver en brengt mensen uit het literaire en culturele veld met visie samen.

Het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (SEL) is een VUB-UGent-onderzoekscentrum dat zich bezighoudt met de experimentele traditie in de Nederlandse literatuur sinds het einde van de negentiende eeuw tot op vandaag. Het wil onderzoek stimuleren en verrichten naar literatuur die bewust afwijkt van de gangbare conventies en op zoek gaat naar formele vernieuwing.

De bundel bevat teksten van Lars Bernaerts, Dirk de Geest, Tine Hendrickx, Tom van Imschoot, Jos Joosten, Liesbeth Plateau, Bart Vervaeck, Else Walravens en Jan Walravens. Uniek is de reproductie in kleur van de nooit eerder gepubliceerde bundel met gedichten en plastisch werk van Albert Bontridder, Florent Welles en Jan Walravens,Die slanke byzonderheid uit 1938, een van de eerste surrealistische getuigenissen in de Nederlandse literatuur.

Te bestellen bij: Academia Press; ISBN: 9789038217079; kostprijs €25; 229p. met vierkleurendruk http://www.academiapress.be/jan-walravens-en-het-experiment.html.

Volgende delen in de reeks:

2. Breuken en bruggen. Moderne Nederlandse literatuur / Hedendaagse perspectieven.

Onder redactie van Lars Bernaerts, Carl de Strycker en Bart Vervaeck

3. Paul de Wispelaere, De moderne roman.Onder redactie van Bart Vervaeck

 

MATTHIEU SERGIER OVER EXPERIMENTELE DAGBOEKEN

Op de volgende WOLEC-bijeenkomst van vrijdag 18 maart 2011 stelt Matthieu Sergier zijn onderzoek voor. Matthieu Sergier is als postdoctoraal onderzoeker van het FRS-FNRS verbonden aan de Université catholique de Louvain.  Zijn lezing is getiteld‘Vlaamse dagboekexperimenten en de jaren 1960. Zijdelingse blikken op een genre.’De bijeenkomst vindt plaats tussen 12u en 13u in lokaal 5.C.402 (professorenzaal). Een broodjesmaaltijd wordt voorzien.

 
Iedereen van harte welkom!

 

SEL-GASTCOLLEGE HUMPHREY OTTENHOF OVER VISUELE POËZIE
Wij nodigen u van harte uit voor het SEL-gastcollege van Humphrey Ottenhof over
 
“Beeldvorming van visuele poëzie”
 
op woensdag 24 november 2010 om 16u in lokaal E.3.05.
 
Meer informatie: hans.vandevoorde@vub.ac.be
 
 
GASTCOLLEGE KIM GORUS OVER "EKPHRASIS EN POËZIE"

 

Wij nodigen u van harte uit voor het SEL-gastcollege van Kim Gorus  (Sint-Lucas Antwerpen/VUB) over “Ekphrasis en poëzie” op woensdag 13 oktober 2010 om 16u in lokaal E.3.05.

Meer informatie: hans.vandevoorde@vub.ac.b

 

SE: PUBLICATIE: "DE EXPERIMENTELE ENCYCLOPEDISCHE ROMAN"

In de reeks "Studia Germanica Gandensia - Libri" is de bundel

"De experimentele encyclopedische roman. Tussen archief en autofictie" (red. Gunther Martens) verschenen. De bundel wordt uitgegeven door Academia Press (Gent). Het boek kan besteld worden via de website van Academia Press

De bundel bevat bijdragen van verschillende leden van SEL. Sel is een interuniversitaire onderzoeksgroep in het kader van de alliantie UGent/VUB. De inhoudstafel is hier als bijlage toegevoegd.  

GASTLEZING DR. LARS BERNAERTS (19.10.2009, 16U)

Op maandag 19 oktober 2009 is er aan de VUB een gastlezing door dr. Lars Bernaerts (Universiteit Gent).

Waar: E.010

Wanneer: 16.00-17.00

Titel van de lezing:

Linguïstische literatuurstudie en de nieuwe literaire stilistiek: oude paden, nieuwe wegen

Dr. Bernaerts is als postdoctoraal onderzoeker van het FWO verbonden aan de Vakgroep Nederlands en Algemene Literatuurwetenschap (UGent). Hij is tevens lid van SEL, het nieuwe Studiecentrum voor Experimentele Literatuur (een samenwerking tussen VUB en UGent). Voor de activiteiten van het SEL, zie https://www.vub.be/TALK/?q=SEL