logo

TREKKEN MEDIA JE AAN ALS EEN MAGNEET?

Google en WhatsApp, altijd in je broekzak. Geen pauze zonder Facebook of Instagram. De krant lezen terwijl de radio speelt. Netflixen met je smartphone bij de hand. Dat de Vlaming – na slapen – het grootste deel van z’n dag aan media spendeert? Daar kijk je niet vreemd van op.

Maar heb je al eens nagedacht hoe en waarom die (sociale) media zich steeds dieper in ons dagelijkse leven verankeren? En welke vraagstukken dat met zich meebrengt? Wel, dat is het brandend actuele vakgebied communicatiewetenschappen

  

  

Waarom geloof jij fake news?

Onze professor in de communicatiewetenschappen Ike Picone legt uit waarom. Een voorsmaakje van wat communicatiewetenschappen omvat.

Unieke voordelen

Een gemoedelijke sfeer, met proffen die je bij naam kennen – en dat in een wereldstad als Brussel? Een vorming tot kritisch wetenschapper, maar ook tot zelfstandig (media) professional? Dankzij een uitwisselingsproject de ene metropool een semester lang inruilen voor een andere? Communicatiewetenschappen studeren aan de VUB heeft heel wat unieke voordelen.

Hier dus


De hoofdstad van Europa, België én Vlaanderen 
is behalve een boeiende metropool, ook de uitvalsbasis van talloze nationale en internationale mediabedrijven en beleidsinstellingen. Studeer je dus Communicatiewetenschappen in Brussel, dan studeer je communicatie waar ze leeft. En waar de jobs zitten.

Tijdelijk op een ander


Een internationale studie-ervaring, alleen voor de happy few? Niet bij ons. Omdat wij weten hoe belangrijk zo’n buitenlandse ervaring is voor je persoonlijke ontwikkeling, je academische vorming én voor je professionele carrière, zetten wij ons elk academiejaar opnieuw in
 voor een slaagkans van honderd procent.


Grand Cru


Na een visitatie (officiële inspectie) beoordeelde de Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad (VLUHR) onze opleiding als beste van Vlaanderen. Pluspunten? De opleiding onderscheidt zich door het goed doordachte onderwijsprogramma en haar kritische insteek.

Bij naam


De VUB is een universiteit die bekendstaat om haar warme en persoonlijke aanpak. Je voelt je er niet alleen snel thuis in de richting en op de campus, je staat ook dicht bij professoren en assistenten. Ze zijn aanspreekbaar, je krijgt persoonlijke feedback én er is ruimte voor meer interactieve lesvormen

Scherp


Een open geest en een kritische blik staan in elk van de vakken centraal. Zo leer je op een andere zelfstandige manier naar de dingen te kijken. Zelfstandigheid, de leerstof uit je cursus interpreteren en er een eigen mening over vormen, vinden onze proffen dan ook belangrijker dan louter leerstof uit een cursus kunnen navertellen.

Moeten we bang zijn voor de stad van de toekomst?

Bij een communicatiewetenschapper denk je spontaan aan iemand die kranten, radio of sociale netwerken bestudeert. Professor Ballon werkt als communicatiewetenschapper aan de stad van de toekomst. De verstedelijking explodeert en steden zijn voorzien van ontelbaar veel slimme computers en chips. Spelen wij weldra een rol in een sciencefictionfilm of moeten we helemaal niet bang zijn van een erg snuggere stad?

Geven we beter geld aan YouTube dan aan de VRT?

Je hoort het wel vaker: de VRT is een links bastion en kost ons bakken vol geld. We moeten de openbare omroep gewoon afschaffen! Onze Professor communicatiewetenschappen Karen Donders (VUB) maakte letterlijk van haar hobby's (tv-series als Buffy the Vampire Slayer verslinden) haar beroep, al doet ze dat wel binnen een wetenschappelijk kader. Als geen ander kan zij je vertellen of de VRT afschaffen, of verkleinen, een goed idee is.

MEERWAARDE VAN ONDERZOEK

Aan de universiteit worden niet enkel studenten hoger opgeleid, er wordt ook voortdurend academisch onderzoek verricht. En dat heeft heel wat voordelen voor jou.

Altijd mee

Onderzoek staat niet stil? Onze cursussen evenmin. Dankzij het voortdurende onderzoek blijft de lesinhoud up-to-date, kunnen we meteen inpikken op de actualiteit en zijn we steeds mee met de allernieuwste ontwikkelingen in het vakgebied.  

Relevante masterproeven

Je kan je masterproef door onze gespecialiseerde onderzoekers laten begeleiden. Zo weet je zeker dat je onderzoeksthema actueel en relevant is. En word je ondersteund door een expert in het vakgebied waarin jij je wil verdiepen. 

Boeiende gastlezingen

Wil je weten waarom ons land een rechtszaak inspande tegen Facebook? Of ben je benieuwd hoe ‘slim’ onze steden binnenkort kunnen of zullen worden? Onze onderzoekers komen je daar graag meer over vertellen tijdens een gastlezing. Zo krijg je hun inzichten en onderzoeksresultaten mee vanop de eerste rij.

Onze onderzoeksgroepen

Binnen het vakgebied van de Communicatiewetenschappen zijn er aan onze universiteit verschillende onderzoeksgroepen actief. We stellen ze even aan je voor.

CEMESO: staat voor Culture, Emancipation, Media & Society. Het onderzoekscentrum bestudeert de rol van media en cultuur in de samenleving vanuit een kritische invalshoek. CEMESO voert onderzoek uit en geeft wetenschappelijk advies over thema’s als maatschappelijke ongelijkheid en democratisering, minderheden en culturele diversiteit, empowerment van jongeren en kinderen, media-ethiek en moraliteit. Meer info? Kijk op hun website of neem contact op met CEMESO’s directeur Prof. Dr. Joke Bauwens.

DESIRE: staat voor Center for the study of Democracy, Signification and Resistance en levert maatschappijkritisch onderzoek naar de rol van discours en betekenisgeving in het bevestigen en veranderen van machtsverhoudingen tussen groepen mensen in onze samenleving. Dat doet Desire steeds met een focus op verschillende maatschappelijke sferen, waaronder media, cultuur, en politiek. Onderzoek binnen Desire heeft zich onder andere gericht op community media, de representatie van oorlog, de relatie tussen artiesten en radicaalrechts, en de journalistieke representatie van het levenseinde. Meer info? Kijk op hun website of neem contact op met Prof. Dr. Benjamin De Cleen.

SMIT: staat voor Studies on Media, Information and Technology. Het onderzoekscentrum is al meer dan 25 jaar gespecialiseerd in socio-economisch en beleidsonderzoek naar ICT-innovatie in Media, Smart cities en Gezondheidszorg. SMIT maakt deel uit van iMEC, het toonaangevende strategisch onderzoeksinstituut in Vlaanderen voor nanotechnologie en ICT-innovatie. Meer info? Kijk op hun website of neem contact op met Wim Cloots.

Faculteit


SOCIALE WETENSCHAPPEN & SOLVAY BUSINESS SCHOOL

meer info

Heb je vragen?


Stuur ons een e-mailtje! We helpen je graag verder.

Contacteer ons

Neem je tijd om doorheen alle informatie te gaan. Heb je nadien specifieke vragen, contacteer ons via het online vragenformulier

Online vragenformulier

Je bachelor

Marketing en communicatie, Media, cultuur en journalistiek en Technologie en innovatie: dankzij toegespitste communicatievakken komen de drie centrale thema’s waarrond je bacheloropleiding is opgebouwd, al vanaf het eerste bachelorjaar uitvoerig aan bod. Je duikt dus meteen in de materie. Zo bouw je een waardevolle basis op voor bachelorjaar drie, waarin je goed geïnformeerd kiest op welke van die drie thema’s je zélf graag de belangrijkste klemtoon wil leggen.

  

INZOOMEN OP DE BACHELOR

De bacheloropleiding Communicatiewetenschappen is opgebouwd rond drie centrale thema’s en twee belangrijke klemtonen.

De drie thema’s doorheen je bachelor

Marketing en communicatie. Je bekijkt media vanuit een focus op marketing en (persuasieve) communicatie. Daarbij bestudeer je meer dan louter reclame. Ook marketing door not-for-profit en publieke organisaties (bv. in de politiek) komt aan bod.

  • Voorbeeldvak: Marketingcommunicatie: Wat is de waarde van een merk? Hoe evalueer je een campagne op sociale media? Hoe werkt de reclamesector? Dit vak presenteert je de belangrijkste basisinzichten in marketing en communicatie voor commerciële en niet- commerciële organisaties.

Media, cultuur en journalistiek. wat willen de makers van films, muziek, nieuws en journalistiek uitdrukken? Hoe doen ze dit? En wat betekent de inhoud van al die media voor kijkers, luisteraars, lezers en gebruikers? Je bestudeert de manier waarop media en journalistiek ideeën verspreiden of tegenspreken, en hoe groepen in de samenleving (jongeren, ouderen, minderheden, etc.) hiermee omgaan.

  • Voorbeeldvak: Visuele cultuur: van grotschilderingen tot grumpy cat memes: dit vak wil doen nadenken over de rol van beelden in onze samenleving. Uiteraard met aandacht voor foto’s, video en andere aspecten van de visuele cultuur van vroeger tot nu.

Technologie en innovatie. Innovaties in media (zoals smartphones, sociale media, deeleconomie of big data) worden vaak samengevat als ‘de digitalisering’ of ‘dataficatie’ van onze media. Ze beïnvloeden niet alleen hoe we denken over privacy, werk en intellectuele rechten, maar ook hoe we met elkaar communiceren. In dit thema bekijk je de gevolgen van deze innovaties op communicatie.

  • Voorbeeldvak: Communicatietechnologie en innovatie: bepalen wij hoe de nieuwe media eruitzien? Of bepalen de nieuwe media net hoe wij eruitzien? Dit vak laat je nadenken over de rol van technologie in media en communicatie. Met bijzondereaandachtvoorderolvaninnovatie (start-ups) in de media(sector).

Een dubbele klemtoon: op onderzoek én op praktijk

Onderzoek. ‘Onderzoek heeft aangetoond dat’? Met statistiek kan je werkelijk alles bewijzen. Net daarom maken we je al vanaf de eerste bachelor vertrouwd met de basisprincipes van wetenschappelijk onderzoek. Zodat je kritisch naar zulke onderzoeken kan kijken, maar ook zodat je zélf een correct wetenschappelijk onderzoek kan uitvoeren. Je leert niet alleen de juiste methoden te gebruiken, maar ook – heel belangrijk – de juiste onderzoeksvragen te stellen.

  • Voorbeeldvak: Onderzoekspraktijk: wetenschappelijke literatuur raadplegen, correct verwijzen naar bronnenmateriaal, de juiste onderzoeksmethode kiezen, empirisch onderzoek uitvoeren én erover kunnen rapporteren? Het zijn onmisbare tools voor elke (communicatie)wetenschapper. In het vak onderzoekspraktijk krijg je ze onder de knie.

Praktijk. Omdat we je niet enkel willen opleiden tot een kritische communicatiewetenschapper, maar ook tot een professional die multi-inzetbaar is in de mediasector, vinden we inzicht in de praktijk net zo belangrijk als theorie. Workshops en casestudies, maar ook prangende vraagstukken uit de sector én taallessen Engels en Frans nemen daarom een belangrijke plaats in het curriculum in.

  • Voorbeeldvak: MediaLab 1: leer het door het te doen. Tijdens een MediaLab wordt de theorie aan de praktijk getoetst. Je gaat zelf cases uitwerken en antwoorden bedenken op concrete vragen die communicatieprofessionals uit de sector je voorleggen. Tegelijk bouw je ook actief aan je online en offline communicatieskills: je leert je boodschap op de beste manier over te brengen. Of dat nu met de juiste presentatietechniek is, of met een rake tweet.

Wat zit er in je programma?

Geen omwegen naar je toekomst. Aan de VUB krijg je al vanaf het eerste jaar gespecialiseerde communicatievakken. Die focussen op drie hoofdthema’s: Marketing en communicatie, Media & cultuur en Technologie en innovatie. Vanaf de derde bachelor kies je zelf op welke van die onderwerpen je het liefst dieper ingaat. Daarna volgt je master waarin jij kiest waarin je je specialiseert.

Hieronder vind je alvast details over alle vakken uit het eerste bachelorjaar.

Communicatiewetenschappen vandaag

Media zijn constant in verandering, ons programma dus ook. Hieronder in een overzicht hoe je programma er uit ziet als je je volgend academiejaar inschrijft.

PRAKTIJK


Een (kranten)artikel samenvatten in een tweet. Communicatie- of marketingplannen opstellen. Google Analytics ontcijferen. Reclamecampagnes ontwikkelen. De praktische kant van communicatie leer je vooral door ’m te doén.

MEDIASECTOR


Veel van onze docenten staan met hun ene been in de aula en met het andere in het werkveld. Zij delen graag hun ervaring met jou. Daarnaast krijg je ook gastlezingen van toonaangevende professionals uit alle takken van de mediasector

BREDE BASIS


Naast de toegespitste communicatiewetenschappelijke vakken 
staan ook inzichten uit heel wat andere 
sociale wetenschappen (zoals economie, 
politiek of sociologie) centraal. Zo ben je als communicatiewetenschapper van alle markten thuis.

Zij-instromen naar de master

Heb je al een diploma hoger onderwijs behaald? Ook met andere vooropleidingen kan je, na het volgen van het schakelprogramma, doorstromen naar de master Communicatiewetenschappen.

Het schakelprogramma bereidt je voor op het masterjaar waarin je zelfstandig onderzoek doet en je masterproef schrijft. Je krijgt tijdens de opleiding dan ook een mix van communicatie-specifieke opleidingsonderdelen en methodologische vakken. 

Programma overzicht per niveau

Hieronder vind je meer informatie over alle academische niveau's. 

Academisch taaltje

Enkele cruciale termen die we regelmatig bovenhalen in het hoger onderwijs:

Onderwijskwaliteit


AAN DE VUB VINDEN WE GOED ONDERWIJS BELANGRIJK. WE ZIJN DAN OOK VOORTDUREND BEZIG MET HET BEWAKEN EN VERBETEREN VAN DE ONDERWIJSKWALITEIT.

Onderwijskwaliteit

Leerresultaten


LEERRESULTATEN ZIJN DE BEOOGDE KENNIS EN INZICHT, VAARDIGHEDEN EN ATTITUDES DIE JE DIENT TE BEHEERSEN NA HET AFRONDEN VAN EEN OPLEIDING.

Ontdek de details

Leerkrediet


BIJ AANVANG VAN EEN INITIËLE OPLEIDING KRIJG JE 140 STUDIEPUNTEN: JE LEERKREDIET OM VAKKEN TE 'KOPEN' UIT JE STUDIETRAJECT.

Bekijk de video

ECTS


EÉN ECTS-CREDIT KOMT OVEREEN MET 25 TOT 30 UREN ONDERWIJS-, LEER- EN EVALUATIEACTIVITEITEN. DE MEESTE VUB-STUDIEDELEN TELLEN 6 ECTS-CREDITS.

Meer over ECTS

EEN ANTWOORD OP AL JE VRAGEN

Een studiekeuze maken is niet evident. Zeker niet met zo’n tsunami aan informatie die op je afkomt. Logisch dus, dat je nog met een paar vragen zit. Die beantwoorden we natuurlijk graag én uitgebreid tijdens onze online infosesies, op infodagen en SID-ins. Maar voor de snelle, beknopte versie kan je alvast hieronder terecht. Onze FAQ voor jou op een rij.

Je wilt weten hoe de mediasector werkt en wilt er graag zelf in aan de slag? Je bent geboeid door media en communicatie? In de opleiding Communicatiewetenschappen leer je kritisch na te denken over de steeds groeiende rol van (digitale) media in onze maatschappij. Je onderzoekt hete hangijzers uit de sector en wordt opgeleid tot een reflectieve mediaprofessional.

Goed om te weten: om aan de opleiding te starten, heb je geen specifieke voorkennis nodig.

Ligt bij praktijkopleidingen zoals communicatiemanagement, journalistiek of marketing de klemtoon vooral op uitvoeren en doén, dan bekijkt de VUB-opleiding Communicatiewetenschappen the bigger picture. Het waarom.

De opleiding combineert een academische component (waarin de rol van de media in onze samenleving centraal staat) met een doordachte praktische vorming. Je ontwikkelt een kritische, onafhankelijke, analytische en ethische ingesteldheid. En die komt, samen met je geoefende praktische vaardigheden, zeker van pas op managementniveau.

Een diploma Communicatiewetenschappen zal dan ook andere deuren openen in je zoektocht naar een baan.

Meer leerstof, minder toetsmomenten en nieuwe vakken. Ga je aan de universiteit studeren, dan zal je je manier van studeren moeten aanpassen. Dat klopt. Maar wij laten je uiteraard niet aan je lot over: onze professoren en assistenten zijn steeds bereikbaar voor feedback, hulp en one-on-one gesprekken. Bang voor grote hoeveelheden leerstof aan het begin van een blokperiode? Door werkcolleges, seminaries en interactieve hoorcolleges raak je al in de loop van het semester vertrouwd met de materie.

Onze cursus statistiek is erg toegepast op de sociale wetenschappen: we verwachten niet dat je dat een wiskundige richting hebt gevolgd, ook heb je geen gigantische wiskundeknobbel nodig. De lessen starten vanaf nul, alle statistieken worden vanaf het begin duidelijk uitgelegd.

Via dit document vind je meer informatie over de verwachte voorkennis wiskunde na het secundair. We bieden je ook een voorkennistest (geheel vrijblijvend en zonder gevolgen). Als je onzeker bent over je basiskennis, raden we aan om de Voorbereidingscursus "wiskunde voor de humane wetenschappen" in september te volgen.

Tijdens het jaar heb je naast de hoorcolleges die door de professor gegeven worden, elke week intensieve werkcolleges, waar je in kleine groepjes samen met een assistent oefeningen maakt. Als je daarnaast toch problemen hebt, kan je altijd voor extra hulp terecht bij het studiebegeleidingscentrum.

Dat talen – zéker in de communicatiesector – belangrijk zijn, kunnen onze alumni en professionele contacten uit de media- en communicatiewereld alleen maar beamen. In de bachelor volg je daarom zowel vakken Engels en Frans, specifiek gericht op communicatieprofessionals. Het belang van taal is uiteraard ook essentieel elders in het programma. Je leert zowel mondeling als schriftelijk in het Nederlands te rapporteren over je onderzoek of volgt vanaf het derde bachelorjaar een aantal vakken in het Engels.

Voorts kan je zowel in de bachelor als in de master op Erasmus gaan en in verschillende talen studeren. Bovendien studeer je in een internationale context in één van de meest multiculturele steden ter wereld. Daar kan je optimaal gebruik van maken om verschillende talen te oefenen.

Ja. Een universitair diploma biedt nog steeds de beste garantie om een baan te vinden en een professionele carrière uit te bouwen. Het jongste schoolverlatersrapport van de VDAB geeft aan dat meer dan 96% van de alumni (d.w.z. afgestudeerde studenten) met een master in de communicatiewetenschappen binnen het jaar een baan vindt.

Bovendien toont eigen onderzoek aan dat de VUB-alumni communicatiewetenschappen zowel in diverse sectoren een baan vinden, als over de nodige kennis en vaardigheden beschikken om door te groeien in hun carrière door promotie te maken of een nieuwe job op te nemen.

Eigenlijk begint alles bij jouw eigen interesse en motivatie om je te verdiepen in media en communicatie in de samenleving. We zien dat studenten die er voor willen gaan met succes afstuderen. Als we kijken naar de onderwijsvorm van onze studenten, blijkt dat dat grotendeels ASO is en voor een kleiner deel TSO.

Qua richting zien we dat de meeste studenten in het secundair onderwijs Economie-Moderne talen, Humane Wetenschappen of Latijn-Moderne Talen hebben gevolgd. De overige studenten komen uit een grote diversiteit van andere richtingen.

We vroegen aan mensen uit de mediasector wat de competenties zijn die ze verwachten van net-afgestudeerde communicatiewetenschappers en daaruit blijkt dat ze het meest belang hechten aan het goed en transparant kunnen schrijven en spreken. Informatie kritisch kunnen analyseren en daarna gebruiken is ook key volgens hen.

Daarnaast is een luisterende houding, waarbij stemmen en kennis uit verschillende invalshoeken of disciplines kunnen verstaan, er bruggen tussen slaan, en ze opgelijnd krijgen ook erg belangrijk. Ten slotte, niet verwonderlijk in deze tijden is het vlot kunnen omgaan met digitale media en interesse hebben om op zoek te gaan naar nieuwe media die een meerwaarde zijn in het werkveld.

Praktijk vinden we in de opleiding communicatiewetenschappen erg belangrijk. Hoewel het programma communicatiewetenschappen in een grondige academische opleiding voorziet, zijn inzicht in diverse communicatiesectoren (nieuwsredacties, culturele instellingen, mediabedrijven, digitale marketing, innovatieve ondernemers, etc), de dagdagelijkse praktijk daarin en de uitdagingen waar ze voor staan, cruciaal.

Praktische opdrachten zijn er ook binnen onder meer de Medialabs (meer uitleg hieronder). De opleiding is er wel in de eerste plaats op gericht studenten te vormen tot kritische mediaprofessionals en is dus geen opleiding tot volleerde digital marketeer, radio -of televisiemaker. Desalniettemin is het profiel van onze alumni bijzonder gegeerd bij die beroepssectoren, en waarderen werkgevers vooral de brede inzichten  van onze studenten in de communicatiepraktijk.

Door gastlezingen van filmmakers, digital marketeers, beleidsmakers, CEO’s, ondernemers en allerhande andere experts, brengen we inzichten uit de praktijk binnen in verschillende vakken. Je krijgt ook rondleidingen bij o.a. de VRT, je wordt gegidst langs Brussels bioscopen, bezoekt het Docville-festival, een animatiestudio of Brussels platenlabel, je kijkt achter de schermen van de AB, je kan opnames bijwonen van bv. ‘De Ideale Wereld’ of ‘Vandaag’ of je kan deelnemen aan ‘speeddates’ met afgestudeerde communicatiewetenschappers die hun ervaringen delen. Je formuleert beleidsadviezen voor de VRT, het Kenniscentrum Mediawijs of de Minister van Media in beleidsanalyse, je maakt video-essays of schrijft meer journalistieke stukken als opdracht bij bepaalde cursussen. Door de stage kan je pas echt van de praktijk proeven en word je wekenlang ondergedompeld in een echte werkomgeving.

Medialab is een terugkerend vak in elk jaar van de bacheloropleiding waarin je praktijkvaardigheden aangeleerd krijgt. Het gaat hier in de eerste plaats om vaardigheden die belangrijk zijn doorheen de hele opleiding en het latere beroepsleven van onze studenten:

  • Hoe werk ik goed in groep?
  • Hoe werk ik een goede planning uit?
  • Hoe presenteer ik vlot?
  • Hoe ziet een aantrekkelijke presentatie er visueel uit?
  • Hoe kom ik tot originele en creatieve invalshoeken?

Maar daarnaast willen we je ook laten proeven van de praktijk zelf, en in aanraking laten komen met podcast-technieken en radiomaken, video storytelling en creatief schrijven, datajournalistiek of digitale marketing. Gedurende 8 weken werk je in groep elk jaar aan een concreet project, bijgestaan door coaches, dat voorgesteld wordt voor een professionele jury en waarbij je ook elkaar beoordeelt.

Met een diploma communicatiewetenschappen kan je in bijna alle sectoren terecht. Dat is logisch. Communicatie is voor alle bedrijven en organisaties belangrijk en dat belang neemt alsmaar toe. Ook de sector van de media en de reclame zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid.

Het succes van het diploma communicatie blijkt ook uit de officiële cijfers. Als we naar de concrete sectoren waarin onze studenten terecht komen, blijkt ook we naar diverse sectoren toeleiden. Daarom voorziet de opleiding communicatiewetenschappen aan de VUB ook verschillende afstudeerrichtingen. Commerciële profielen vinden makkelijk hun weg. Ongeveer 40% van onze studenten komt terecht in de reclame, marketing en reclame. De meer sociaal gerichte profielen richten zich op onderwijs, onderzoek, overheid en politiek en vertegenwoordigen eveneens ongeveer 40% van onze afgestudeerden. De creatieve profielen kunnen terecht in de kunstzinnige met ongeveer 3% en en in de mediasector, die goed is voor om en bij de 17% van onze afgestudeerden.

Tijdens een intensief schakeljaar bereiden we je voor op het volgen van één van onze masterprogramma’s. Je krijgt een bad van diverse communicatievakken uit de bacheloropleiding, en daarnaast brengen we je belangrijke wetenschappelijke vaardigheden bij (wetenschappelijke literatuur zoeken en verwerken, onderzoeksvragen ontwikkelen, wetenschappelijk schrijven).

In twee vakken die we ontwikkeld hebben speciaal voor schakelstudenten werken we actief en in kleine groepen aan deze vaardigheden, zodat je met voldoende zelfvertrouwen naar de master kan. Uit ervaring weten we dat schakelstudenten én toekomstige werkgevers de bijkomende wetenschappelijke verdieping erg op prijs stellen.

Met een academische master op zak ben je niet alleen meer gespecialiseerd, maar ook in staat om vraagstukken meer analytisch en strategisch te benaderen. In combinatie met de professionele vooropleiding die je genoot biedt dit een uitstekende startpositie voor je loopbaan.

De juiste studiekeuze in 3 stappen!

Download het e-book

Studeren in semesters


2 x 13 weken les. Dan 2 weken blok. Dan 3 weken examens. De examens zijn in januari en juni. De tweede zit van eind augustus tot midden september.

Flexibel studeren


De vakken waarvoor je niet slaagt, neem je mee naar het volgende jaar en combineer je met nieuwe vakken. Zo krijg je een geïndividualiseerd studietraject. Sommige studenten nemen bewust een deeltijds programma op, bijvoorbeeld om te combineren met een job.

Academische competenties


Uit gegevens gefundeerde conclusies trekken, onderzoek opzetten, uit een probleemstelling de kern halen en helder weergeven. Nieuwe, onverwachte verbanden... Dat zijn allemaal academische competenties en een universiteit als de VUB is dé plaats om die aan te leren.

WAT NA JE OPLEIDING?

Afgestudeerd? Dan ben je klaar om je eerste stappen op de arbeidsmarkt te zetten. Of je kan natuurlijk nog verder studeren. Of als PhD-onderzoeker aan de slag gaan. Keuze genoeg!

Jobuitwegen

Het is vast leuk om te weten dat je met een diploma Communicatiewetenschappen carrièreperspectieven zat hebt. Niet alleen vindt meer dan negentig procent van onze pas afgestudeerden binnen één jaar werk*, een recent onderzoek bij onze alumni (afstudeerjaren 1990 - 2015) wijst ook uit dat de jobs waarin VUB- communicatiestudenten terechtkomen erg gevarieerd zijn (**). Bekijk hieronder het overzicht!

(*)Bron: VDAB, 2017 (**)Bron: OVP Rapport, 2016

Alumna Laurence Baeten


Communicatiewetenschapper

"Durf jezelf in vraag te stellen"

Alumnus Miguel Fernandez


communicatiewetenschapper

“Think outside the box”

Nog concreter? We zetten even de vaakst voorkomende jobuitwegen voor een VUB-communicatiewetenschapper op een rij.

  

Reclame-, PR- en marketingsector


Sociale media verantwoordelijke, digitale strateeg, online marketingmanager, communicatieverantwoordelijke, reclameadviseur, events en promotie medewerker, projectcoördinator

Radio-, televisie- en nieuwssector


Redacteur, reportagemaker, persverantwoordelijke

Telecomsector


Productmanager, IT-consultant (bv. omgaan met digitale veranderingen en journalistieke innovatie), onderzoeker op een R&D-afdeling, communicatiemedewerker

Onderzoek en onderwijs


Wetenschappelijk onderzoeker, marktonderzoeker, leerkracht

Culturele sector


Centrumverantwoordelijke, communicatiemedewerker

Overheid en politieke sector


Beleidsadviseur (bv. medewerker strategisch team), beleidsmedewerker, woordvoerder, kabinetsmedewerker

Eerste stap op de arbeidsmarkt

We kijken erop toe dat we jou op de best mogelijke manier klaarstomen voor elk van de loopbaanperspectieven die een masterdiploma in de Communicatiewetenschappen je biedt. Om de meest complete communicatiewetenschapper in jou naar boven te halen, stellen we dan ook voortdurend de match tussen de academische opleiding en het professionele werkveld in vraag. Wat moet een communicatiewetenschapper weten? Wat moet hij kunnen? We reiken je, naast een opleiding tot kritische wetenschapper een breed gamma relevante en praktijkgerichte (communicatie)vaardigheiden aan. Zo ben je klaar om je eerste stappen op de arbeidsmarkt te zetten. 

Je wil het professioneel helemaal maken? De VUB staat je enthousiast bij, met onder andere workshops en netwerkevents, permanente vormingen en startersseminaries, een eigen Career Center, hulp en tips bij sollicitaties, enzovoort. Kortom, alles voor een carrière als hoogvlieger.

Onderzoek en PhD

Masterdiploma op zak, maar niet meteen zin om de academische wereld te verlaten? Tijdens je studies op een onderwerp gebotst dat je mateloos kan blijven boeien? Een problematiek die je helemaal wilt uitdiepen? Een onderzoeksdomein waarin jij expert wilt worden? Als doctoraatsstudent voer je minstens 4 jaar lang voltijds onderzoek uit aan de universiteit, onder leiding van een promotor. Ook de combinatie met een lesopdracht als assistent behoort tot de mogelijkheden. 

De VUB heeft daarom een groot aanbod van opleidingen die je kan combineren met een baan. Kies voor de combinatie ‘Werken en studeren’ aan de VUB.

School je bij tot leerkracht

Na het behalen van je masterdiploma Communicatiewetenschappen kan je nog verder studeren. Zo bieden we aan de VUB een educatieve master aan in de maatschappijwetenschappen, die je voorbereidt op een job als leerkracht in het secundair onderwijs. 

De educatieve masteropleiding aan de VUB leidt je op om in een omgeving vol diversiteit maximale leerkansen te creëren voor iedere leerling. Vanuit een onderzoekende houding en in team ontdek je met beide voeten in de praktijk hoe je je vakexpertise op masterniveau optimaal in het onderwijs kan inzetten.

Ontdek alle informatie over de Educatieve master op deze pagina

Careercenter


Individueel advies rond cv’s, gesprekstraining en jobmogelijkheden. Ook tijdens je studies!

Check de website

Doctoreren?


VUB telt drie doctoral schools ter ondersteuning van doctorandi. Ze hebben tot doel junior-onderzoekers te stimuleren en te promoten via workshops, seminaries, master classes, …

Dr in spe

Meer weten over onze alumni?

Meer info

Volg de VUB

Op LinkedIn

Een vliegende start

Volgend academiejaar start in de derde week van september. We verwelkomen je graag op een van de onthaalmomenten voor nieuwe studenten tijdens de Kick off the Campus-week. Zo maken we je vanaf dag één wegwijs op de VUB. 

Een groene oase op een steenworp van Brussel stad

Ontdek de campus

Welkom aan de VUB!

Alle info voor nieuwe studenten

Studeren kost geld, informeer je grondig!

Ontdek de financiële steun

Geen twijfels meer?


JE BENT ERVAN OVERTUIGD DAT JE COMMUNICATIEWETENSCHAPPER WIL WORDEN, DAN ZET JE HIER DE EERSTE STAP!

Start je online inschrijving hier

Ga je op kot?

Ontdek alle opties

Brussel geen studentenstad?

Veel meer!

Studentikoziteit

Meer over het studentenleven

Heb je nog vragen over de opleiding?


Blijf er niet mee zitten

Contacteer ons per mail

Neem deel aan een online infosessie

Vanaf maart organiseren we elke maand minstens één online infosessie over de opleiding. Je maakt kennis met enkele gezichten van de opleiding, je krijgt een korte presentatie over de opleiding en we maken uitgebreid de tijd voor een live Q&A zodat al je vragen gesteld én beantwoord kunnen worden.

Hoe reserveer ik mijn plaats voor zo'n infosessie?

Volg onderstaand stappenplan:

  1. Klik op onderstaande link 'Reserveer je plaats' en een nieuwe pagina zal openen
  2. Selecteer het programma bovenaan
  3. Hieronder verschijnt de kalender (per maand). Selecteer een beschikbaar moment (deze verschijnen in het zwart) en selecteer ook het beschikbare uur 
  4. Vul je persoonlijke gegevens in (enkel naam en e-mailadres zijn verplicht) en vergeet niet het GDPR vakje aan te vinken
  5. Klik tot slot op 'reserveer' om je reservatie af te ronden
  6. Je krijgt een bevestigings e-mail en nog een herinnering 24u voor de start van de infosessie met daarin de link naar de online infosessie
  7. Mocht er toch iets mislopen, contacteer ons via mail.

De online infosessie zal doorgaan via Microsoft Teams. Als je niet beschikt over het office-365 pakket dan kan je gewoon deelnemen via de browser versie van microsoft teams. We raden je aan om de link te openen in de browser van Google (Chrome).