Virus aangetroffen bij patiënten met chronisch vermoeidheidssyndroom

Er is goed nieuws voor patiënten met het chronisch vermoeidheidssyndroom. Onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel en van het Belgisch biotechnologiebedrijf R.E.D. Laboratories zijn erin geslaagd de recente Amerikaanse bevindingen met betrekking tot het chronisch vermoeidheidssyndroom te bevestigen.

Amerikaanse onderzoekers van de University of Nevada hebben ontdekt dat de meerderheid van CFS/ME-patiënten (chronisch vermoeidheidssyndroom) drager zijn van een nieuw ontdekt retrovirus, het retrovirus XMRV. Deze onderzoeksresultaten – die dateren van oktober vorig jaar - zijn intussen bevestigd door de Harvard Medical School en het National Institute of Health (NIH).

Nieuw bij het onderzoek onder leiding van prof. Kenny De Meirleir (vakgroep Menselijke Fysiologie) is dat het virus werd aangetroffen bij CFS/ME patiënten uit heel Europa en dat er een immunologische signatuur (soort voetafdruk in het immuunsysteem) is gelijkaardig aan die van symptomatische HIV-patiënten. Deze nieuwe bevindingen zullen op 7 en 8 september a.s. voorgesteld worden op een workshop over XMRV georganiseerd door het NIH in Washington.

“Het lijkt erop dat er voor de naar schatting 17 miljoen CFS/ME patiënten in de wereld nu een einde komt aan een lange lijdensweg inzake de erkenning van hun ziekte,” zegt prof. De Meirleir. “De ontwikkeling van gerichte therapieën is al volop aan de gang, zowel in België als in het buitenland.”

Meer informatie:

Prof. Kenny De Meirleir
Kenny.De.Meirleir@vub.ac.be

Perscontacten

Contacteer de perscontacten van de VUB

Mocht u er niet in slagen de gewenste contactpersoon te vinden, dan kunt u altijd contact opnemen met de persrelaties:
+(32) 473/96 41 37
sicco.wittermans@vub.ac.be