Aguirre baseerde het Monument van Troost op een krantenfoto uit 2003 die een grote indruk op hem naliet. Op de foto zie je een Spaanse politieagent die zijn jas over een aangespoelde bootvluchteling probeert te leggen als een gebaar van troost. De sculptuur heeft ook een biografische dimensie: de vader van de kunstenaar ontvluchtte als kind namelijk de Spaanse burgeroorlog per boot na het bombardement op Guernica.

Het Monument van Troost, dat al vervaardigd werd in 2009, werd in 2019 aangekocht voor de campus van de VUB door rector Caroline Pauwels. Met de plaatsing van deze sculptuur bezegelde de universiteit symbolisch haar intentie om tegen 2021 een "Meelevende Universiteit" te worden. Dat houdt een aantal concrete acties in om het welzijn van haar gemeenschap te bevorderen die uitgevoerd worden met de ondersteuning van de VUB-UGent onderzoeksgroep Zorg rond het Levenseinde. Het initiatief is geïnspireerd door de wereldwijde beweging Charter for Compassion, die compassie centraal stelt en zo de maatschappelijke tendens van groeiende onvriendelijkheid, onverschilligheid en zelfzuchtigheid aanvecht.

De VUB erkent dat situaties van verdriet, overlijden, rouwen, ernstige ziekte en langdurige zorg deel uitmaken van het dagelijkse leven. Hoogleraar Luc Deliens stelde echter vast dat er in de huidige samenleving - waarin het levenstempo zeer hoog ligt - vaak weinig ruimte is voor een woord of daad van troost. Toch is een meelevende omgeving noodzakelijk tijdens ingrijpende momenten in het leven, ook aan de universiteit waar er vaak een grote druk heerst om te presteren en uit te blinken.

Met het Monument van Troost biedt de universiteit haar gemeenschap een concrete bezinningsplek waar je je kan terugtrekken om troost te zoeken bij tegenslag, verlies of verdriet. Aan het kunstwerk wordt er ieder jaar op 19 november, aan de vooravond van de Sint-Verhaegenviering, een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis van overleden werknemers en studenten van de universiteit.

Plan je bezoek

Het Humanistisch Sculpturenpark  is 24/7  toegankelijk en gratis te bezichtigen.

Er is parkeermogelijkheid en het terrein is rolstoeltoegankelijk.

VUB Main Campus

Pleinlaan 2

1050 Elsene

Informatie bij de sculpturen

Bij elke sculptuur vind je een QR-code die naar een audiofragment verwijst. Open de QR-code met je smartphone en ontdek alle verhalen. Breng een hoofdtelefoon mee voor meer luistercomfort.

Permanente sculpturen

Tijdelijke sculpturen