logo

U bent hier

Studeren aan de VUB? Start je inschrijving hier!

Je wilt je inschrijven aan de VUB? Een goed idee: onze universiteit behoort tot de top in België en daarbuiten. We helpen je graag zo vlot mogelijk door de verschillende stappen van het inschrijvingsproces. Vind hieronder hoe en waar je je moet inschrijven.
Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt

Als je nog niet weet voor welke opleiding je wil inschrijven, consulteer dan eerst ons opleidingsaanbod. Je vindt hier een overzicht van alle opleidingen per loopbaan.

Eens je je keuze gemaakt hebt, kan je verder met je online aanmelding.

Ik heb mijn keuze al gemaakt

Eens je beslist hebt voor welke opleiding je wil inschrijven, dien je de volgende stappen te doorlopen.

Online aanmelden
Je kan je thuis aanmelden via onze aanmeldingswebsite. Dit kan je best doen met je eID. Heb je geen eID-lezer? Laad dan zeker beide kanten van je identiteitskaart op.

Tijdens de aanmelding vul je je persoonlijke gegevens in en upload je de nodige documenten.

Als je problemen ondervindt tijdens je aanmelding, ga dan zeker kijken bij onze helpdesk.

Welke documenten heb je nodig?
Je hebt zeker deze documenten nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs (identiteitskaart of paspoort)
  • Je diploma secundair of hoger onderwijs dat toelating geeft tot de opleiding (origineel of gecertificeerde kopie)

! Opgelet: als je al VUB-student bent, log je in met je VUB-account en hoef je niet al je documenten opnieuw te uploaden. We hebben je gegevens nog en kunnen je aanmelding vanop afstand goedkeuren.

Wil je je huidige opleiding verderzetten, dan hoef je geen nieuwe aanvraag in te dienen, maar kan je gewoon herinschrijven.

Wie schrijft zich in? 
Als student dien je zelf aan te melden. We communiceren enkel via het opgegeven e-mailadres.

Waar kan je terecht? 
In de meeste gevallen zal het niet nodig zijn om langs te komen en kunnen we de inschrijving online verwerken. Mocht het toch nodig zijn, dan kan je na afspraak langskomen in gebouw A.

Wat neem je mee? 
Als je niet wil langskomen om de inschrijving te voltooien, zorg er dan zeker voor dat je de nodige documenten uploadt. Kom je toch naar de campus, breng dan zeker je identiteitskaart en diploma mee.

ACADEMIEJAAR 2022-2023: ALGEMENE INFORMATIE

Een online voorinschrijving doen is vierentwintig uur per dag mogelijk.

We proberen je inschrijving eerst vanop afstand te voltooien. Je zal na de toelating het inschrijvingscontract online kunnen tekenen in je Studenten Selfservice. Mocht het toch nodig zijn dat je langskomt, dan zal je hiervoor een persoonlijke e-mail ontvangen.

De inschrijvingsperiode begint op 1 juli en eindigt op 30 september 2022. Zorg er zeker voor dat je de voorinschrijving tijdig start.

Het tweede semester begint op 13 februari 2023. Je kan een voorinschrijving indienen tot 15 februari om in het tweede semester te starten. Indien je een buitenlands diploma hebt, consulteer onze how to apply-pagina.

Als je niet meteen alle documenten kan uploaden, raden we je toch aan al de voorinschrijving in te dienen. Het is ook mogelijk later nog documenten te bezorgen.

Het academiejaar begint officieel op 19 september 2022.

Bij het inschrijven aan de VUB onderteken je (digitaal) een inschrijvingscontract. Hiermee verklaar je je akkoord met het VUB Onderwijs- en examenreglementVanaf het ondertekenen van dit contract ben je student aan de VUB en is studiegeld verschuldigd.

Na het ondertekenen van je inschrijvingscontract en de activatie van je VUB-account, kan je je vakkenpakket samenstellen. Op deze pagina van ons studentenportaal wordt van A tot Z uitgelegd hoe je je vakken kan registreren.

 

HOEVEEL GAAT JE INSCHRIJVING KOSTEN?

Het studiegeld bestaat uit een vast bedrag en een variabel bedrag.

  • Het vaste bedrag is een kost die je éénmaal per academiejaar betaalt.
  • Het variabele bedrag is een specifiek bedrag per studiepunt in je jaarprogramma

Je betaalt dus: het vaste bedrag + (het variabele bedrag x het aantal opgenomen studiepunten)

Bekijk de studiegeldtarieven

 

EEN GOEDE START AAN DE VUB

Om goed te kunnen starten, heb je uiteraard nog een aantal zaken nodig. Je lesrooster en boeken bijvoorbeeld. Al de antwoorden op je praktische vragen omtrent studeren aan de VUB, vind je op één adres: de studentenwebsite student.vub.be

 

VRAGEN

  • Heb je een concrete vraag?
  • Bij wie kan ik terecht voor studiebegeleiding?
  • Wanneer is de deadline om een VUB-kot aan te vragen?
  • Welke mogelijkheden zijn er voor studiefinanciering?
  • Wat heb ik nodig voor een studentenabonnement openbaar vervoer?
  • ....

Check dan zeker het studentenportaal WeAreVUB Student. Geen antwoord te bespeuren? Neem gerust contact op met Infopunt Studenten via info@vub.be of 02/629 2010.

Vragen speciaal over je inschrijving? Contacteer Onderwijs- en Studentenadministratie >>>