logo

U bent hier

Inschrijven voor een creditcontract

Stap 1 :
Creditcontract en toestemming

Met een creditcontract kan je inschrijven om enkele losstaande vakken te volgen aan de VUB. Deze vakken kunnen van eender welk programma binnen eender welke faculteit komen en combineren kan ook. Belangrijk hierbij is wel dat je toestemming moet krijgen van de betreffende faculteit(en). Voor de gekozen vakken waar je toelating voor gekregen hebt, volg je de lessen en leg je examen af. Wanneer je slaagt, krijg je hier voor een zgn. creditbewijs. Opgelet: een creditbewijs wil gewoon zeggen dat je een vak succesvol gevolgd hebt, maar is geen diploma.

Toestemming vragen aan de faculteit.

De toestemming van de faculteit kan je aanvragen met het formulier Toelating tot creditcontractDit vul je in en dien je vervolgens in ter goedkeuring van de studietrajectbegeleider van de betreffende faculteit. Een overzicht van de studietrajectbegeleiders per faculteit vind je hier.

Stap 2 :
Start je inschrijving
ONLINE AANMELDEN

Indien je dat wenst, kan je thuis al een aanmelding indienen op onze aanmeldingswebsite. 

Tijdens de aanmelding vul je je persoonlijke gegevens in en upload je de nodige documenten (zie “Wat neem je mee?”).

Als je een eID-lezer gebruikt en we je diploma kunnen raadplegen op de Databank Hoger Onderwijs, kunnen we je inschrijving afwerken vanop afstand.

Indien niet, zullen we je vragen langs te komen op een van onze campussen.

Heb je graag assistentie? We helpen je graag verder aan onze inschrijvingsbalies.

JE KOMT PERSOONLIJK LANGS

Je hebt een aanmelding ingediend en, ofwel hebben we je gevraagd langs te komen, ofwel wens je persoonlijke begeleiding bij je aanmelding.


Wie schrijft zich in?
 
Als student dien je persoonlijk langs te komen. Het is niet mogelijk om je door een derde te laten inschrijven, ook niet met volmacht.

Waar kan je terecht? 
We nodigen je graag uit om langs te komen op de campus Etterbeek of Jette. Indien je graag de wegbeschrijving opzoekt naar een van onze campussen, kan je die hier vinden.

Wat neem je mee?
Wanneer je langskomt op één van onze campussen, heb je zeker deze deze documenten nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs (identiteitskaart of paspoort
  • Het ingevulde formulier "Toelating tot creditcontract"
  • Het diploma dat eventueel als vereiste werd gesteld (origineel of gecertificeerde kopie)
  • Je NARIC-certificaat dat eventueel als vereiste werd gesteld (origineel)
  • Je taalbewijs Nederlands of Engels

Inschrijven is mogelijk op afspraak.

Inschrijven voor het tweede semester academiejaar 2019-2020 kan van:

  • 27 januari tot en met 14 februari
Stap 3 :
De faculteit registreert je vakken

Je hebt je contract ondertekend en je Net-ID geactiveerd. 

Je vakken worden op basis van je toelatingsformulier geregistreerd door de faculteit. Dit kan je niet zelf.

HOEVEEL GAAT JE INSCHRIJVING KOSTEN?

Het studiegeld bestaat uit een vast bedrag en een variabel bedrag. De gedetailleerde info kan je vinden op ons studentenportaal. Maar om al een idee te geven:

  • Het vaste bedrag is een kost die je éénmaal per academiejaar betaalt.

  • Het variabele bedrag is een specifiek bedrag per studiepunt in je jaarprogramma.

Je betaalt dus: het vaste bedrag + (het variabele bedrag x het aantal opgenomen studiepunten)

EEN GOEDE START AAN DE VUB

Om goed te kunnen starten, heb je uiteraard nog een aantal zaken nodig. Je lesrooster en boeken bijvoorbeeld. Al de antwoorden op je praktische vragen omtrent studeren aan de VUB, vind je op één adres: ons studentenportaal!

Toch niet gevonden wat je zocht?

Neem gerust even contact op via info@vub.ac.be of 02/629 2010.