Het onderwijs aan de VUB is voortdurend in ontwikkeling. Maatschappelijke veranderingen, technische ontwikkelingen, nieuwe inzichten; ze vragen continue om vernieuwingen. Twee van die innovaties zijn een incubator voor student-ondernemers en flexibele collegezalen. Meer informatie over innovaties die de VUB in het onderwijs toepast vindt u in de Facts & Figures 2021 – 2022.

Onderwijsvernieuwingen aan de VUB in de Facts & Figures 2021 - 2022

StartLAB.Brussels is de gezamenlijke incubator voor ondernemende studenten van de VUB en de ULB. StartLAB helpt studenten met de oprichting van hun start-up. Ze ondersteunt aspirant ondernemers vanaf het idee voor een bedrijf tot de lancering ervan. Het programma is ontworpen door ondernemers en bedoeld voor mensen met alle achtergronden. Een businessplan opstellen, een realiteitscheck doen, financiën doorrekenen,  marktkennis; al deze aspecten komen aan bod. Zeker ook welke impact een onderneming op de samenleving heeft.  Al deze diensten zijn gratis, inclusief coaching, netwerken en toegang tot hun co-working space. Meer informatie op de website: https://startlab.brussels.

Flexibele leslokalen

Corona heeft een ware revolutie teweeg gebracht in het onderwijs. Leren op afstand is de normaalste zaak van de wereld geworden en nieuwe technologie maakt onderwijs op maat mogelijk. Dit alles vertaalt zich ook in flexibele leslokalen. Zo zijn er collegezalen met flexi-chairs waardoor de docent eenvoudig het lokaal anders kan inrichten. Werkgroepen? Zet de stoelen in groepjes bij elkaar. College geven? Zet de stoelen in een klassieke halve cirkel. Het kan allemaal in een mum van tijd met de nieuwe materialen die de VUB heeft aangeschaft.

Daarnaast heeft de VUB een opnameruimte waar de docent zelf zijn opnames kan maken zonder dat er technische hulp nodig is. Ook zijn er lokalen waar studenten eenvoudig kunnen samenwerken, omdat ze hun presentaties op de laptops heel gemakkelijk kunnen delen via grote schermen aan de muur. Tenslotte zijn er ook nog lokalen voor gemengd onderwijs. Studenten die niet aanwezig kunnen zijn, kunnen het college dan via camera’s volgen en hun medestudenten kunnen hun op de schermen zien. Heel belangrijk, want er echt live bij zijn, dat is nog steeds de beste leermethode.