In weer een grote stap naar duurzaamheid lanceert de Vrije Universiteit Brussel (VUB) een innovatieve warmtekrachtkoppeling (WKK) op haar campus in Etterbeek. Met een investering van 2 miljoen euro, belooft dit project een significante vermindering in CO2-uitstoot en weer dichterbij de klimaatneutraliteit, het doel van het Klimaatactieplan van de universiteit.

Vanaf 18 december heeft de VUB een nieuwe mijlpaal bereikt in haar duurzaamheidsinspanningen. De universiteit heeft een indrukwekkende 2 miljoen euro geïnvesteerd in een warmtekrachtkoppeling op de Etterbeek campus. Dit systeem is niet alleen een technologisch hoogstandje, maar het draagt ook bij aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot - met ongeveer 1000 ton per jaar.

Klimaatneutraliteit tegen ten laatste 2050

De VUB heeft een duidelijk doel voor ogen: klimaatneutraliteit tegen ten laatste 2050. Het Klimaatactieplan van de universiteit, een ambitieus project gericht op het aanpakken van milieu- en klimaatuitdagingen, speelt een cruciale rol in het bereiken van deze doelstelling.

Maarten Cumps, energiecoördinator bij de VUB, legt uit: “Dit plan helpt onze universiteit om tegen 2030 belangrijke tussentijdse doelen te behalen. Deze zijn in overeenstemming met de wereldwijde inspanningen om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden. De installatie van de warmtekrachtkoppeling is een sleutelelement in dit proces. Het stelt ons in staat om ongeveer 50% van de elektriciteitsvraag op campus Etterbeek zelf op te wekken en draagt bij aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot."

Hoog rendement

De WKK is een efficiënte methode voor energieopwekking, waarbij elektriciteit en warmte simultaan worden geproduceerd uit dezelfde energiebron. Deze specifieke installatie genereert ongeveer 40% elektriciteit en 60% (rest)warmte, waarbij het grootste deel van deze restwarmte wordt gebruikt voor de verwarming van gebouwen tijdens de wintermaanden. In vergelijking met moderne aardgascentrales, die vaak de vrijgekomen warmte verliezen, biedt de WKK van de VUB een aanzienlijk hoger totaalrendement en een aanzienlijke vermindering in CO2-uitstoot.

De helft van de elektriciteit van de campus Etterbeek

De totale investering in het project bedraagt ongeveer 2 miljoen euro, met een verwachte terugverdientijd van slechts 2 jaar, afhankelijk van de energieprijzen. De WKK, een machine van Siemens met een vermogen van 1,6 MWe, zal naar verwachting ongeveer 5000 uur per jaar draaien. Hiermee genereert het ongeveer 6500 MWh elektriciteit, wat overeenkomt met 50% van de elektriciteitsbehoefte van de campus Etterbeek.

De VUB ontvangt op campus Jette de warmte van twee WKK's van het UZ Brussel, elk met een vermogen van 1,0 MWe. Deze stappen benadrukken de toewijding van de VUB aan een groenere, duurzame toekomst.