Op de VUB tuften in 1979 al elektrische auto’s rond waarnaar wetenschappers pionierend onderzoek deden. Met de onderzoeksgroep MOBI staat de VUB nog steeds vooraan op dit terrein. Ze organiseert op 27 maart het seminar “From electric to autonomous vehicles”. Oprichter en directeur van MOBI, professor Joeri Van Mierlo, ziet de elektrische auto langzaam maar zeker de brandstofauto verdringen. Revoluties zijn meestal evoluties.
MOBI seminar 2024 from electric to autonomous vehicles op 27 maart
Waar blijft de autonome auto?
Joeri Van Mierlo: “De autonome auto ontstaat stapje per stapje. Vroeger moest een bestuurder alles zelf doen. Nu hebben de meeste auto’s tal van technische snufjes aan boord die helpen om deels autonoom te rijden. Line keeping bijvoorbeeld, om de wagen binnen het baanvak te houden. Of intelligente lichten die meedraaien als je de bocht neemt. Ook de techniek waardoor een auto spontaan stopt als hij op een voorligger inrijdt, is een voorbeeld van autonoom rijden.”
“In een elektrische wagen zit niet een zakje kleine batterijen, maar 1 gigantische batterij van een paar honderd kilo.”
De vraag is: wanneer gaan auto’s volledig zelfstandig rijden zonder bestuurder? Dat blijft koffiedik kijken. Het gaat hierbij namelijk niet alleen over technologie, maar ook over juridische en morele aspecten. Wie is verantwoordelijk voor het rijgedrag? Beslissingen overlaten aan een computer is een grote stap. Stel dat plots een oude dame de weg oversteekt en aan de andere kant twee kleine kinderen de weg oprennen. Welke kant zwenkt de auto op, als je niet meer kan remmen? Ga je dat aan een computer overlaten of aan de impulsiviteit van de bestuurder zelf? Ik denk dat het nog wel een tijd zal duren voordat dat aan een computer wordt overgelaten. Gevoelsmatig zal men toch willen dat een mens een oogje in het zeil houdt.”
De elektrische auto heeft door de batterij niet zo’n duurzaam imago.
“De batterij heeft nooit een duurzaam imago gehad. Ik heb thuis zo'n zakje staan waar ik al mijn batterijtjes in bewaar om ze te recycleren. We weten dat batterijen niet In de natuur moeten terecht komen. In een elektrische wagen zit niet een zakje kleine batterijen, maar 1 gigantische batterij van een paar honderd kilo.
We moeten die autobatterij recycleren. Dat is niet enkel interessant vanwege het milieu, maar ook uit economisch en strategisch oogpunt. Economisch, omdat voor die batterijen veel dure grondstoffen nodig zijn. Die vinden we niet in België en beperkt in Europa, dus moeten we die gaan halen in andere landen. Gelukkig zijn de materialen voor de batterij te recyclen. Waardoor je je onafhankelijker van de producent maakt. Bij aardolie heb je dat niet."
"Je ziet nu hoe die barrières voor elektrisch rijden één voor één aan het afbrokkelen zijn."
"Als je het totale plaatje bekijkt en zelfs rekening houdt met de milieu-impact van batterijen, dan zijn elektrische wagens nog steeds interessanter voor het milieu dan brandstofauto’s. De wetenschappelijke analyses daarvoor nemen de hele levenscyclus van een auto onder de loep: niet enkel de uitlaatemissies bij het gebruik van het voertuig, maar ook de uitstoot tijdens de productie van de elektriciteit en de productie van het voertuig zelf. Als je dat allemaal optelt, dan zie je dat elektrische wagens in België drie tot vier keer beter scoren dan de klassieke technologieën.”
Hoe staat het met de strijd tussen de brandstofauto en de elektrische auto?
“In mijn visie is die strijd gestreden. De VUB is een pionier in elektrische wagens. We hebben tien jaar geleden analyses gedaan naar consumentengedrag en onderzocht wat de belangrijke barrières zijn voor de introductie van elektrische voertuigen. Je ziet nu hoe die barrières voor elektrische rijden één voor één aan het afbrokkelen zijn. De kostprijs van de batterij is tien keer goedkoper geworden in tien jaar tijd. Toen konden ze nog maar 100 kilometer ver rijden, tegenwoordig 4 à 500 kilometer. De aankoopprijs is nu een belangrijke bottleneck maar die zal verder dalen. Ik verwacht dat de prijs van een batterij nog met een factor tien zal dalen tegen 2030, waardoor de wagen ook stukken goedkoper wordt. De elektrische auto zal uiteindelijk de brandstofauto verdringen.”
“Ik denk dat Europa op termijn strenger zal zijn voor geïmporteerde auto’s.”
Kan Europa de strijd om de elektrische auto met de VS en China aan?
“In de Verenigde Staten gaat de ontwikkeling trager. Amerikanen rijden graag in grote pick-up trucks en de weerstand tegen verandering is wat groter dan in Europa. Maar in Azië, en in China in het bijzonder, gaat het in een enorm tempo vooruit. China heeft in het verleden overal ter wereld strategische mijnen met batterijgrondstoffen in portefeuille genomen. Dus ze beschikken over de grondstoffen voor hun productie. Ze produceren de voertuigen op een goedkopere manier dan wij. Ik vermoed dat de kwaliteit ook iets minder is dan de Europese, maar ze zijn zeker een belangrijke concurrent voor de Europese auto-industrie.
De kwaliteitsvolle wagens komen nog steeds uit Europa. We zijn ook gekend voor de afwerking van het voertuig, het hoogwaardige interieur en de kwaliteit van aandrijving. Europa is ook heel streng voor batterijen en hoe de materialen voor de batterijen worden ontgonnen. Ik denk dat Europa op termijn strenger gaat worden voor geïmporteerde auto’s. Die zullen aan dezelfde milieuregels moeten voldoen. Ik verwacht dat in Europa meer protectionisme voor de eigen merken zal ontstaan.”