De Facts & Figures van de Vrije Universiteit Brussel voor het academiejaar 2021-2022 zijn verzameld. Het is een handig overzicht geworden van het reilen en zeilen aan de VUB. Ook heel geschikt om in een presentatie te verwerken. Een van de onderwerpen die in de Facts & Figures 2021-2022 aan bod komen, is ReFlex. Dit is niet de titel van een popsong of een onwillekeurige reactie, maar een essentieel onderdeel van de inclusiviteit waar de VUB voor staat.

ReFlex betekent Redelijke Flexibiliteit. Hieronder vallen allerlei aanpassingen aan onderwijs- of examenregelingen die nodig zijn om studenten gelijke kansen te geven. Het ReFlex-statuut is voor studenten met een functiebeperking, leerstoornis of chronische ziekte, maar ook wanneer je je eigen zaak aan het opstarten bent of je in een situatie bevindt die studeren minder vanzelfsprekend maakt.

Studenten met een erkend ReFlex-statuut kunnen bijvoorbeeld op meer tolerantie voor schrijffouten rekenen, of de mogelijkheid krijgen zelf je plaats te kiezen in een examenlokaal of op begrip wanneer je niet aanwezig kan zijn in de les. Let op: enkel als het erkend is, toegespitst op de specifieke situatie en vantevoren afgesproken. Meer informatie vind je op de website.

Volgens de cijfers die in de Facts & Figures 2020-2021 verzameld zijn, telt de VUB 811 studenten met een ReFlex-statuut. Dat is vier procent van alle studenten.