NL | EN

Deze pagina bevat een uitgebreid verslag van de "architectuurreis 2012-2013: Kopenhagen" geschreven door de studenten Meryem Bakalli en Linde Maes.

Architectuurreis Kopenhagen 2012-2013

Van zaterdag 30 maart tot donderdag 4 april trok een mooie bende van 39 architectuurstudenten en twee begeleiders naar Kopenhagen, de stad van de kleurrijke gevels, vele fietsers, lego, design en Arne Jacobsen. Hieronder vindt u een kort overzicht van wat ze daar beleefd hebben. Hopelijk kunnen diegenen die er niet bij waren zich zo een beeld vormen van wat ze gemist hebben. Diegenen die er wel bij waren kunnen de fantastische ervaring nog eens herbeleven!

Meer info:

Zaterdag 30 maart
HET VERTREK

Op zaterdag 30 maart verzamelden we met z'n allen in de luchthaven van Zaventem. Iedereen raakte vlot vlucht SK1594 richting Kopenhagen op. Sommigen onder ons hadden wat schrik op het vliegtuig, maar iedereen landde veilig op bestemming. In het hostel, the Generator, werden we verwelkomd met een Bunny feestje. Diezelfde avond maakten we ook al meteen kennis met de vriendelijke directheid van de Denen, toen één van onze studenten besloot om het rookalarm op zijn kamer even uit te testen. De persoon in kwestie en zijn roommates kregen alvast hun bijnaam voor de rest van de week: de probleemkamer. Een van de vele andere bijzondere gebeurtenissen van deze avond was Waldo's allereerste bezoek aan McDonalds en volgens ons heeft hij de smaak te pakken!

Zondag 31 maart
HAVENERFGOED VERSUS HEDENDAAGSE ARCHITECTUUR

Na een eerste nachtje slapen, al dan niet in Deens gezelschap, gingen we voor het eerst de stad verkennen. Enkele van de bezochte locaties waren The Royal Theater Playhouse, de kades van Nyhavn, The Black Diamond, Danmarks Nationalbank, Slotsholmen, SEB Headquarters, Dansk Arkitektur Center en The Opera House met bijhorend paviljoen. In het kader van de veelzijdigheid van Kopenhagen was er die dag ook onze eerste kennismaking met vrijstaat Christiana, waar we jammer genoeg geen foto's mochten nemen.

Maandag 1 april
HISTORISCH KOPENHAGEN

Happy birthday Stijn! Vandaag stond de wandeling in het teken van de geschiedenis van de stad. Hierbij passeerden we onder andere de gele huisjes van Nyboder, het citadel van Frederiksstaden, de Koninklijke residentie Amalienborg (waar geen enkele van de vier wachters door ons met rust werd gelaten), Marmorkirken (waar een voorbijganger onze groepsfoto mocht nemen met Arch's groene iPad) en Rundetårn (een toren met een nogal eigenwijze interpretatie van het naar boven gaan). Ook enkele beroemde monumenten, zoals de Gefionspringvandet (fontein van Gefion), kruisten ondertussen ons pad. Iedereen was ook zwaar onder de indruk van Den Lille Havfreu (De Kleine Zeemeermin). Via de Strøget, de grootste voetgangerszone in Europa, waar enkele talentvolle en minder talentvolle muzikanten voor wat achtergrondmuziek zorgden, trokken we tenslotte richting het Rådhuspladsen, met het Rådhus (stadhuis) en uitzicht op het een na oudste (maar veel te dure) pretpark ter wereld: Tivoli.

's Middags was er tijd voor een strandwandeling langs het Amager strand, waarbij we onder andere het openbaar zeebad Kastrup Søbad Seawater konden bezichtigen (in het gezelschap van enkele naakte ijsberen). Vanaf het strand hadden we ook een prachtig zicht op Øresund Bridge, het opvallendste onderdeel van de 16 kilometer lange verbinding tussen Denemarken en Zweden.

's Avonds konden sommigen meegenieten van gratis optredens in Sam's bar (Denemarkens oudste karaoke bar), zoals dat van Queen (a.k.a. Anselm en Ruben) die exclusief Bohemian Rhapsody voor ons brachten.

Dinsdag 2 april
HEDENDAAGSE STADSONTWIKKELING

Deze morgen kregen we een rondleiding van de enthousiaste Kaspar in Nordhavn. Hij deelde ons met fierheid de prestigieuze plannen van de Denen mee voor de verdere ontwikkeling van de haven als nieuw stadsdeel en nam ons ook even mee op de bouwwerf.

's Middags trokken we naar Ørestad, waar studenten Marie en Viktor ons hun veel te awesome studentenresidentie (Tietgenkollegiet) lieten zien, de vergelijking met de Brusselse studentenkoten was redelijk confronterend. Het Bella Sky hotel, een volgende stop, werd minder geapprecieerd, wel was iedereen dan weer wild van de met fatboys gevulde slaappotten in de middelbare school Ørestad Gymnasium. Andere stops in Ørestad waren nog The Mountain Dwellings, The VM Houses, de Signalhuset en het winkelcentrum Field's. De uitputtende wandeling werd afgesloten met een zonsondergang aan het 8 House van BIG architects.

Woensdag 3 april
MODERNISTISCHE ARCHITECTUUR EN MODERNE KUNST

Vandaag konden we het erfgoed van Arne Jacobsen bezichtigen, samen met een Deens klasje elfjarigen, dat meerdere malen ons pad kruiste. Bezienswaardigheden uit de hand van Jacobson waren onder andere het Skovshoved Petrol Station, de Søholm Row Houses, de Bellavista woonwijk en het Bellevue Theater. Ook vandaag, onder een stralende zon, hielden niet alle Denen hun kleren aan. 's Middags bezochten we het Louisiana museum, waar we naast Pop Art en andere moderne kunst ook het indrukwekkende werk van Tara Donovan konden bezichtigen. 's Avonds wierpen de meesten zich voor de laatste keer in het bruisende nachtleven van Kopenhagen. Zo zong de probleemkamer Call Me Maybe voor ons, op het ondertussen vertrouwde karaokepodium van Sam's Bar.

Donderdag 4 april
DEENS DESIGN EN TERUGREIS

Happy birthday Lien! Op deze laatste ochtend in Kopenhagen trokken we naar het Denmark Design Museum, een museum vol met stoelen, maar geen enkele waar men mocht op gaan zitten. Daarna besteedde iedereen op zijn eigen manier zijn of haar laatste kronen. Omstreeks 20u vertrokken we met vlucht SK2593 terug naar het lelijke België. Na een laatste groepsfoto, met bijhorend applaus voor de fotograaf van dienst ging iedereen terug zijn eigen weg.

Nog enkele tips voor mensen die ook een trip naar Kopenhagen overwegen

• Deense taxi's rijden meestal niet tot Brussel.
  • Oefen de plaatselijke topschijf 'Julia' in voor je een karaokebar binnenstapt.
  • Zing geen Happy Birthday in de metro; Deense kindjes worden er erg emotioneel van.
  • Waar het koud is kan men ook verbranden; neem wat zonnecrème mee.
  • Laat de dop van je camera niet in een waterpartij vallen.
  • Walkie Talkies brengen mensen dichter bij elkaar.
  • Wie graag op zebra's jaagt, komt hier zeker en vast aan zijn trekken!

Met veel dank aan Waldo, Kelvin, Siemen en Lennert !