“Je eigen wagen niet gebruiken tijdens de maand juni, lukt jou dat?” 

VUB-Prof. Mobiliteit Cathy Macharis lanceerde het idee in de Standaard met Nieuwjaar als een goed voornemen en ging met Netwerk Duurzame Mobiliteit in zee om de campagne mee te lanceren. De campagne wordt gelanceerd onder de noemer ‘30 dagen minder wagen’. Vlamingen warm maken om dertig dagen lang hun auto te laten staan en te proeven van alternatieven, dat is het doel. Het gaat er dus om om vastgeroeste en soms onzinnige verplaatsingsgewoonten doorbreken door een maand lang te experimenteren met meer duurzame opties.

Of je nu nieuwe fiets- en wandelroutes richting de bakker of het werk wil ontdekken, meer wil besparen op verplaatsingskosten of mee het verschil wil maken voor het milieu: elke reden is goed om je eigen wagen minder te gebruiken, aldus de campagnetekst. De cijfers spreken boekdelen. Volgens het Departement Mobiliteit en Openbare werken verplaatsen Vlamingen zich gemiddeld 2,4 keer per dag en doen ze dat in 65 procent van de gevallen met de auto. Opvallend: ook voor meer dan de helft (52 procent) van hun verplaatsingen van vijf kilometer of minder kiezen Vlamingen voor de wagen terwijl ze daar evengoed de fiets kunnen voor nemen, of kunnen wandelen. 

Andere cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel leren ons dat er op 1 augustus 2021 in België bijna zes miljoen personenwagens waren ingeschreven. De afgelopen tien jaar steeg het aantal wagens jaarlijks gemiddeld met bijna 1 procent. "Nochtans staan die voertuigen 95 procent van de tijd stil”, weet Macharis. “Veel mensen bezitten een auto, terwijl er heel wat voordelen verbonden zijn aan de fiets, het openbaar vervoer en deelmobiliteit." 

Als ambassadrice van de campagne nam Macharis eerder zelf al de proef op de som. Sinds november 2021 zet ze haar elektrische auto aan de kant en merkt ze dat ze minder stress heeft en veel vaker wandelt. Ze fietst nu naar het werk en gebruikt autodeeloplossingen, maar enkel als dat echt nodig is.

Geïnteresseerden kunnen online inschrijven. Daarna ontvangen ze info over apps rond deelmobiliteit, krijgen ze suggesties over wandelingen in de buurt en inspiratie voor winkelbezoeken zonder wagen.

"Een leuk extraatje van vaker beroep te doen op alternatieve mobiliteit is dat je bijvoorbeeld ook heerlijke Groene Haltewandelingen tussen stations ontdekt dankzij het systeem van TreinTramBus op de NMBS-website", zegt Macharis.

"De campagne eindigt officieel eind juni maar idealiter evolueren we naar alle dagen minder wagen", besluitLaura Berthoudcampagnecoördinatorbij het Netwerk Duurzame Mobiliteit. "Daarom gaan we de ervaringen van alle deelnemers bevragen. Wij zorgen ervoor dat hun stem met een megafoon bij onze beleidsmakers terecht komt." 

Deelnemers kunnen voor aanvang van de campagne, tijdens en erna deelnemen aan een korte survey waarin er gepeild wordt naar hun ervaringen. Die input zal gebruikt worden om in de nabije toekomst specifieke beleidsaanbevelingen te doen. Het Netwerk Duurzame Mobiliteit werkt voor die adviezen nauw samen met de VUB-onderzoeksgroep Mobilise (deel van het Mobility, Logistics & Automotive Technology Research Centre of MOBI) waar Macharis aan het hoofd staat. Voor “30 dagen minder wagen” krijgt Netwerk Duurzame Mobiliteit de steun van vier mobiliteitspartners: De Lijn, NMBS, Blue-bike en Cambio. De campagne kan ook op politieke steun rekenen. 

Inschrijven voor de campagne kan hier