Een uniek openluchtmuseum op de VUB Main Campus

De start van meer kunst op de campus

Ruim veertig jaar geleden, in 1980, schonk de Oudstudentenbond van de VUB een eerste sculptuur. Dit was de start van het Humanistisch Sculpturenpark en haar collectie openluchtsculpturen. Het doel van de verenigde oud-studenten was in de eerste plaats om van het universiteitsterrein een mooiere plek te maken. Sinds de VUB zich in 1969 afsplitste van de ULB werden er op het voormalige militaire oefenplein in Etterbeek verschillende functionele, grijze gebouwen opgetrokken. Tijdens die beginjaren was er maar weinig aandacht voor de aanleg van de omgeving. De komst van de eerste openluchtsculptuur bracht daar verandering in.

Plan je bezoek

2022_Georges DOBBELS - Geen titel (1980)_Humanistisch Sculpturenpark_Etterbeek_VUB

Permanente sculpturen

Een humanistische insteek

De verzameling openluchtsculpturen wordt tot op vandaag verder uitgebreid dankzij het initiatief en de expertise van emeritus professor Willem Elias. Tijdens zijn loopbaan aan de VUB streefde hij naar meer kunst op de campus. Zo ontstond er door de jaren heen een universitaire sculpturencollectie met een humanistische insteek. De kunstenaars in het Humanistisch Sculpturenpark zijn niet enkel invloedrijke namen uit de Belgische kunst, maar ze worden ook beschouwd als vrijdenkers pur sang. Ze geven met hun kunst uiting aan principes zoals vrij onderzoek, vrijzinnigheid, wetenschap, democratie, vriendschap en compassie.

De permanente sculpturen

Ontdek alle permanente openluchtsculpturen, waar ze te vinden zijn en welke boodschappen ze uitdragen. Dit overzicht geeft de veertien sculpturen weer in chronologische volgorde van hun plaatsing op de campus en vormt zo een visuele tijdlijn van het ontstaan van het Humanistisch Sculpturenpark.

Plan je bezoek

Het Humanistisch Sculpturenpark  is 24/7  toegankelijk en gratis te bezichtigen.

Er is parkeermogelijkheid en het terrein is rolstoeltoegankelijk.

VUB Main Campus

Pleinlaan 2

1050 Elsene

Informatie bij de sculpturen

Bij elke sculptuur vind je een QR-code die naar een audiofragment verwijst. Open de QR-code met je smartphone en ontdek alle verhalen. Breng een hoofdtelefoon mee voor meer luistercomfort.

Een persoonlijke rondleiding volgen?

Vraag een rondleiding aan bij Bjorne.