Ik heb het gevoel dat een grote groep studenten op de VUB zich niet bewust is van Brussel
Dinsdag. Een herfstochtend in zijn nadagen. De VUB-esplanade bruist van de studenten die hun weg zoeken naar de aula’s. Ze bewegen zich haastig voort, hun voeten op de stenen stampend tegen de koude. Het is bijna winter. En wij lopen Bill Ghewy, student Geschiedenis en als Vlaming wonende in Brussel, tegen het lijf.
“Als ik kijk naar de mensen op onze campus, heb ik meer het gevoel dat de jongeren die naar Brussel komen, niet echt veel van de stad kennen, ook al wonen ze hier of zitten ze op kot. Daarom zou het mooi zijn als de stad Brussel en de VUB, toch twee aparte werelden, meer zouden samenkomen. Dat de spreekwoordelijke brug een beetje verkleind wordt. Brussel is immers een mooie, rijke stad; op cultureel en intellectueel vlak heeft ze veel te bieden.
Ik heb het gevoel dat veel jongeren op de campus de wereld naast de VUB niet goed begrijpen. Dat sluit ook aan bij mijn ideeën over een intensievere samenwerking tussen de VUB en de ULB. Zo heb ik Frans gekozen als minor, en zou het heel interessant zijn om ook vakken aan de ULB te hebben. Onze campussen liggen vlakbij, dus geografisch bekeken is de kloof niet groot, maar toch is er voorlopig te weinig samenwerking tussen beide faculteiten.
Ik denk dat zo’n samenwerking de studenten ook meer uitdaagt om vrij te denken. Er heerst namelijk aan de ULB toch een andere mentaliteit dan aan de VUB. Eigenlijk zou ik dus weg willen trekken van de eerder ‘Vlaamse identiteit’ op de VUB. Voor een vrije universiteit is het toch interessant om die ‘kliekjes’ weg te laten smelten en een inkijk op het campusleven op de ULB aan zijn studenten te bieden.
Naar aanleiding van 50 jaar VUB gaf prof. dr. Martina Temmerman haar studenten voor het vak Inleiding tot de journalistieke genres de opdracht kleine portretjes te maken van mensen op of rond de campus. De opdracht Humans of the VUB leverde een leuke ‘snapshot’ van de universiteit op - een dwarsdoorsnede van het leven op en rond de campus anno 2019/20.