Praktisch

woensdag, 4 februari, 2026 - 09:30 tot 16:00
VUB Main Campus Etterbeek
Pleinlaan 2
1050 Elsene
mentoren gratis, niet-mentoren €25,00
Inschrijving tot 

Op woensdag 4 februari '26 organiseert MILO, de lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Brussel, een inspirerende mentorendag voor mentoren en stagecoördinatoren die studenten dit academiejaar begeleiden en/of vorig academiejaar begeleid hebben. Ook andere geïnteresseerde leerkrachten zijn van harte welkom! 

Wat mag je verwachten? 

  • 9u30 - 10u: Onthaal met koffie
  • 10u - 12u: Je krijgt een helder overzicht van het traject van de verkorte educatieve master. We lichten het stageconcept toe en gaan dieper in op de grootste vernieuwing van dit academiejaar: het gebruik van een portfolio als begeleidingsinstrument voor onze student-leraren.
  • 12u - 13u 30: Lunch in VUB-resto
  • 13u30 -15u30: We organiseren een waaier aan algemeen pedagogische en vakdidactische workshops, afgestemd op verschillende onderwijsvakken. Een uitgelezen kans om kennis te verdiepen, ervaringen uit te wisselen en inspiratie op te doen.
  • 15u30-16u: Netwerkmoment met koffie en versnapering

Belangrijk om te weten:

  • Deelname is gratis voor mentoren en stagecoördinatoren die dit academiejaar een student begeleiden en/of vorig academiejaar begeleid hebben.
  • Mentoren en stagecoördinatoren kunnen bovendien gratis een collega uitnodigen voor de mentorendag.  

Let op: ook mentoren en stagecoördinatoren geven hun keuze voor de workshops door bij inschrijving. 

  • Ben je geen mentor of stagecoördinator ?
    • Dan kan je ervoor kiezen om in te schrijven voor het namiddaggedeelte (13u30-16u).
    • Je mag twee keuzes doorgeven. 
      Prijs: €25 (inclusief koffie en versnapering). 

Bij minder dan 5 inschrijvingen wordt een workshop geannuleerd en kan je aansluiten bij je tweede keuze.

Workshops 1 - 6

Workshop 1: Recht in je lessen – praktisch en laagdrempelig 

Breng juridische competenties tot leven in je klas. 
Recht is overal aanwezig in onze maatschappij en ook in heel wat leerplannen van het secundair onderwijs. Hoe kan je op een laagdrempelige manier recht integreren in je lessen? In deze workshop leer je op een inductieve wijze juridische competenties toepassen in je eigen, al dan niet juridisch, onderwijs. 
Doelpubliek: leerkrachten secundair onderwijs. 
Lesgever: Anja Schoeters 

Workshop 2: Vakgroepwerking als hefboom voor onderwijskwaliteit 

Samen sterk: vakgroepwerking die het verschil maakt. 
Hoe kan je als vakgroep bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs? In deze sessie ontdek je hoe vakgroepen werken, welke taken ze hebben en hoe data en Smartschool Analytics een sleutelrol spelen. Met concrete praktijkvoorbeelden leer je hoe vakgroepen ontwikkelingsschalen, feedback en jaarplannen inzetten om onderwijskwaliteit te verbeteren. 
Doelpubliek: leerkrachten secundair onderwijs, vakgroepvoorzitters. 
Lesgever: Maarten Toeback 

Workshop 3: Coachend handelen in de klaspraktijk 

Van mentor naar coach: versterk eigenaarschap bij leerlingen
Ontdek de kracht van coachend handelen zoals beschreven in ’Inspirerend coachen’ van Jef Clement. Je oefent coachingsvaardigheden in een echt gesprek en leert hoe actief luisteren, confronteren en uitdagen het leren versterken. We vertalen deze principes naar de klaspraktijk en creëren een gedeelde taal voor begeleiding. 
Doelpubliek: Leerkrachten secundair onderwijs en mentoren  
Lesgever: Heike Beckers 

Workshop 4: Help, ik ben mentor voor de eerste keer! 

Zet je eerste stappen als mentor met vertrouwen. 
Voor het eerst mentor? In deze workshop maak je kennis met de begeleidingsdocumenten van onze lerarenopleiding en verken je het verwachtingspakket. Aan de hand van casussen bespreken we uitdagingen en kwaliteiten die je kan inzetten om onze stagiairs optimaal te begeleiden. 
Doelpubliek: mentoren en aanvangsbegeleiders 
Lesgever: Maggy Brusselmans  

Workshop 5: De kracht van videoreflectie in de klaspraktijk 

Zie meer, leer meer: versterk je onderwijs met videoreflectie. 
Videoreflectie is een krachtige, evidence-informed methodiek die leerkrachten ondersteunt om hun klaspraktijk te verdiepen, en daarbij zowel brede basiszorg als verhoogde zorg kan versterken. In deze workshop leer je hoe het analyseren van lesfragmenten leidt tot inzichten, professionele gesprekken en duurzame groei. We vertrekken vanuit praktijkervaringen uit de projecten VideoKLuB en Blackbox, waar videoreflectie wordt ingezet bij klasmanagement en aanvangsbegeleiding. Zo ontdek je de meerwaarde voor individuele leerkrachten én schoolteams.
Doelpubliek: leerkrachten secundair onderwijs, mentoren, schoolteams. 
Lesgever: Tim De Smet 

Workshop 6: Wiskundige problemen oplossen – strategieën en heuristieken 

Maak van probleemoplossend denken een kracht in je klas. 
Probleemoplossend denken is verankerd in het curriculum en speelt een sleutelrol in eindtermen en centrale toetsen. In deze sessie verkennen we Polya’s oplossingsstrategie en heuristieken om leerlingen te ondersteunen bij het oplossen van wiskundige problemen. 
Doelpubliek: leerkrachten wiskunde  
Lesgever: Tom Dierckx 

Workshops 7 - 11

Workshop 7: AI in de taalles – kansen en kritische kanttekeningen 

Ontdek hoe AI jouw taallessen kan versterken. 
AI is realiteit in het onderwijs. Hoe kan je als taalleerkracht AI-tools zoals ChatGPT inzetten voor voorbereiding, lessen en evaluaties? In deze interactieve sessie bekijken we praktische toepassingen, bespreken we meerwaarde en kritische kanttekeningen, en wisselen we ervaringen uit. 
Doelpubliek: leerkrachten moderne vreemde talen (beginners in AI). 
Lesgever: Pascale Fierens 

Workshop 8: STEM en sport in actie met het 5E-model 

Breng STEM tot leven via sport en het 5E-model. 
Hoe verbind je STEM en sport op een creatieve manier? In deze workshop maak je kennis met het 5E-sciencemodel en werk je rond een casus over kogelstoten en spiervermoeidheid. Je voert zelf metingen uit, brainstormt over vertaling naar je eigen praktijk en neemt concrete lesmaterialen mee naar huis. 
Doelpubliek: leerkrachten STEM, wetenschappen en LO 
Lesgever: David Maquenne

Workshop 9: Leerlijnen in PAV: hoe ga je daar als vakgroep mee aan de slag? 

Leer sterke leerlijnen uitschrijven voor PAV. 
We zoomen in op het KABOEM-model – een wetenschappelijk onderbouwd kader voor het ontwerpen van effectieve leeromgevingen in de B-stroom en A-finaliteit. Je ontdekt hoe de bouwstenen van dit model bijdragen aan krachtig en betekenisvol leren binnen PAV. Daarnaast focussen we ook op samenwerking binnen de vakgroep. We verkennen hoe leerlijnen houvast bieden voor leerkrachten en leerlingen, en hoe ze structuur én ruimte voor creativiteit creëren. Met behulp van ontwikkelkaarten zetten we samen stappen om leerlijnen uit te schrijven die praktijkgericht en inspirerend zijn. 
Doelpubliek: leerkrachten PAV, vakgroepteams. 
Lesgevers: Jelle Van Herreweghe en Nathalie Michalek  

Workshop 10: Burgerschap ligt voor het grijpen!

Onroerend erfgoed is (niet) louter voor geschiedenisleerkrachten.
Onze gemeenten tonen een rijke waaier aan monumenten: standbeelden, oorlogsmonumenten, gedenkstenen… Wat vertellen deze monumenten over het verleden? En meer, wie bepaalt wat er in de publieke ruimte getoond mag worden? In dit project vertrekken we vanuit de ‘stille getuigen’ van de Menselijke Zoo van Tervuren uit 1897. Via een tentoonstelling en een advies aan de burgemeester van Tervuren proberen leerlingen niet alleen een gevoelige en vergeten geschiedenis onder de aandacht te brengen, maar willen ze ook mee bepalen wat op welke manier getoond moet worden in de publieke ruimte. Tot slot bekijken we hoe je aan de slag kan gaan met gecontesteerde geschiedenis uit jouw schoolomgeving.vvoor leerkrachten en leerlingen, en hoe ze structuur én ruimte voor creativiteit creëren. 
Doelpubliek: leerkrachten geschiedenis en burgerschap 
Lesgevers: Iris Gysels

Workshop 11: Virtual reality in de les LO

VR in de LO-les: Innovatie die beweegt
Tijdens deze interactieve workshop nemen we je mee in de wereld van Virtual Reality (VR) en tonen we hoe deze technologie jouw LO-lessen naar een hoger niveau tilt. Gebaseerd op het Erasmus+ Sport project VIBES (Virtual reality sports Interaction Between European Schools), presenteren we het gloednieuwe E-book en de MOOC die speciaal ontwikkeld zijn voor LO-docenten. Ontdek zelf hoe VR leerlingen motiveert en actief betrekt bij sport en beweging en leer hoe je ze praktisch kunt integreren in jouw lessen. 
Doelpubliek: leerkrachten lichamelijke opvoeding secundair onderwijs  
Lesgever: Wouter Cools, Daan Vaesen en Marc Sarens