Lang moet Saddaf, master in de klinische psychologie (2017) en specifieke lerarenopleiding of Educatieve master (2018) niet nadenken als we haar vragen waarom ze destijds aan de VUB kwam studeren: “Los van het feit dat ik in Brussel woonde, herinner ik me nog mijn allereerste bezoek tijdens een lente-infodag. Sindsdien was ik meteen verkocht voor deze fantastische campus. Daarbovenop had de VUB voor mij dan ook de extra troef dat het de enige universiteit was die biologische psychologie aanbood, waardoor mijn keuze snel gemaakt was”.
Waarom Saddaf voor Psychologie koos was voor haar een evidentie. “Ik was altijd al geïntrigeerd door de wijze waarop mensen denken en hoe dit hun gedrag beïnvloedt. Psychologie sloot daar qua studie dus perfect bij aan. Gedurende mijn master specialiseerde ik mij vervolgens in de klinische biologische psychologie omdat ik zo de link tussen de hersenen, de fysiologie en het gedrag kon bestuderen”. De lerarenopleiding kwam er achteraf nog even bij omdat ze als kind al altijd droomde van lesgeven. “Ik ben eigenlijk ook enorm fier dat ik mijn studies aan de VUB heb kunnen afronden. Ik heb hier vooral mezelf leren kennen. Kritisch denken werd hier zeer sterk gemotiveerd, net als open staan ten opzichte van nieuwe dingen en andere mensen. Dat zijn echt dingen die ik enorm apprecieer en meeneem in mijn verdere loopbaan”.
“Ik ben enorm fier dat ik mijn studies aan de VUB heb kunnen afronden”
“Bovendien heb ik aan de VUB echt vrienden voor het leven gemaakt. Het leven op de campus als student is nu dan ook hetgeen ik het hardst mis in mijn professionele leven. Die toffe momenten, op of buiten de campus, samen met mijn vrienden. Het vrij zijn om te doen wat je wilde. Dat is zeker iets wat verandert wanneer je gaat werken. Ik mag dus blij zijn dat ik de kans gekregen heb om verder te studeren en zo mijn dromen waar te maken.”
De studie-inspanningen leverden ook snel resultaat op voor Saddaf. “Na het behalen van mijn diploma in de klinische psychologie kreeg ik al vlug enkele aanbiedingen vanuit HR of psychologische centra. Maar aangezien ik besloten had nog een lerarenopleiding bij te volgen, ging ik daar niet op in. Uiteindelijk ben ik na het diploma van de lerarenopleiding ook veel vlotter dan gedacht aan een job geraakt als leerkracht. Je hoort me dus zeker niet klagen. Vandaag probeer ik mijn opdracht als leerkracht Gedragswetenschappen te combineren met een job als klinisch psychologe. Zo heb ik het gevoel dat mijn ervaring als psychologe mij helpt om mensen beter te begrijpen, iets te betekenen en het verschil te maken in mijn job als leerkracht”.
Benieuwd naar het verhaal van Saddaf? Volg haar deze week op de Instagram account van de VUB.