Projectpromotor prof. Lieselot Vanhaverbeke: “Op de Brussels Health Campus verblijven, op een totale oppervlakte van 32 ha, duizenden studenten en zijn dagelijks 5.000 medewerkers actief. Het universitair ziekenhuis met jaarlijks bijna 400.000 raadplegingen en meer dan 30.000 hospitalisaties krijgt elke dag vele honderden patiënten en bezoekers over de vloer. Op deze campus heb je niet alleen de VUB-faculteit Geneeskunde en Farmacie en het UZ Brussel, maar ook de Eramsushogelschool, een lagere school, een kinderdagverblijf, een fitnesscentrum en andere campusgebruikers. Een heel divers publiek dus, met verschillende verplaatsingspatronen, wat het uiterst geschikt maakt voor ons wetenschappelijk onderzoek naar de gebruiksacceptatie van wijzigende vervoersmodi, ruimtelijke planning, infrastructuurverbeteringen en technische ontwikkelingen.”
Oplossingen voor Brussel
Het gaat om een samenwerking tussen de onderzoekers van MOBI en SMIT van de VUB en LOUISE van de ULB. Zij bundelen hun expertise op het gebied van duurzame mobiliteit, living lab research (onderzoek via proeftuinen) en spatial planning (ruimtelijke ordening). Het tweejarig project met testperiode van een half jaar is tot stand gekomen na een oproep van Innoviris, het Brussels instiuut voor onderzoek en innovatie. Innoviris wil in een proeftuinomgeving slimme oplossingen laten ontwikkelen en testen voor de mobiliteitsuitdagingen in Brussel.
Projectleider dr. ir. Cedric De Cauwer: ”Door gebruik te maken van de‘living lab’-methode kunnen we deze elementen meten en ze aan de realiteit toesten. Zo bouwen we concreet toegepasbare kennis op om later te verwerken in een ‘best practices’-draaiboek voor de uitbouw van autonoom vervoer in de Brusselse regio”.
De onderzoeksgroep SMIT (VUB) beschikt over ruimte expertise in proeftuinen en co-creatie en zorgt ervoor dat de verschillende gebruikers en stakeholders in het living lab doorheen het hele innovatieproces van concept tot implementatie en validatie betrokken worden.
Het shuttleproject kadert tevens in de recenste ontwikkelingen in het onderzoek naar autonoom rijdende voertuigen en de groeiende nood aan duurzame mobiliteit en elektrische voertuigen, onderzoekdomeinen waar de MOBI-onderzoeksgroep van de VUB, onder leiding van prof. Joeri Van Mierlo en prof. Cathy Macharis, al decennia lang toonaangevend is. Een zelfrijdend elektrisch voertuig is de logische volgende stap in het onderzoekstraject van de onderzoeksgroep. Naast dit project werkt MOBI ook rond autonome mobiliteit in het kader van verschillende grote Europese onderzoeksprojecten en bekwam onlangs een VUB-projectfinanciering van meer dan 1,2 miljoen € om het fundamentele luik van dit onderzoeksdomein verder te ontwikkelen.
De onderzoeksgroep LOUISE van de ULB brengt kennis in omtrent de ruimtelijke ontwikkelingen die met autonome mobiliteit gepaard gaan, van het inrichten van de haltes voor de shuttle, tot het conceptualiseren van de vernieuwingen in publieke ruimte op lange termijn.
De geselecteerde shuttlebus is een EZ10-model van de Franse constructeur Easy Mile. Door een systeem van sensoren, camera’s, gps en V2i-communicatie (vehicle to infrastructure) herkent de EZ10 minutieus zijn parcours en de stopplaatsen, net als mogelijke hindernissen of onverwachte situaties onderweg. Een ‘operator’ zal steeds aan boord zijn voor een manuele bediening in geval van pech of hindernis op de uitgestippelde route. Een noodstopknop en drukgevoelige deuren (sensordeuren) vervolledigen het veiligheidspakket. De leasing, het onderhoud en de begeleiding worden voorzien door door Ush, België’s eerste gespecialiseerde provider voor autonome mobiliteit. Ush is een dochteronderneming van het door D’Ieteren gesteunde Lab Box, een accelerator gefocused op de mobiiteit van de toekomst.
Eerste fase van start
In een eerste fase kunnen studenten en personeel met de shuttle de verbinding maken tussen de studentenverblijven en het hoofdgebouw van de faculteit Geneeskunde en Farmacie. De shuttle blijft in deze fase dus binnen de grenzen van de campus. Tegen een gemiddelde snelheid van 10 à15 km/u neemt de rit een drietal minuten in beslag. Het volledig elektrisch aangedreven voertuig biedt plaats aan 12 personen (6 zitplaatsen en 6 staanplaatsen). Het is uitgerust met een toegangsplatform voor rolstoelgebruikers.
Uitbreiding naar de openbare weg
Vanaf november 2019 gaat de tweede fase van start, met een tweede ‘loop’ van ongeveer 1 km die de verbinding zal maken tussen de belangrijkste parkings, de bus- enhaltes in de onmiddellijke omgeving en de hoofdingang van het ziekenhuis. De shuttle zal dan ook op de openbare weg rijden. In de tweede fase zullen vooral patiënten en bezoekers van het ziekenhuis van de shuttle gebruik kunnen maken.