CEO UZ Brussel Marc Noppen spreekt zaterdag op het Nationaal Coronadebat aan de VUB
Met acht ministers van Volksgezondheid en Welzijn heeft ons land een acute nood aan staatsmanschap (m/v/x) om onze gezondheidszorg met een krachtdadig beleid te hervormen. De huidige bestuurlijke chaos kost fortuinen en staat een efficiënt beleid in de weg. De reden waarom ziekenhuizen deCOVID-19 crisis wel onder controle hielden, is dat ze geen acht directies hebben met elk een deeltje bestuursbevoegdheid. Er is eenheid van beleid nodig en dat vereist een zo groot mogelijke schaal, zeker wat pandemieën betreft! Een virus of elk ander medisch probleem stopt niet aan de grens van een regio, land of zelfs continent. Elke crisis is een opportuniteit en nu is het moment daar om werk te maken van de broodnodige hervormingen.
Maar ook onze ziekenhuizen kunnen niet teruggaan vanwaar ze kwamen. Zo moeten de ziekenhuizen zich toespitsen op het essentiële, want voortaan kunnen we niet meer het volume patiënten ontvangen zoals voorheen. Teleconsultaties moeten standaard complementair met klassieke consultaties worden. Ook in ziekenhuizen kan thuiswerk het nieuwe normaal worden. Telemonitoring en -consultaties en veel niet-patiëntgebonden activiteiten kunnen van thuis uit gebeuren. Hetzelfde geldt voor alle formele samenkomsten, zoals raden van bestuur, seminaries, die perfect digitaal kunnen gebeuren.
De financiering van de ziekenhuizen mag niet langer enkel afhangen van omzet en prestaties, maar van een gemengde financiering. Volgens dit zogenaamde gelaagde cappuccino-model krijg je een vast bedrag per inwoner in een bepaald gebied en word je daarnaast met een forfait betaald per ziektetraject, zoals dat is nu al deels het geval voor bijvoorbeeld diabetes. Verder krijg je ook een vergoeding voor dienstverlening per prestatie, want service is belangrijk en een bonus als je kwaliteit kunt voorleggen. Dit model dringt overconsumptie terug en sluit beter aan bij het streven naar een gezond werk/privé evenwicht bij de nieuwe generatie artsen.
Expertise en kennis werden in het verleden beknot door een overdaad aan controlemechanismes, terwijl de meerderheid de regels niet overtreedt. Dit werkt verstikkend.
Het systeem moet ook meer werken op vertrouwen dan op controle. Deze crisis toont alvast aan dat onze ziekenhuizen een enorm potentieel hebben aan talent en flexibiliteit. Deze expertise en kennis werden in het verleden beknot door een overdaad aan controlemechanismes, terwijl de meerderheid de regels niet overtreedt. Dit werkt verstikkend.
Naast hervormingen binnen de ziekenhuizen en op bestuurlijk niveau schreeuwt deze crisis om een Europese aanpak. Dit is immers niet de laatste pandemie. Natuurlijk is de subsidiariteit van de gezondheidszorg belangrijk, en het beleid in België moet niet hetzelfde te zijn als in pakweg Zweden, maar elk land voor zich alleen is een gemiste kans. Zo was Europa oorverdovend stil op het vlak van de aankoop en distributie van mondmaskers.
Deze crisis maakt de zwakheden van ons systeem en de nood aan eenheid van leiding open en bloot. Welke staatsman of -vrouw staat op?!
---
Het UZ Brussel -het ziekenhuis van de VUB- kan alle financiële hulp gebruiken bij de aankoop van noodzakelijk medisch materiaal, zoals mondmaskers en beademingsapparatuur. De kost voor een geavanceerd beademingstoestel ligt zeer hoog en kost makkelijk tussen 50.000 en 60.000 euro per toestel. Onnodig te zeggen dat elke steun meer dan welkom is. Steun het UZ Brussel in coronatijden of raadpleeg meer info over de UZ Brussel Foundation.