Tijdens de eindejaar periode is het doorgaans over de koppen lopen in winkels en winkelcentra. Iedereen is op zoek naar kerstgeschenken, decoratie, of de perfecte feestoutfit. De keerzijde van die gezellige december winkelmaand is echter de grote mensenmassa die we met z’n allen moeten trotseren en de talloze keuzes die we moeten maken.
Virtueel sleeritje
Een recente studie van doctoraatstudente Helena Van Kerrebroeck, Prof. Dr. Malaika Brengman en Prof. Dr. Kim Willems van de Vrije Universiteit Brussel (Faculteit Economische en Sociale Wetenschappen & Solvay Business School – Vakgroep Business) toont aan dat een vlucht in Virtual Reality in dergelijke omstandigheden heilzame effecten kan hebben. In het kader van het onderzoek werden shoppers in drukke winkelcentra uitgenodigd voor een virtueel sleeritje door een besneeuwd en feeëriek kerstlandschap. De virtuele sleerit werd ontwikkeld door het Belgisch digitaal agentschap Big Bad Wolf, dat de VR-ervaring aanbiedt in samenwerking met verschillende winkelcentra in België.
In het onderzoek werd vastgesteld dat de negatieve effecten ten gevolge van de stress en de drukte tijdens de kerstaankopen sterk verlicht kunnen worden door shoppers een sleeritje in Virtual Reality aan te bieden. Bij een vergelijking tussen gewone winkelbezoekers en zij die de virtuele sleerit maakten, bleek dat de gebruikers van Virtual Reality de sleerit als een tijdelijke ‘ontsnapping’ aan de drukte en stress rondom hen ervaarden. Dit zorgt ervoor dat zij positiever ingesteld zijn en zich meer tevreden voelen. Hoe drukker de gebruiker het winkelcentrum ervaart, hoe groter het ‘ontsnappings’-effect van de VR-ervaring.