Examencijfers in lijn met afgelopen twee jaar
De studenten aan de Vrije Universiteit Brussel hebben hun examens zeker niet slechter afgelegd tijdens de COVID-crisis dan in voorgaande jaren. De cijfers liggen heel erg in lijn met de afgelopen twee jaar. In het huidige academiejaar 2019/20 slaagden 65,2 procent, dat was precies evenveel als in het vorige. In 2017/18 slaagden 66 procent. Hier een overzicht
Algemeen (= Bachelor + Master + Master Na Master + Schakelsudenten + Voorbereidingsprogramma + Creditcontracten + Gaststudenten):
- ’17-’18: 66,0%
- ’18-’19: 65,2%
- ’19-’20: 65,2%
Generatiestudenten:
- ’17-’18: 56,3%
- ’18-’19: 55,8%
- ’19-’20: 56,1%
BA-studenten:
- ’17-’18: 62,1%
- ’18-’19: 60,6%
- ’19-’20: 60,9%
MA-studenten:
- ’17-’18: 75,0%
- ’18-’19: 73,9%
- ’19-’20: 74,9%
Deze cijfers gelden voor de eerste zittijd.
Deelname
De deelname aan de examens door de studenten was in het huidig academiejaar aan de VUB nagenoeg hetzelfde als in beide vorige academiejaren. Als je precies kijkt zelfs een heel klein beetje hoger.
Algemeen:
- ’17-’18: 87,6%
- ’18-’19: 88,1%
- ’19-’20: 88,6%
Generatiestudenten:
- ’17-’18: 88,8%
- ’18-’19: 87,5%
- ’19-’20: 89,8%
BA-studenten:
- ’17-’18: 88,3%
- ’18-’19: 88,3%
- ’19-’20: 88,7%
MA-studenten:
- ’17-’18: 86,5%
- ’18-’19: 87,7%
- ’19-’20: 88,3%
Oorzaken succesvolle examens
De redenen waarom studenten hun examens in de COVID-crisis minimaal even goed hebben gemaakt als in normale tijden wordt momenteel onderzocht. De resultaten worden aan het einde van het kalenderjaar verwacht.
We vermoeden dat een aantal factoren zeker een positieve rol hebben gespeeld. Het online materiaal blijft voortdurend beschikbaar voor studenten, dat helpt hen met de voorbereiding van de examens. Daarnaast was er in de periode van de lockdown minder afleiding voor de studenten. Ook werden de digitale examentools op voorhand goed getest. En ten slotte hebben de docenten onze studenten zeer goed voorbereid op de online examens waardoor deze in abnormale omstandigheden toch min of meer normale prestaties konden leveren.
Voor de VUB is het hiermee duidelijk dat de digitale hulpmiddelen hun plaats hebben verworven in het universitair onderwijs van de 21ste eeuw. We kijken dan ook uit naar volgend academiejaar waar onderÂwijs op locatie en digitale onderwijsvormen elkaar evenwichtig kunnen afwisselen en aanvullen (zgn. 'blended learning').
De VUB wenst alle geslaagde studenten proficiat en de anderen goede moed voor de tweede zittijd.