Op maandag 29 mei 2023 ontving politicoloog, VUB-professor Jonathan Holslag de wereldvermaarde journalist Robert D. Kaplan in het stadhuis van Brussel voor een lezing over Europa in een nieuw tijdperk van machtspolitiek. Het evenement vond plaats in het kader van PACT, de Caroline Pauwels Academy of Critical Thinking.

Europa is een belegerd continent. In het oosten worstelt het met de oorlog in Oekraïne. Buiten Rusland moet het in die richting ook rekening houden met andere assertieve regionale machten en de gevolgen van de opkomst van China. In het zuiden wordt het geconfronteerd met toenemende instabiliteit in Afrika, ongekende aantallen vluchtelingen en een aanhoudende opmars van verschillende gewapende groepen. In het westen moet Europa dulden dat zijn belangrijkste strategische partner steeds vastberadener wordt om zijn economische kracht weer op te bouwen, eventueel ten koste van Europa, en steeds uitgesprokener is over zijn verwachtingen ten aanzien van Europa in het licht van de rivaliteit met China. In de lezing in het stadhuis van Brussel deelde Robert D. Kaplan zijn ideeën over hoe Europa deze verschillende geopolitieke fronten consequenter kan aanpakken.

Een terugblik door de ogen van een student

De volledige opname van de lezing

Wereldberoemd auteur en expert in geopolitiek

Robert D. Kaplan is de bestsellerauteur van eenentwintig boeken over buitenlandse zaken en reizen, vertaald in vele talen, waaronder The Tragic MindAdriaticThe Good AmericanThe Revenge of GeographyAsia's CauldronMonsoonThe Coming Anarchy en Balkan Ghosts. Hij bekleedt de Robert Strausz-Hupé Leerstoel in Geopolitiek aan het Foreign Policy Research Institute. Drie decennia lang versloeg hij buitenlandse zaken voor The Atlantic. Hij was lid van de Defense Policy Board van het Pentagon en het Executive Panel van de Amerikaanse marine. Het tijdschrift Foreign Policy noemde hem tweemaal een van 's werelds "Top 100 Global Thinkers."

Een fotoverslag van de lezing

PACT: lezing Robert D. Kaplan, 29 mei 2023

Caroline Pauwels Academy of Critical Thinking

Met de Caroline Pauwels Academy of Critical Thinking (PACT) wil de Vrije Universiteit Brussel het kritisch denken en de verbinding tussen diverse opinies bevorderen. Als Urban Engaged University wil de VUB de motor van verandering in de wereld zijn. Die verandering, die begint bij onszelf. Door onze eigen kennis tegen het licht te houden en in vraag te stellen, komen we tot nieuwe inzichten én oplossingen. Onze professoren, wetenschappers en studenten werken daarvoor een ‘kritisch’ programma uit. Ze werken daarvoor samen met inspirerende denkers en topsprekers uit binnen- en buitenland, zoals professor Jonathan Holslag met Robert Kaplan. Meer informatie over PACT vind je hier.