Vrijdag werd, tot het genoegen van velen, aangekondigd dat de winkels opnieuw open mogen. Malaika Brengman, marketingspecialist bij het Department of Business aan de VUB, legt uit waarom we zo graag shoppen. 

Onze zintuigen worden geprikkeld, we krijgen inspiratie, we kunnen kleding uitproberen. Funshoppen heeft een sociaal aspect, het geeft ons de kans te ontsnappen aan de dagelijkse routine. In tijden van corona zijn mensen ook massaal online gaan shoppen, waar winkels 24 op 24 uur open zijn, waar enkel de postbode weet hoeveel je werkelijk koopt. Wanneer we shoppen regeren onze emoties en niet ons verstand, legt Brengman uit. Shoppen wekt bij veel mensen het gelukshormoon op, en zij gaan telkens weer op zoek naar dat prettige gevoel. Maar dit kan ook uit de hand lopen. "5% van de Belgen heeft een koopverslaving. Het draait niet meer om het product zelf maar om het kopen op zich." 'Fast Fashion' is dan ook een recenter fenomeen, wat de nodige tegenbewegingen heeft doen ontstaan. 

Beluister het volledige gesprek met Malaika Brengman in 'De Wereld van Sofie' op radio1.be