Onderwijskwaliteit van de opleiding

Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving. De meeste ingenieursopleidingen in Vlaanderen worden bijkomend gevisiteerd door een externe commissie: Commission des Titres d’Ingénieur (CTI, Frankrijk).

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel. De originele Engelse tekst werd bekrachtigd door de Academische Raad op 19/06/2023. Hieronder vindt u een vertaling.

Troeven van de opleiding

  • Vooruitstrevend programma: een voortdurende dialoog tussen academici, de industrie en studenten leidt tot een zeer relevant curriculum, dat voldoet aan de uitdagingen van de hedendaagse samenleving.
  • Internationale context: door het aanbieden van een Engelstalige master trekt het programma een grote verscheidenheid aan internationale studenten aan, wat een multiculturele leeromgeving creëert.
  • Industriële stage: het programma faciliteert en stimuleert studenten om een industriële stage uit te voeren. Studenten kunnen profiteren van het brede internationale netwerk van het interuniversitaire programma om een stage te vinden, zelfs in het buitenland.

 

Ontwikkelkansen

  • De ligging van de VUB in Brussel biedt een unieke kans om studenten van over de hele wereld aan te trekken. Met meer aandacht voor gerichte communicatie, waaronder een social media-strategie, zou de werving van getalenteerde studenten kunnen toenemen.

 

Waar is de opleiding nu al mee bezig?

  • Door de verschillende majors (profielen) te vergelijken met gelijkaardige opleidingen in binnen- en buitenland heeft de opleiding haar majors geactualiseerd. De opleiding zal nu de veranderingen monitoren, door input van studenten en het werkveld te verzamelen, en door de inschrijvingen, het studiesucces, enz. te monitoren en waar nodig bij te sturen.
  • Doorheen de hele opleiding is duurzaamheid een belangrijk thema. De zichtbaarheid van duurzaamheid in het curriculum zal nog worden vergroot door explicieter te communiceren in welke vakken dit thema aan bod komt.

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen? 

Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.

 

Kwaliteitscyclus

Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.

Kwaliteitscyclus Ingenieursopleidingen