vrijdag, 14 oktober, 2022 - 20:00 tot 21:15
Kaaistudio's
O.L.V. Van Vaakstraat 81
1000 Brussels
Tickets: €4, €7 (suggested price) or €10. It is up to you to decide which ticket price fits into your current financial situation.

Lange tijd hebben patriarchale systemen in verschillende culturen vrouwen beschouwd als geobsedeerd door reiniging en zuivering, terwijl veel antropologisch gestuurde beeldvorming vrouwen als 'onrein' beschouwde. Hoe kan het ecofeminisme milieubewustzijn creëren en tegelijkertijd de stereotype en patriarchale hiërarchische vooronderstellingen over de creativiteit en productiviteit van vrouwen deconstrueren?

In haar lezing zal Suzana Milevska verschillende kunstpraktijken van ecofeministische kunstenaars bespreken die de bestaande systemische hiërarchieën en modellen van kennisproductie ter discussie stellen. Myriam Bahaffou zal een reactie formuleren op Milevska's standpunten, door ze te beantwoorden in het licht van haar eigen gedachtegoed. Dit met het oog op een vruchtbare ecofeministische dialoog tussen twee onderzoekers die de plaats van het vuile, mengsels en hybriditeit naar waarde weten te schatten.

Suzana Milevska

Bios

Dr. Suzana Milevska is curator en theoretica van verschillende visuele culturen. Haar theoretische en curatoriële interesses omvatten postkoloniale en feministische kritiek ten opzichte van representatieve regimes van hegemoniale macht in kunst en visuele cultuur. Daarnaast richt ze zich op collaboratieve en participatieve kunstpraktijken in gemarginaliseerde gemeenschappen. Van 2016-2019 was ze hoofdonderzoeker voor het project Transmitting of Contentious Cultural Heritages met het Arts (TRACES - EU-programma Horizon 2020), aan de Polytechnische Universiteit van Milaan.

Myriam Bahaffou

Myriam Bahaffou is doctoraatsstudent in de filosofie en genderstudies gedurende de dag, om 's avonds en in het weekend te werken als ecofeministisch activiste. Zo navigeert ze tussen academische, activistische, feministische, queer en ecologische domeinen. In haar laboratorium van experimentele filosofie houdt ze ervan om vreemde concepten te formuleren en met elkaar te laten kruisen (carnoseksisme, decoloniaal veganisme...). Ze schreef onder andere mee aan het voorwoord van het essay van Françoise d'Eaubonne, Le féminisme ou la mort, en schreef de bijdrage 'Radical Ecofeminism' in Feu. Abécédaire des féminismes présents (Libertalia, 2021). Haar eerste boek, Des Paillettes sur le Compost, is een ecofeministische onderdompeling waarin ze zich waagt aan een evenwichtsoefening tussen het persoonlijke en het politieke, zonder iets op te geven wat haar dierbaar is in haar strijd, zoals dieren, klassen-, spirituele of dekoloniale rechtvaardigheid.

Philsan Osman

Philsan Osman (she/her) komt uit Somalië. Ze is schrijfster, activiste en gemeenschapsopbouwster en studeert Afrikaanse Talen en Culturen aan de Universiteit Gent. Daarnaast is ze evenementen- en productiemanager voor het Gentse team van Black History Month Belgium. Philsan is ook co-auteur van het boek Voor wie willen we zorgen? Ecofeminisme als inspiratiebron en redactrice en schrijfster voor het online feministisch magazine Spijker Magazine.