Praktisch

maandag, 18 december, 2023 tot en met vrijdag, 22 december, 2023 - 09:00 tot 15:00
Koninklijke Bibliotheek van België

Kunstberg

Brussel

Gratis

Op de tentoonstelling kun je video's bekijken van interviews, lezingen en panels met de wetenschappers die aan de wieg van de ontwikkeling van deze nieuwe wetenschap stonden, zoals de Nobelprijswinnaars Christian de Duve, Manfred Eigen, Roger Penrose en Ilya Prigogine. Ook worden video’s getoond van gesprekken met Francisco Varela, Chris Langton, Stuart Kauffman, Rodney Brooks: wetenschappers betrokken bij het onderzoek naar neurale netwerken en de ontwikkeling van animats, dynamische, belichaamde robotagenten geïnspireerd door de natuur.

40 jaar VUB-onderzoek naar artificiële intelligentie

De tentoonstelling maakt deel uit van de viering van 40 jaar onderzoek in het VUB AI Lab in Brussel, het allereerste laboratorium voor kunstmatige intelligentie op het Europese continent. Curator is professor Luc Steels, oprichter van het VUB AI Lab en de 'vader van AI in België'. Hij is dit jaar ook houder van de Leerstoel Willy Calewaert 2024 waarvoor de VUB samenwerkt met deMens.nu.

Deze tentoonstelling is een samenwerking tussen de VUB, de Koninklijke Vlaamse Academie van België en de Koninklijke Bibliotheek. Met steun van demens.nu.

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact